גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגיל 37 בלבד, יורש העצר של סעודיה רוצה לעשות היסטוריה

בסוף השבוע האחרון פרסמנו סדרת כתבות על סעודיה, על רקע הדיווחים על ההסכם המתגבש אנחנו מפרסמים אותן בשנית ● המופתים שלו הם שי ג׳ינפינג של סין ובניטו מוסוליני האיטלקי ● הוא יהיה המלך החזק, הצעיר וקצר הרוח ביותר בתולדות סעודיה והוא אינו מאמין בשלטון בהסכמה ● אולי צריך לחשוש מפני היום שבו הוא יתחיל להשתעמם ● ניסיון לפענח את דמותו של יורש העצר שעשוי להפוך לידיד של ישראל

מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

יש משהו כמעט קלישאי בדחף להושיב פוליטיקאי, או להשכיב אותו, על ספת הפסיכיאטר, כדי לנסות ולפענח את מניעיו; לשאול את השאלות האלמנטריות על הטראומות של ילדותו, על החוויות המכוננות של בחרותו, על יחסיו עם אב דומיננטי; על הכוח שהופקד בידיו בבת אחת; על התוצאות הנפשיות של כישלונותיו.

דיווח: ארה"ב וסעודיה הגיעו לשורת הסכמות בנוגע לנורמליזציה עם ישראל 
האינטרס הסעודי: האם ישראל בדרך להסכם שלום היסטורי ומי המרוויחים? | ניתוח
זולה יותר מדובאי: שלוש עובדות שכדאי לדעת על הממלכה הסעודית 
אנרגיה, ביטחון והייטק: פוטנציאל הקשר עם סעודיה

השאלות האלה יכלו להישאל כמעט על כל מנהיג פוליטי, והן כשלעצמן אינן מבטאות שום פתולוגיה. מובן מאליו שהמנהיג הוא תבנית נוף ילדותו, והביוגרפיה האישית שלו כרוכה בביוגרפיה הפוליטית. הפתולוגיה נובעת כמובן מן התשובות, והיא מתחזקת כאשר על הפרק עומדת הקריירה של איש צעיר, בן 37 בסך הכול, המחזיק בכף ידו את אחת הארצות המבטיחות והלא־מקיימות ביותר של זמננו.

מוחמד בן סלמאן בן עבדלעזיז בן עבד א־רחמן א־סעוד (מב"ס) יהיה עוד מעט, אולי אפילו עוד מעט קט, מלך ערב הסעודית. לאביו המלך סלמאן ימלאו בקרוב 88 שנה. קודמו מת בגיל 90, אבל קודמי־קודמיהם בדרך כלל לא חצו את ה־80. כאשר יונח הכתר על ראשו, הוא יהיה צעיר מלכי סעודיה, ועם תוחלת החיים הממוצעת של בית סעוד מותר להניח שיזומנו לו איזה 40 או אפילו 50 שנה.

מב"ס לא רצה להיות "ראשון בין שווים"

ביום שבו יעלה על כס המלוכה תשתנה לא רק זהות המלך, אלא ישתנה מעיקרו המשטר הפוליטי. מאז ייסודה, לפני 90 שנה, וביתר שאת מאז מות מייסדה, המלך עבדלעזיז, ערב הסעודית הייתה אוליגרכיה, מעולם לא הייתה דיקטטורה של איש יחיד. מלכיה היו "ראשונים בין שווים", לפעמים ראשונים מאוד, אבל תמיד משתפים ומתייעצים. חוג המשתתפים היה תמיד קטן, לפעמים קטן מאוד.

״יורש העצר״ מכריז עיתון סעודי, ב־22 ביוני 2017 מעל צילום של בן סלמאן, לאחר הדחת יורש העצר הקודם

עד לפני 60 שנה השתתפו בו לא רק נסיכי בית סעוד אלא גם העולמא, חכמי הדת הסוניים. אחר כך החוג הצטמצם לבני המשפחה המורחבת, ועמד בערך על 2,000. תמיד היה צורך כלשהו להאזין, להתפשר, להתחשב, להתקדם בזהירות.

זה בדיוק מה שמב"ס חשב לאבן ריחיים על צווארה של הממלכה. מן היום הראשון של מלכות אביו, מב"ס חתר לסיים אחת ולתמיד את הממשלה באמצעות הסכמה רחבה. הוא עשה כן באמצעי היחיד הידוע לו, אולי היחיד הנתון לו: הפחדה שיטתית של כל יריב אמיתי ומדומה, גדול או קטן. הוא עשה כן מן היום הראשון, ב־2015, עוד לפני שאבא הדיח שני יורשי־עצר בזה אחר זה, והפקיד את הירושה בידיו.

זו הייתה הפעם הראשונה מאז ומעולם שאחד מבני המייסד החליט להוריש את הכתר לבנו. לפני שמת, עבדלעזיז השביע את שני בניו הבכורים, סעוד ופייצל, להוריש את כתריהם בבוא היום לאחיהם, לא לבניהם. מאז, כל אימת שמלך מת, בניו היו מוותרים מייד על זכותם לרשת אותו, והמשפחה הייתה מאשרת את הירושה לנסיך הכתר שמינה המלך המנוח. הסידור הזה נעשה מסורת. ההנחה הייתה שהמסורת תוסיף להתקיים מפני שמלכי ערב הסעודית היו לוליינים, שהתהלכו על חבל דק, מתוח על פני תהום עמוקה ומסולעת.

האבא דווקא היה לוליין

האוליגרכיה הייתה תוצאה של מסורת, שהתחילה הרבה לפני ערב הסעודית. היא הייתה אופיינית לחברה שבטית. היא התקשתה יותר ויותר להתיישב עם צרכיה של מדינה מודרנית.

מעניין שהמלך סלמאן, אבי מב"ס, הוא בעל ותק מיוחד בלוליינות. הוא היה מושל מחוז ריאד במשך כמעט 40 שנה, ובתור שכזה התוודע אינטימית אל מורכבותה של החברה השבטית. משימתו הייתה לגשר על אי־הסכמות ולהתחשב בניגוד אינטרסים. הוא היה שומר החרסינה; בנו מנפץ אותה לרסיסים.

אין זאת אומרת שאין הוא מוכן להאזין לעצות. שניים מן הביוגרפים המערביים שלו, ברדלי הופ וג'סטין שק, כותבים כי זמן קצר לאחר שאביו ירש את הכתר, מב"ס "אסף את יועציו החדשים, שלאחדים מהם לא היה כל ניסיון בממשלה, ועודד אותם להתווכח אתו אל תוך הלילה על ענייני מדיניות".

אבל מול זה, הם מספרים על קוצר רוחו. "הוא דיבר במפח־נפש גובר על צעירי הממלכה. 'אנחנו אלה היכולים לעצב את עתידו של דורנו. אם אין אנחנו לנו, מי לנו?'".

"מדינה מנודה" היא כבר לא תהיה

בשנות שלטונו דה־פאקטו, מב"ס עשה שורה של שגיאות מונומנטליות. כל אחת מהן הייתה מורידה נסיך אחר זולתו מן השלטון.

הוא סיבך את סעודיה במלחמת שווא בתימן, שנועדה להסתיים במהירות ולכונן הגמוניה סעודית בחצי האי ערב, אבל הצליחה רק להפגין את חולשתה הצבאית והמוסרית, והסתיימה בלא־כלום; הוא התייצב בעמדת עימות חזיתית מול איראן, בתימן ובמפרץ, והיה אנוס להתקפל; הוא זיגזג בענייני נפט, נקלע לעימות עם הרוסים, ואחר כך כונן חזית משותפת איתם, לרעת המערב.

וכמובן, שגיאת השגיאות, לפחות במובן של יחסי ציבור, הייתה רציחתו המזעזעת של העיתונאי הגולה, מבקר המשטר, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב־2018. אי־אמון כללי עורר נסיונו של מב״ס להטיל את האשמה על סוכני מודיעין פורקי עול. ה־CIA הטיל עליו את האחריות חד־משמעית.

אבל ארה"ב והדמוקרטיות המערביות יכלו לכל היותר לעקם חוטם ולחרוק שיניים. ג'ו ביידן הבטיח בזמן מסע הבחירות שלו ב־2020 להתייחס אל ערב הסעודית כאל "מדינה מנודה".

בסופו של דבר, בשנה השנייה של נשיאותו, ביולי 2022, הוא נאלץ לעלות לרגל אל ריאד, ולחכך מרפקים עם מב"ס. הנסיך נהג בו צינה גלויה. ביקור ביידן העניק ליורש העצר את ההזדמנות להתעלם במפגיע מבקשת ארה״ב לשינוי עמדה בעניין מחירי נפט, ולגלות ששה חודשים אחר כך חיבה פומבית יוצאת מגדר הרגיל כלפי שי ג'ינפינג, רודן סין, יריב מר של ארה"ב.

רודנים פשוט אוהבים רודנים

ארה"ב מוטרדת מאוד לא מן החיבה כשלעצמה, אלא ממה שמשתמע ממנה. אין צורך באינטואיציות מעמיקות כדי לדעת שרודנים מרגישים הרבה יותר טוב בחברת רודנים אחרים. לא פעם נדמה שמב"ס מתבונן בשי הסיני ומחקה אותו.

שי עלה לשלטון ארבע שנים לפני מב"ס, והתחיל מייד טיהורים חסרי תקדים של האישים הבולטים ביותר בכל תחומי הפעילות הפוליטית והכלכלית. האנשים החזקים ביותר, מועמדים טבעיים לירושה, הועמדו למשפט על שחיתות, הושלכו לכלא לשנים, אחדים הוצאו להורג. שי הציב יעדים דרמטיים לסין, בגבולות של שנים אחדות או של שניים־שלושה עשורים, והפגין נכונות להשיג אותם בכל האמצעים. הוא פתח פולחן אישיות שלא נראה כמותו מאז ימי מאו צה טונג. הוא חנק כל ניצן של התנגדות או של מחשבה עצמאית.

כמעט אין פלא שהשניים מצאו מסילות זה אל לבו של זה. ארה"ב התחילה לחשוד בשיתוף הפעולה הגרעיני בין סעודיה לסין עוד לפני שש שנים. היא לא הניחה, מפני שמי היה יכול להניח, כי משיתוף הפעולה הזה תתפתח ההתפייסות הסעודית־איראנית, בתיווך סיני גאה. זה לא היה קורה אלמלא מב"ס הגיע למסקנה שארה־ב נחלשת והולכת.

זה התחיל בספטמבר 2019

נראה ששני מאורעות הכתיבו את הקצב: קודם כול, התקפת הטילים על מסופי הנפט הסעודיים במפרץ בספטמבר 2019, שהאיראנים אמנם לא תבעו עליה אחריות, אבל לאיש לא היה ספק באחריותם. זה היה מאורע מכונן, שהמחיש לסעודים את חולשת ההתחייבות האמריקאית לשלומם. המאורע הבא היה התקפלותה המשפילה של ארה"ב מאפגניסטן, שכנה אסטרטגית של ערב הסעודית מעבר לים הערבי.

השאלה בוושינגטון מאז הייתה מה לעשות כדי לחזור ולזכות באמונו של מב"ס. התשובה המצטיירת עכשיו היא ברית צבאית תמורת הכרה מלאה בישראל והתרחקות מסין. וושינגטון גם מעניקה למב"ס הזדמנות למלא תפקיד של מדינאי בין־לאומי. בסוף השבוע עומדת להתכנס בריאד ועידה רב־לאומית לדון בתכנית שלום לאוקראינה, אם כי הרוסים סירבו להשתתף בה.

למב"ס אצה הדרך. זה ניכר בכל מה שהוא אמר ועשה וניסה לעשות מאז 2016, כאשר נעשה נסיך הכתר. הוא רוצה להקים ערים ענקיות בלב המדבר, שיהיו גדולות מניו יורק ויתחילו את העתיד. הוא רוצה להקים עיר שעשועים גדולה מדיסני וורלד על שפת ים סוף (השער שאולי ישראל תיכנס בו). הוא רוצה להקים תעשייה גרעינית עצמאית לחלוטין. הוא רוצה רפורמה פנימית, כולל בענייני חברה, ובלבד שהמונופול המלא שלו על התהליך הפוליטי לא יוטל בספק הקל ביותר.

מב"ס רוצה חברה אולטרה־מודרנית מבלי להעניק לה פלורליזם. אילו היה באירופה לפני מאה שנה היינו משווים אותו לבניטו מוסוליני. אולי באמת יש מקום להשוות. אולי מב"ס עומד להעניק לנו את המלוכה הטוטליטרית הראשונה של זמננו. הרבה אנשי רציניים ואפילו ליברליים התפעלו בשעתם ממוסוליני. היו נחוצות להם כמעט 20 שנה לגלות את חסרונותיו. שהוא במרוצת 20 השנה הוא העניק את הרושם שאפשר לעשות אתו עסקים, והוא בעצם איש מעשי ורציונלי.

אחר כך מוסוליני התחיל להשתעמם, ואין עניין מסוכן יותר בימינו מדיקטטור פשיסטי משועמם.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני . ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

משדרגת טנקים של צה"ל: החברה שעברה מקשיים תזרימיים לזינוק של 230% בשנה

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

בלגיה מאיימת: "לא יכולים להמשיך בסחר כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות מסחריות על מדינת ישראל בשל הפעילות שלה בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"