הזינוק במניית איל מקיאג' הפך את המנכ"ל אורן הולצמן למיליארדר בדולרים

בשלושה ימי מסחר זינקה מניית חברת האיפור הישראלית ביותר מ–50%, ושוויה מגיע ל–3 מיליארד דולר כמעט • מכפיל הרווח שבו נסחרת החברה כעת יותר מכפול לעומת המכפיל הממוצע של מדד נאסד"ק 100

הנהלת ODDITY, חברת האם של IL MAKIAGE, פותחת את המסחר בנאסד''ק בניו יורק לרגל הנפקתה לראשונה לציבור / צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic
הנהלת ODDITY, חברת האם של IL MAKIAGE, פותחת את המסחר בנאסד''ק בניו יורק לרגל הנפקתה לראשונה לציבור / צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic

על רקע תקופת היובש בהנפקות ראשוניות בוול סטריט, ואולי דווקא בגללה, נראה שלמשקיעים יש תיאבון להנפקות חדשות של חברות שמציגות רווחיות וצמיחה. דוגמה לכך היא אודיטי טק הישראלית (החברה האם של מותג האיפור איל מקיאג') שהונפקה בנאסד"ק בשבוע שעבר, אחרי שהעלתה את טווח המחירים המבוקש למניה. המחיר שנקבע לבסוף היה גבוה מהרף המעודכן, והיקף הצעת המכר של בעלי השליטה בחברה הוגדל כדי לענות על הביקושים.

יופי של אקזיט: אורן הולצמן מכר מניות איל מקיאג' בנאסד"ק במעל 200 מיליון דולר 
הסיפור המדהים של איל מקיאג': מרשת כושלת לענקית ביוטי בדרך לנאסד"ק
כך הפך רואה חשבון אנונימי בן 29 את איל מקיאג' לאימפריה

בשלושה ימי מסחר שבהם המניה נסחרה בוול סטריט, היא כבר עלתה ביותר מ-50%, וכעת שווי השוק של אודיטי מגיע ל-3 מיליארד דולר כמעט, לעומת 2 מיליארד דולר בהנפקה. הזינוק במחיר המניה מאז תחילת המסחר הוביל לכך שאודיטי נסחרת כעת במכפיל פנטסטי על רווחיה ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ 2023.

אם מביאים בחשבון את מספר המניות הנוכחי לאחר ההנפקה, הרי שהרווח למניה של אודיטי בשנה האחרונה משקף מכפיל רווח של 77. לשם השוואה, לפי נתונים של וול סטריט ג'ורנל, מכפיל הרווח הממוצע כיום במדד דאו ג'ונס הוא 23.9, במדד S&P 500 הוא 20.4 ובמדד נאסד"ק 100 המכפיל גבוה יותר מהאחרים, אך עדיין דו-ספרתי, ומגיע ל-32.8.

 

עם זאת, יש לציין שהרווח הנקי של אודיטי ברבעון הראשון של 2023 הסתכם ב-19.6 מיליון דולר, ושיקף זינוק של 550% לעומת רווח של כ-3 מיליון דולר בלבר ברבעון המקביל ב-2022, כך שבהחלט ייתכן כי המשקיעים מתמחרים את העלייה בקצב הצמיחה ברווחי החברה.

עיקר הסכום הגיע לכיסי בעלי השליטה

איל מקיאג' החלה את דרכה כרשת חנויות ומכללה לאיפור, אך ב-2013 היא צברה חובות של עשרות מיליוני שקלים לעובדים, ספקים ולבנקים. אורן הולצמן, רואה חשבון שחיפש אז השקעות מעניינות, שילם עבור החברה 12 מיליון שקל, שאותם מימן באמצעות הלוואות. לצד אחותו, שירן הולצמן-אראל, שהיא מנהלת המוצר הראשית, בנו השניים תוכנית אסטרטגית לחברה, שהפכה אותה, לפי הגדרתה כיום, לחברת טכנולוגיה.

לפי נתוני החברה, 40% מהעובדים שלה הם בתחום הטכנולוגי. לדברי אודיטי, הפלטפורמה הטכנולוגית-צרכנית שלה נועדה לשנות את שוק הביוטי העולמי. בתשקיף של אודיטי נכתב, שהיא משתמשת באלגוריתמים ובמודלים של למידת מכונה, כדי למנף את הדאטה של המשתמשים ולספק להם את המוצר המתאים להם ביותר. לפי התשקיף, "לא מספיק לבנות מודלים חכמים של למידת מכונה, הם צריכים להיות מאומנים היטב כדי לספק את ההתאמה למוצרים הפיזיים (מוצרי האיפור, ש' ח' ו')".

בהנפקת אודיטי רק חלק קטן מהכסף שגויס מהציבור זרם לקופת החברה (61.4 מיליון דולר). עיקר הסכום הגיע לכיסם של בעלי השליטה בחברה: המנכ"ל אורן הולצמן מכר מניות תמורת 211 מיליון דולר ואילו קרן L Catterton של תאגיד היוקרה לואי ויטון מכרה מניות בתמורה ל-151 מיליון דולר.

"ממנפים את הפלטפורמה ליצירת צרכנים מושלמים"

הזינוק במחיר המניה בשבוע האחרון מקפיץ את שווי המניות שנותרו בידי בעלי השליטה: להולצמן שווי החזקה של מעל מיליארד דולר במניות אודיטי, ולקרן L Catterton מניות בשווי נוכחי של 730 מיליון דולר. בעסקה קודמת, מתחילת 2022, הולצמן ו-L Catterton מכרו מניות החברה תמורת 130 מיליון דולר.

בתשקיף אודיטי נכתב כי מאז השקת המותג הדיגיטלי שלה ב-2018, היא הביאה מיליוני צרכנים לרכוש מוצרי ביוטי (איפור, ש' ח' ו') באינטרנט, ושינתה את חוויית הרכישה שלהם. "אנחנו מביאים לקוחות לאתר שלנו, הופכים אותם למשתמשים על ידי שאלות שלומדות מי הם, וממנפים את הדאטה של הפלטפורמה שלנו כדי להפוך אותם לצרכנים משלמים", נכתב בתשקיף.

נכון לסוף הרבעון הראשון היו לחברה 4 מיליון לקוחות, שעשו לפחות רכישה אחת בשנה החולפת.

בחברה מציינים גם שהשנה אודיטי הקימה את ODDITY LABS, שמבוסס על רכישת חברת ביוטכנולוגיה המתמקדת במולקולות חדשות לעולמות הביוטי והוולנס.

בגל ההנפקות הגדול האחרון, ב-2021, הרבה חברות הגיעו לשוק כשהן אינן רווחיות כלל, כך שמכפיל הרווח לא היה רלוונטי עבורן, והמשקיעים התייחסו בעיקר למכפיל המכירות (EV/Sales). מאז, על רקע השינוי במצב המאקרו-כלכלי, חל שינוי מהותי בהעדפות המשקיעים, וכיום לרוב החברות שהן לא רווחיות - חלון ההנפקות בוול סטריט סגור.