רוסיה מנצלת את התלות האירופית באורניום להכנסות עתק

החברות באיחוד האירופי משלמות מאות מיליוני אירו בשנה לרוסיה בעבור הדלק הגרעיני הנדרש להפעלת כורי האטום • וחברות האטום באירופה קיבלו הבטחות כי הסנקציות מול רוסיה לא יתרחבו לתחומן, והצורך באורניום ביבשת צפוי רק לגדול

תחנת כח גרעינית בבלגיה. ההשפעה הרוסית בתחום האורניום אינה ברת־תחליף / צילום: Shutterstock
תחנת כח גרעינית בבלגיה. ההשפעה הרוסית בתחום האורניום אינה ברת־תחליף / צילום: Shutterstock

יותר מעשרה סבבי סנקציות הטיל האיחוד האירופי על רוסיה, מעיקול יאכטות ועד לאיסור יצוא מנועים לטרקטורים, אבל אף אחד מהם לא כולל את תחום האורניום. התפקיד המרכזי של רוסיה בתחום אספקת האורניום הדרוש להפעלת כורים גרעיניים, כולל באירופה, ממשיך להישמר. זו אינה רק החציבה והפקת האורניום אלא גם העשרתו והפיכתו למוטות של דלק גרעיני המשמשים כורים באירופה, חלקם בתכנון רוסי. להיפך, חלק מחברות האטום באירופה קיבלו הבטחות כי הסנקציות לא יתרחבו לתחום זה. הונגריה אף הגדילה לעשות והודיעה כי תמשיך בבניית שני כורים גרעיניים חדשים בתכנון ובביצוע רוסיים בשנים הקרובות.

ניתוח | בגרמניה מודאגים מנתוני הצמיחה: "הפכנו לאיש החולה של אירופה" 
ניתוח | שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת
פייפאל מעמיקה את פעילותה בשוק הקריפטו עם מטבע יציב חדש  

ברקע, ניתן להעריך כי מתבצעת עבודה מקיפה, שתבשיל עוד שנים, להבטחת מקורות אחרים לכורים גרעיניים, אבל נכון לעכשיו ההשפעה הרוסית בתחום אינה ברת־תחליף. טיסות המובילות מוטות דלק גרעיני לסלובקיה ולהונגריה, למשל, ממשיכות להתקיים למרות אמברגו על טיסות.

הצורך באורניום רק יגדל

"הייתי אומר שעכשיו, מקור האנרגיה שלאיחוד יהיה הכי קשה להיגמל ממנו הוא אורניום מרוסיה", טען ראש מכון המחקר "ברויגל" בחודש שעבר. כ־18 כורים גרעיניים בתכנון רוסי פועלים כיום באיחוד. החברות בו משלמות מאות מיליוני אירו בשנה לרוסיה בעבור הדלק הגרעיני, כשלפי הערכות ארה"ב משלמת כמיליארד דולר בשנה.

הצורך באורניום צפוי לגדול, בשל העובדה כי תחום האנרגיה הגרעינית באירופה רחוק מלהיות לקראת סיום. גרמניה אמנם סגרה השנה את שלושת הכורים האטומיים האחרונים שלה והכריזה על סוף עידן האטום, אבל צרפת השכנה, כמו בריטניה, הכריזו על רנסנס גרעיני ושואפות לבנות עשרות כורים גרעיניים בעשורים הקרובים, דווקא בשם השמירה על הסביבה והימנעות מפליטת פחמן דו־חמצני שנובעת משריפת מאובנים. בפינלנד נחנך השנה כור גרעיני שאמור לספק חלק משמעותי מצריכת האנרגיה של המדינה, למרות שתוכניות לכור נוסף במעורבות רוסית נגנזו. בלגיה החליטה להאריך את חיי הכורים שלה בעשור לפחות. כיום, לפי הנתונים האחרונים, כרבע מהפקת החשמל באיחוד האירופי נעשית בכורים אטומיים.

תחיית העידן הגרעיני משתקפת גם בהחלטות הנציבות האירופית, בתיאום עם המדינות החברות, לכלול את הטכנולוגיה כחלק מרשימת ההשקעות הירוקות לעשורים הבאים. הצעד עורר תרעומת בקרב ארגוני סביבה והוגשו עתירות נגדו.