גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקו האדום של הרכבת הקלה מגדיל את ביקושי המסחר, אבל לא כולם ייהנו מכך

הרכבת הקלה, שתתחיל לפעול בעוד פחות משבועיים, תייבא כוח קנייה נוסף בעיקר אל מרכז תל אביב, אך פחות מזה אל פתח תקווה ובת ים ● היכן כדאי עוד להשקיע בפיתוח, באיזה רחובות ישתלם לרכוש רצף של חנויות, ומהם הלקחים שניתן להפיק מירושלים וחיפה

הרכבת הקלה בתחנת בת ים / צילום: Shutterstock
הרכבת הקלה בתחנת בת ים / צילום: Shutterstock

מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף, ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

בעוד פחות משבועיים ייפתח סוף־סוף הקו האדום של הרכבת הקלה - הקו הראשון של מערך הרכבות הקלות המתוכנן במטרופולין תל אביב, לאחר שנים רבות של תכנון והקמה.

שאלות ותשובות | הקו האדום עומד לצאת לדרך: איך נשלם והאם תהיה קליטה סלולרית
תתכוננו, העומסים בקו האדום של הרכבת הקלה יתחילו כבר בתחנות
המועמדים לעיריות מבטיחים לבטל את הנת"צ? זה כנראה לא יקרה, גם אם ייבחרו

הקו עובר במוקדי מסחר משמעותיים קיימים ומתוכננים - החל מהקניון הגדול בפתח תקווה, עמי ב.ס.ר. סיטי (קניון דן טאון) ומתחם ביג שנמצא בהקמה, דרך מרכז העסקים הראשי של תל אביב ומרחב חסן ערפה, ועד לשדרות ירושלים ומרכז בת ים.

עד כה, השפעת הקו האדום הייתה בעיקר שלילית, בעקבות העבודות להקמתו, שפגעו באופן ניכר ברחובות לאורכן והובילו לנטישת עסקים רבים. מוערך וצפוי כי הקו האדום ייבא כוח קנייה נוסף בעיקר אל מרכז תל אביב, ויחזק את קניוני עזריאלי ו־TLV ואת מתחם חסן ערפה וסביבתו.

לעומת זאת, הוא ייבא מעט כוח קנייה קמעונאי בכיוון ההפוך, כלומר אל פתח תקווה, ואף פחות מכך אל בת ים. אנשים יגיעו לערים אלו רק אם יציעו מוצרים בתמהיל מיוחד - מרכז מסחרי "רגיל" לא יספיק.

טור זה יבחן את ההשלכות הצפויות על שווקי המסחר לאורך קו הרכבת הקלה, ואת ההשפעה על עסקי המסחר השונים הקיימים והמתוכננים סביב התחנות, גם כנגזר מחקרי אירוע שבוצעו בירושלים ובחיפה.

המסחר לאורך הציר

הקו האדום מתחיל את נסיעתו בתחנה המרכזית בפתח תקווה, המהווה מוקד מסחר שולי יחסית בעיר כיום. לאחר מכן הוא עובר לאורך ציר ז'בוטינסקי, המהווה את עמוד השדרה המסחרי של העיר. מרכזי המסחר מרכזיים הממוקמים על הציר הם הקניון הגדול, הוותיק יחסית, שמתפרס על פני כ־32 אלף מ"ר, ומרכז עמי ב.ס.ר. סיטי (קניון דן טאון), שמתפרס על פני שטח של כ־27 אלף מ"ר.

בנוסף, לאורך הציר ישנם שטחי מסחר רבים, וכן חברת ביג מקימה פרויקט עירוב שימושים הכולל מרכז מסחרי בשטח של כ־60 אלף מ"ר, ו־250 אלף מ"ר של בנייני משרדים, מגורים להשכרה, דיור מוגן או מלונות, הצפוי להיפתח בשנת 2025.

הקו ממשיך בתת הקרקע לאורך ציר ז'בוטינסקי בערים בני ברק ורמת גן, ובחלק זה קיימים שטחי מסחר מועטים ביחס למקטע בפתח תקווה. ברם, ההתחדשות שחווה הציר בחלקו העובר בבני ברק, בעקבות פיתוח מתחם B.B.C. והחיבור בין חלקי בני ברק, מייצרת שטחי מסחר נוספים. לדוגמה, במרכז דן, שהיה פיל לבן עשרות שנים, צפוי להיפתח בקרוב מרכז מסחרי בשטח של כ־16 אלף מ"ר בבעלות שוקי שרון וקרן JTLV, כשהתחנה בחזיתו.

המקטע המרכזי שהינו תת־קרקעי הוא בתל אביב - מאזור צומת הרחובות בגין וארלוזורוב, לאורך רחוב בגין עד למרחב חסן ערפה. אזור זה מהווה כיום את המרכז העסקים הראשי בישראל, ונהנה מביקוש יציב לשטחי המסחר בו לצד השימושים הנוספים בו.

הקו עובר לכל אורך שדרות ירושלים מצפון יפו ועד לבת ים. מקטע זה (בחלקו הצפוני) נפגע במהלך העבודות, בין היתר בעקבות הפיכתו למעין מדרחוב. הוא אמור לעבור שינוי, ולהוות מרכז עירוני משמעותי - אם יאמץ ויבצע תהליך דומה לשינוי שעבר על רחוב יפו בירושלים. הקו מסתיים בבת ים באזור הנהנה כבר היום מתנופת בנייה משמעותית בעיקר למגורים, אשר בהכרח תחולל ביקוש נוסף לשטחי מסחר בסמוך ובקומות הקרקע, באם יתוכננו באופן מיטבי וינוהלו.

ללמוד מירושלים וחיפה

הדוגמה הפופולרית ביותר לשינוי שגרמה מערכת הסעת המונים על שוק המסחר הינו ברחוב יפו בירושלים. בדומה למרכזי ערים ותיקים אחרים, גם רחוב יפו דעך במהלך שנות ה־90 ותחילת שנות ה־2000. כיום יש בו ובסביבתו כ־50 אלף מ"ר של שטחי מסחר, עם עוגנים כלכליים חזקים כגון שוק מחנה יהודה, מדרחוב יפו ומרכז העסקים החרדי ברחוב גאולה, לצד בתי הספר של בצלאל וסם שפיגל, מוזיאון הסובלנות ואחרים.

במרכז העיר פועלים כ־2,000 עסקים, בשטח ממוצע קטן יחסית לעסק של כ־65 מ"ר. מחירי דמי השכירות החודשיים גבוהים, ומגיעים גם ל־500 שקל למ"ר ויותר בחנויות קטנות, כעדות לרמת תפקודו הכלכלי.

הגורם הבולט ביותר שמיצב את הרחוב שוב כאזור מסחר חזק הוא הרכבת הקלה שעוברת לאורכו, והפיכתו למדרחוב. ברם, שינוי זה לבדו לא הספיק לשינוי משמעותי. למרכז העיר וגם לשוק מחנה יהודה יצרנו בצ'מנסקי בן שחר תוכנית אסטרטגית כוללת, ותוכנית פעולה למינוף יתרונותיו.

דוגמה נוספת והפוכה היא המטרונית בחיפה - מערכת הסעת המונים אשר לא הובילה לשגשוג שטחי המסחר לאורכה וסביב התחנות. רחוב העצמאות נותר שומם מבחינה מסחרית ומתפקד כמעין "איילון של חיפה", בעוד בסמוך לו, ברחובות הנמל ויפו, נוצרו מוקדי מסחר מתפקדים ומצליחים.

בין הגורמים לתפקוד שדרות העצמאות ניתן לסמן את מיקום המטרונית ותחנותיה במרכז הכביש, כאשר בין התחנה לשטחי המסחר מפרידים מספר נתיבים סואנים. גם אזור הדר הכרמל המדרדר לא נהנה מהמטרונית, בין השאר כי לא מומשו בו תהליכים כלכליים ושיווקיים מקבילים ומשלימים.

יצוין, כי בתחנות הקו האדום, לרבות בתת הקרקע, יימצאו שטחי מסחר בהיקפים זניחים. התכנון ואופי הבינוי של התחנות אינו מאפשר הקמת שטחי מסחר מעבר למכונות אוטומטיות לממכר משקאות וחטיפים, לצד "קיוסקים" קטנים באופן יחסי, אשר צ'מנסקי בן שחר ייצרה להם קונספט ותמהיל מותאם למאפיינים הייחודיים של קניית מוצרי טו־גו בלבד של לקוחות בתנועה מהירה.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

להשקיע ביפו

הקו האדום מתוכנן ומוקם זה שנים רבות, כך שהשוק הכין עצמו להפעלתו. מודעות למכירת דירות המציינות את הקרבה לרכבת הקלה הינן מחזה נפוץ. בנוסף, תחזיות משרד התחבורה ונת"ע חוזות תפוסה מלאה לקו כבר בתחילת דרכו, כך שתוספת הביקוש לא תהיה משמעותית בהמשך. הביקוש צפוי להיות מוגבל גם נוכח אורכו, מסלולו, והעובדה שהוא אינו חלק ממערכת תחבורה עתירת נוסעים.

עם זאת, הקו האדום יהווה מחולל ביקוש לשטחי מסחר. לדוגמה, מתחם כמו שדרות ירושלים, ובפרט במקטע בצפון יפו, טומן בחובו הזדמנות לפיתוח המרחב ושטחי המסחר שבו. מה שנדרש הוא לממש את התוכניות ליצירת מקומות מזמינים להולכי רגל ולתוספת של אלפי יחידות דיור מעליהם, לדאוג שהשדרות יוארו להגברת תחושת הביטחון, ולייצר שבילים לדו־גלגליים, פינות ישיבה, במות, והכנסת עוד פעילויות שיהפכו את השדרות ל"מקום הבא". 

***גילוי מלא: הכותב שימש כיועץ של נת"ע לגבי תמהיל המסחר בתחנות התת קרקעיות של הקו האדום

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום