הסדר עם יואל גולדמן בפרשת קריסת אול-יר: ישלם 9 מיליון שקל קנס

יו"ר דירקטוריון חברת אול-ייר הולדינגס לימיטד, יואל גולדמן, ישלם סכום של 9 מיליון שקל, יימנע מגיוס הון לתקופה של חמש שנים ולא יוכל לכהן כנושא משרה בכירה בגוף מפוקח • כל זאת בהתאם להסדר מותנה שעליו חתם, ושבעקבותיו ייסגר התיק הפלילי נגדו

יואל גולדמן / איור: גיל ג'יבלי
יואל גולדמן / איור: גיל ג'יבלי

יואל גולדמן, שכיהן כיו"ר דירקטוריון חברת אול-יר הולדינגס לימיטד וכנשיא שלה, ישלם 9 מיליון שקל, יימנע מגיוס הון לתקופה של חמש שנים ולא יוכל לכהן כנושא משרה בכירה בגוף מפוקח - זאת בהתאם להסדר מותנה שעליו חתם, ושבעקבותיו ייסגר התיק הפלילי נגדו.

מלך הנדל"ן של ברוקלין והשמדת הערך: הכירו את האיש שעומד מאחורי הקריסה של חברת אול-יר | ניתוח
מה המשמעות של הורדת הדירוג בארה"ב, ולמה זה קרה עכשיו?
חנן מור בדרך למימוש חלק מהקרקעות בשדה דב
דוחות טובים לטבע: חזרה להציג צמיחה בהכנסות ושיפרה את התחזיות להמשך

בין הנימוקים שצוינו בהסדר לסיבה לסיומם של ההליכים מחוץ לכותלי בית המשפט, צוינו: החשש מפני השקעת משאבים עצומה בהליך שעשוי להימשך זמן רב, העובדה שגולדמן אינו בארץ ושפעילות החברה לא נעשתה בארץ, העובדה שהחברה נמחקה מהמסחר ומצויה בהליכי פשיטת רגל, והסכמתו לפצות את ציבור מחזיקי האג"ח בסכום של עשרות מיליוני שקלים, במסגרת משא-ומתן שהוא מנהל עם הנאמן על נכסי החברה. 

לא דיווח על עסקאות והלוואות

נגד גולדמן נפתחה חקירה פלילית בגין שורה של עבירות שעניינן עסקאות והלוואות שביצע מבלי שעדכן את נושאי המשרה או קיבל אישור לכך, ומבלי שעדכן את ציבור המשקיעים. עתה הודה גולדמן בעובדות המלמדות כי אכן לא דיווח על עסקאות והלוואות שעשה בנכסי החברה עם גורמים חיצוניים לה, לא עדכן את נושאי המשרה האחרים ואת הדירקטוריון, ועשה כן ללא כל אישור ממוסדות החברה לעסקאות. בנוסף הודה גולדמן כי לא הגיש במועד את דוחות כספיים של החברה.

יצוין כי כתוצאה מתאונה חקיקתית היסטורית, בשונה מהסדרים מותנים אחרים בדין הפלילי, בהסדרים בדיני ניירות ערך החותם אינו מודה בעבירות אלא רק בעובדות שהקימו אותן, בדיוק כפי שקרה בעניינו של גולדמן.

אול-יר היא חברת נדל"ן אמריקאית שפעלה בברוקלין וגייסה חוב בישראל בסדרי גודל גדולים. בעבר פורסם כי החוב שלה כלפי מחזיקי האג"ח הישראלים עומד על כ-2.5 מיליארד שקל. בשנת 2020, הגיעה אול-יר לחדלות פירעון, ובהמשך איגרות החוב שלה נמחקו מהמסחר. הליכי חדלות הפירעון של החברה טרם הסתיימו, ובעבר הוגשו התנגדויות להסדר חוב שהוצע בו. בין היתר טענו ארבעה דירקטורים שכיהנו בחברה כי גולדמן ביצע פעולות מרמה בתחכום רב, והסתיר מהם עסקאות שביצע.

הסדר פלילי ולא מינהלי 

עוד יצוין כי במהלך החקירה נבחנה האפשרות להגיע עם גולדמן להסדר מינהלי, אך ההסדר שהוצע נדחה בספטמבר האחרון על-ידי ועדת האכיפה המינהלית של רשות ניירות ערך, בין היתר בשל חומרת המעשים שיוחסו לגולדמן, והנימוק שאלה אינם מתאימים להתברר במסגרת מינהלית. בהתאם לכך, הועבר התיק לטיפולה של פרקליטות מיסוי וכלכלה, וההסדר שנחתם כעת הוא פלילי. משמעות ההסדר היא שהתיק נגד גולדמן ייסגר.

יוזכר כי עצם האפשרות לנהל מגעים לסגירת תיק בהסדר התאפשר מאחר שהטיפול בו החל בתקופה שבה לרשות ניירות ערך היה יו"ר. ההסדר אכן נחתם בסופו של יום עם פרקליטות מיסוי וכלכלה, אך תחילתו בחקירה של רשות ניירות ערך. כיום, בהיעדר יו"ר מכהן, הרשות אינה יכולה לפתוח בחקירות חדשות וכן לחתום על הסדרים מותנים. 

"ביקש לפעול לטובת החברה" 

בא-כוחו של יואל גולדמן, עו"ד ירון ליפשס ממשרד כספי ושות', מסר בתגובה: "מר גולדמן קיבל בסיפוק את החלטת הפרקליטות לסגור את תיק החקירה בעניינו.

"כפי שציינה הפרקליטות בהסדר שנערך עם מר גולדמן, התקלות שנפלו בהתנהלותו של מר גולדמן, אשר עמדו בבסיס חקירת רשות ניירות ערך, בוצעו כחלק מניסיונו לקדם מימון מחדש של מבנה החוב של החברה, בעקבות השפעתה המתמשכת של מגפת הקורונה והקריסה בשער החליפין של הדולר.

"מר גולדמן ביקש לפעול לטובת החברה, ועובדה זו הובילה להחלטת הפרקליטות בעניינו, עליה אנחנו מברכים".