הבטחה גדולה, השקה צנועה: המכשולים בדרך למהפכת הענן של אמזון ומיקרוסופט בישראל

אזורי השירות של אמזון ומיקרוסופט בישראל היו אמורים לקום כבר מזמן ולשרת משרדי ממשלה, בנקים, וקופות חולים • בעיות הקשורות בתכנון תשתיות חשמל, קירור ובניין ותקשורת לקויה בין גופים עיכבו את ההשקות שוב ושוב • כך הסתבכו ענקיות הטכנולוגיה שרצו לתת שירות בישראל ונתקלו בשירות מקומי לקוי

חוות השרתים של אמזון בהר טוב / צילום: ט. ג. הפקות
חוות השרתים של אמזון בהר טוב / צילום: ט. ג. הפקות

באופן מפתיע וללא הכנה מראש הודיעה אמזון אתמול (ג') על השקת אזור שירות הענן שלה בישראל, מה שיאפשר לה לענות על הבטחותיה במסגרת מכרז הענן הממשלתי, נימבוס.

לצורך השקת השירות הבטיחה אמזון לבנות שלוש חוות שרתים גדולות הפעילות בהיקף של 16 מגה-וואט בשלושה אתרים: תנובות בשרון, שוהם ופארק התעשייה הר טוב הסמוך לבית שמש.

אחרי שחזרה לרווחיות: אינטל מבטלת את הקיצוץ בשכר ומחלקת בונוסים
מצב מדאיג: שפל של תשע שנים בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים  

אמזון השיקה אתמול את רוב השירותים שלה לצריכה באמצעות אזור ענן מקומי - כמו אחסון, גיבוי וחיבור מרחוק - אך לגלובס נודע כי ההשקה נערכה באופן מוגבל ותפעיל רק כרבע מהפוטנציאל של כל אחת מחוות השרתים. בשלב הראשון יוקצו רק כרבע מפעילות כל אחת מהחוות, כ-4 מגה-וואט בלבד מכל חוות שרתים, והשירות יגדל בהדרגה בהתאם לביקוש.

אמזון פותחת גם מספר שירותים מצומצם ביחס לשירותים שהיא מעניקה באזורים אחרים בעולם. על פי בדיקה באתר שלה עולה כי מספר השירותים המוצע באזור הישראלי הוא הנמוך בעולם: 65 שירותי ענן בלבד.

באיחוד האמירויות, למשל, מציעה אמזון 99 שירותים שונים, ובדרום אפריקה ובחריין - 132 שירותים בכל אחת מהמדינות. ספרד זוכה ל-89 שירותים, שבדיה וברזיל ל-157 כל אחת. במערב ארה״ב מציעה אמזון 160 שירותים שונים ואילו בסינגפור 200.

אמזון רק השיקה את השירות בישראל ועם הזמן היא תציע מספר גבוה יותר של שירותים - אך יש בכך כדי להעיד על כך שאמזון בחרה להשיק את האזור שלה בתאריך מוקדם על פני השקה מאוחרת יותר עם רמת שירותים נרחבת יותר.

ההתחייבות של אמזון

כחלק מאספקת שירותי ענן ציבורי בישראל, התחייבו הזכייניות בנימבוס כלפי החשב הכללי באוצר כבר בשנת 2021 לבנות אזורי שירות בישראל - כלומר לאחסן ולעבד את הנתונים על גבי שרתים מקומיים, ולא באירופה או בארה״ב - על מנת לעמוד בדרישות רגולציה ביטחוניות, פיננסיות ורפואיות של גופים שונים בישראל.

על מנת להשיק אזור שירות, התחייבו ענקיות הטכנולוגיה לבנות לפחות שתי חוות שרתים במרחק של לפחות 25 ק״מ זו מזו ולחברן ברשת אחת - כדי למנוע מצב שבו אסון או מלחמה מונעים מחוות שרתים אחת לפעול.

כזוכה הראשית במכרז נימבוס, 30% מהיקף הפרויקט, התחייבה אמזון לבנות את המספר הגדול ביותר של חוות שרתים ולספק את היצע השירותים הגדול ביותר. זה לא הלך לה בקלות: אמזון ניסתה להעתיק את שיטת הבנייה שלה בעולם לישראל ואף שכרה לצורך כך את קומפאס, בעבר חברה בת של עזריאלי, שמעולם לא עבדה איתה קודם לכן.

התוצאה הייתה שרשרת של עיכובים ובעיות טכניות שהתעוררו בבניית שלוש חוות השרתים. במהלך בניית החוות על ידי קומפאס ושותפתה בישראל אקסייט התגלו בעיות טכניות בהתקנת מערכות החשמל והקירור ובאתרים החליפו לא פעם ספקים ישראלים בזרים על מנת לפתור את הבעיות.

אמזון נאלצה להודיע על עיכוב בהשקת אזור שירות הענן מהחציון הראשון של 2023 לרבעון השלישי של השנה. לפי ההערכה, ההכרזה אתמול נעשתה בתאריך האחרון שבו מחויבת אמזון להודיע על השקת השירות למדינת ישראל. בנוסף, חילוקי הדעות בין עזריאלי לבין קומפאס סביב פרויקט הענק בישראל תרם גם להחלטת הראשונה למכור את חלקה בחברה ברווח של 1.3 מיליארד שקל.

מה עם מיקרוסופט

אמזון היא לא היחידה. גוגל, אמנם כבר השיקה את השירות שלה לפני כמעט שנה בזכות האישור המהיר של בניית חוות השרתים בבני ציון שהיה שנוי במחלוקת, אך שחקנית גדולה אחרת בשוק הענן נותרה תעלומה: מיקרוסופט, שהפסידה במכרז נימבוס, והתחייבה כבר ב-2021 כי הקמת חוות השרתים ואזור השירות שלה בישראל תידחה ל- 2022.

כיום, ארבעה חודשים לפני סוף שנת 2023, מיקרוסופט טרם השיקה את אזור השירות שלה, זאת על אף שזכתה במכרז הענק יחד עם נס טכנולוגיות על אספקת שירותי ענן בהיקף של עד 150 מיליון שקל שאחת מהדרישות בו היא ריג'ן ישראלי.

עוד לפני ההפסד במכרז נימבוס באפריל 2021 התחייבה מיקרוסופט לשכור שטחים נרחבים בחוות השרתים של שיינפלד הנדסה באזור התעשייה ליגד במודיעין, ובחוות השרתים הקטנה של אותה החברה בפתח תקווה, מתקן ישן שחודש לטובת הפעילות.

למרות ההפסד, התחייבה מיקרוסופט כי תמשיך לחתור לבניית אזור שירות בישראל כדי לגייס בנקים, חברות ביטוח, בתי חולים, קופות חולים וארגוני ביטחון: לגלובס נודע כי החברה חתמה על הקמת חוות שרתים נוספות בשוהם ואור יהודה בהיקף כולל של 25 מגה-וואט.

רק לאחרונה, לאחר מספר בעיות טכניות בתחום החשמל, החלו בחברה לבצע ניסויים פנימיים בהפעלת אזור שירות מקומי, אשר צפוי לצאת להשקה מלאה בשבועות הקרובים ובאיחור של שנתיים. ממיקרוסופט ומאמזון לא התקבלה תגובה לידיעה.