בג"ץ קבע כי החוק שנועד לסייע למקורבו של דרעי לא יחול בבחירות הקרובות

הרכב מורחב של תשעה שופטי בג"ץ דן במשך חמש שעות בעתירה נגד "חוק טבריה", שנועד לאפשר לבועז יוסף, מקורבו של אריה דרעי, להתמודד בבחירות לראשות עיריית טבריה • שופטי בג"ץ המליצו ליוסף שלא להתמודד, והוא סירב • הנשיאה אסתר חיות: "החוק פרסונלי כי הוא תפור למידות הבחירות בטבריה" • פסק הדין ניתן בשלב זה ללא נימוקים

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

שופטי בג"ץ קבעו פה-אחד כי "חוק טבריה" יחול מהבחירות הבאות, כך שבועז יוסף, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות. בג"ץ קבע כי אין צורך להכריע בטענה שהתיקון אינו חוקתי. ההחלטה ניתנה ללא נימוקים בשל סד הזמנים.

בתום 5 שעות דיון, השופט נעם סולברג הודיע לצדדים כי עמדת השופטים היא לקבוע שהחוק, שנועד לאפשר למקורבו של דרעי להתמודד לראשות טבריה, לא יחול על הבחירות הקרובות. כך, בועז יוסף לא יוכל להתמודד בהן. השופטים הציעו ליוסף שלא להתמודד בבחירות באוקטובר הקרוב, והוא סירב. 

הבית של ארקדי גאידמק נמכר והצית מחלוקת על דמי התיווך | 3 פסקי דין בשבוע
בג"ץ מעכב את הדחת ראש היחידה למאבק בגזענות לשם פנייה לבית הדין לעבודה

החוק שאיפשר למקורבו של דרעי להתמודד בבחירות 

הרכב מורחב של שופטי בג"ץ דן היום (א') בשידור חי בעתירה נגד תיקון לחוק הרשויות המקומיות, המכונה "חוק טבריה", ששונה באופן המאפשר לבועז יוסף, מקורבו של דרעי, להתמודד בבחירות לראשות עיריית טבריה. 

בעתירה דנו תשעה שופטים: נשיאת המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יעל וילנר ואלכס שטיין, שהתבקשו להכריע האם יש לפסול את החוק בשל היותו לא חוקתי.

בתחילת הדיון אמרה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, כי "החוק פרסונלי כי הוא תפור למידות הבחירות בטבריה. חברי הכנסת אמרו זאת בפה מלא". השופטת ענת ברון הוסיפה: "החוק תפור למידות מבחינת העיתוי שלו, כי יש רק אדם אחד שנכנס למשבצת בעיתוי הזה".

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מסרה לבג"ץ את עמדתה, לפיה תחולה מיידית של החוק אינה חוקתית, ויש לפסול אותו. כלומר, לעמדתה החוק לא יכול לחול במועד הבחירות הקרוב.

נציגת מחלקת הבג"צים, עו"ד שרון רוטשנקר, אמרה בדיון: "לחוק לא קדמה עבודת מטה, האם ניתן לצמצם את הביטול. ההסדר פוגע בשוויון בין המועמדים ובהסתמכות של המועמדים האחרים".

במהלך הדיון אמרה הנשיאה חיות לנציג הכנסת שהגן על שינוי החוק: "הייעוץ המשפטי של הכנסת חשב שבגלל הקשיים המאוד משמעותיים של שינוי כללי המשחק והפרסונליות של החוק, ראוי שהוא יחול רק בבחירות הבאות. חברי הכנסת החליטו אחרת באמירה מפורשת שהחוק נדרש עכשיו בגלל טבריה. אדוני צריך להצדיק את זה, זה קצת קשה".

עו"ד אילן בומבך, המייצג את המועמד בועז יוסף, אמר בדיון: "בועז יוסף עושה את העבודה הכי כפויית-טובה. שום ראש ועדה ממונה שירצה להתמודד. זה שקר מוחלט שהוא מקורב לאריה דרעי. הוא לא חבר שלו ולא היה בשמחות שלו. הוא לא קרוב של הרב עובדיה. דרעי מינה אותו כי הוא מעריך אותו. הוא היה ממונה על מחוז צפון ומילא תפקידים רבים בשלטון המקומי".

השופט אלכס שטיין אמר לעו"ד בומבך: "אדוני טוען שחקיקה פרסונלית היא חוקתית".
עו"ד בומבך השיב: "זאת הנשיאה חיות אומרת. רק כאשר נפגע עיקרון יסוד".

השופט שטיין אמר: "חקיקה פרסונלית כשלעצמה היא פתיחת פתח גם למעשים לא כשרים. יש דוגמאות אין-סוף בארה"ב של חקיקה פרסונלית שלפעמים נפסלת".

השופטת דפנה ברק-ארז העירה: "תקופות צינון זה דבר מקובל לגבי מימוש הזכות להיבחר. גם ברמה הארצית. זה הוכר כערך ראוי".

עו"ד בומבך השיב: "אי-אפשר להמציא את המשפט החוקתי והמינהלי מחדש. ממתי יוצרים פגיעה בזכות חוקתית? זה להמציא את החוק מחדש".

השופט יצחק עמית אמר: "המדינה אומרת שיש איקס בעיות בחוק. הוא נוגד לכאורה את עיקרון השוויון, על-מנת ליישב את הסטייה הלכאורית. זו פרופוזיציה צנועה".

בתום 5 שעות דיון, השופט נעם סולברג הודיע לצדדים כי עמדת השופטים היא לקבוע שהחוק לא יחול על הבחירות הקרובות. כלומר, שבועז יוסף לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות בטבריה. "אולי יהיה נכון מצד יוסף להודיע שלא יגיש את מועמדותו. זו כמובן רק המלצה, אך אם כך יחליט יוסף - העותרים יבואו על סיפוקם, תוך שמירת זכויות לעתיד אם הדבר יהיה רלוונטי", הוסיף סולברג.

השופטים הציעו למדינה להסכים לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, כך שהחוק לא יחול על הבחירות הקבועות ל-31 לאוקטובר השנה, אלא על הבחירות הבאות בשנת 2028. כאמור, בדיון חלק מהשופטים הביעו את עמדתם כי מדובר בחוק פרסונלי.

החוק היה סולל את דרכו של יוסף להתמודד על רשות טבריה

התיקון לחוק המדובר מאפשר לראשי ועדות קרואות במועצות האזוריות להתמודד לראש הרשות, ובכך היה סולל את דרכו של יוסף להתמודדות. בג"ץ מדרש לתת החלטה עוד השבוע, על-מנת לאפשר ליוסף להתפטר כדי להתמודד בבחירות לראשות העירייה, במקרה שהעתירה תידחה.

החוק נועד להוציא את הוועדות של המועצות האזוריות מהזירה הפוליטית ולהגביר את המקצועיות. העותרות נגדו הן התנועה לטוהר המידות, המתמודדת שני אילוז, התנועה לאיכות השלטון ואביב יצחק. 

"צחנה כבדה של שחיתות ציבורית"

לטענת העותרות, מדובר בחקיקה פרסונלית שמטרתה הטבה עם אדם אחד, שטרם התיקון לא יכול היה להתמודד בבחירות. עוד נטען כי החקיקה "משנה את כללי המשחק תוך כדי משחק", בניגוד לפסיקה. לכן, לטענת העותרות, יש בכך פגיעה בזכות לבחור ולהיבחר, ויש לבטל את התיקון לחוק.

לדברי עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי של התנועה לאיכות השלטון ,"צחנה כבדה של שחיתות ציבורית והפרת כל נורמה ציבורית מרחפות מעל התיקון לחוק הזה". 

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס, מסר: "אנו מברכים על ההחלטה לדחות את תחולת החוק ולמנוע את התמודדותו של המקורב לח"כ דרעי, אשר החוק הפרסונלי והמושחת נתפר למידותיו. כעת יוכלו המתמודדים בבחירות בטבריה לנהל את מערכת הבחירות בצורה שוויונית והוגנת.

"אנו סבורים כי גם החוק עצמו הוא הסדר בלתי חוקתי שבא לעולם רק לטובת מקרוב של דרעי, אבל כעת ייפתח פתח מסוכן להצנחת מועמדים בידי שר הפנים, עם יכולת ביקורת מוגבלת של בית המשפט לאור ביטול עילת הסבירות".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ד"ר עו"ד אליעד שרגא, מסר: "בית המשפט מסמן לדרעי ולממשלה המושחתת הזאת שיש גבול לכל תעלול".