גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למדו את הלקח? מה הסיכוי שהקווים הבאים של הרכבת הקלה יהיו מוכנים בזמן

כוחן של שחקניות וטו הוחלש, שיטת המכרזים שופרה ומיזמי תשתית גדולים יקבלו עדיפות: הלקחים מהקו האדום הובילו לשורה של שינויים עבור הפרויקטים התחבורתיים הבאים ● אבל יש טעויות שמתעקשים לחזור עליהן

שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע
שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע

ב-21 השנים שעברו מאז אושרה התוכנית הראשונה לקו האדום, הפרויקט נתקע, עוכב, התייקר והסתבך לא מעט. היתרון הנובע מהטלטלות הללו הוא שמחלקן הופקו לקחים לקווים הבאים, ואף למערכת המטרו. בדקנו מהם השינויים שבוצעו כתוצאה מהעבודות על הקו האדום, ומה בכל זאת ימשיך לעכב ולסבך אותנו גם בפרויקטים הבאים.

היינו בנסיעת המבחן של הרכבת הקלה. זה מה שחשבנו
החסימות בת"א בגלל הטקס, ההפגנות נגד: מה צפוי היום בהשקת הרכבת הקלה?

עליונות וטיב התכנון

כשבוחנים את התכנון של הקו הירוק והסגול מגלים שלא כל הלקחים הופקו. החלק התת-קרקעי של הקו האדום לדוגמה העלה את התקציב הדרוש לרמת השקעה של מערכת מטרו. השקעה זו אינה משתלמת שכן בתוצאה השירות המתקבל הוא של רכבת קלה - קרי, פחות נוסעים ופחות תדירות מבמטרו. למרות זאת, גם הקו הירוק יורד מתחת לקרקע בתל אביב על מנת לא להפריע למכוניות, בדומה לקו האדום.

ואולם, גם הפעם התכנון בתל אביב הוא טוב יותר לעומת ערים אחרות, וגם הלקח הזה עדיין לא הופק. במסגרת הקו האדום נעשה בתל אביב פיתוח אינטנסיבי של תשתיות הליכה, רכיבה על אופניים ותחבורה ציבורית. אלו לא נעשו ברשויות אחרות, והפערים זועקים. גם הקו הסגול יהפוך את רחוב אלנבי למדרחוב שוקק וימצה סוף סוף את הפוטנציאל שלו, בשעה שבכביש 461 הוא יחלוף לצד אוטוסטרדה מהירה. פערים נותרו גם בתכנון התחנות ובקישוריות עם אמצעי תחבורה אחרים. נראה שבמטרו עם זאת כן הופקו הלקחים האלו. כך מקודמת תוכנית שלמה (תמ"א 70) שעומדת על הקשר שבין בינוי, עירוניות שוקקת ותחבורה.

 

סחטנות שגרמה לעיכוב

בדוח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה הוסבר כי הקו האדום סבל מסחטנות של ראשי רשויות מקומיות, שתקעו את הפרויקט בפועל כאשר נת"ע לא ביצעה את הדרישות שהגישו לה.

בנוסף, במדינה קיים חוסר תיאום בין גופי התשתית השונים. מתחת לקרקע פועלות לא רק תשתיות של הרשויות המקומיות, אלא גם חברות ממשלתיות כמו מקורות, תש"ן, חברת חשמל וחברות תקשורת. הן לא מחויבות להתאים את עצמן לזמני העבודה של הפרויקט, מה שגרם לעיכובים רבים. הדבר חוזר גם בקו הירוק והסגול.

חוק תשתיות לאומיות שעבר במסגרת חוק ההסדרים האחרון נותן עדיפות למיזמי התשתית הגדולים, בהם כמובן גם קווי רכבת קלה, על פני כל צורך אחר של החברות השונות. גם כוחם של שחקני וטו כדוגמת רשויות מקומיות הוחלש. יחד עם זאת, החוק החליש גם מנגנוני רגולציה סביבתיים. כתוצאה מהפקת הלקחים מהקו האדום, במשרדי הממשלה מקדמים את חוק המטרו שנותן עליונות אפילו גבוהה יותר לפרויקט אדיר המימדים המתוכנן, אלא שהחוק הזה עדיין לא עבר.

 

הפוליטיקה בצד

לפני ארבע שנים, כשהעבודות כבר היו בשיאן, חוותה חברת נת"ע טלטלה משמעותית כשהמנכ"ל דאז יהודה בר און וחמישה סמנכ"לים נוספים התפטרו לאחר שלא יכלו עוד לעבוד מול הדירקטוריון. אפשר להודות בצער שפוליטיקה היא חלק מהעבודה בחברות הממשלתיות בישראל, גם כשמדובר בקידום המיזמים הלאומיים החשובים ביותר.

בפרויקט המטרו הוקמה מנהלת מיוחדת שנועדה לחצוץ בין הדרג הפוליטי ובין גורמי הביצוע, אך ספק אם הפוליטיקה תדלג על הפרויקט הזה. רק לאחרונה היינו עדים למלחמה שניהלה שרת התחבורה מירי רגב נגד פרויקט המטרו, מי שאמונה על הצלחת פרויקטים תחבורתיים, עד שלא יקודמו דרישות תקציביות אחרות שלה. במקביל גם שינתה השרה את הרכבה של ועדת האיתור למינוי מנהל רשות המטרו. לכן, נראה שהפוליטיקה תשאר מנת חלקם של הפרויקטים גם בעתיד.

שיטת המכרזים

בקו האדום לכל אחד מרכיבי הפרויקט נעשו מכרזים שונים ונבחרו קבלנים שונים. השיא הגיע כשמכרז שפורסם פוצל בגלל שניגשו אליו שתי חברות שהגישו הצעות שהיו גבוהות פי 2 ופי 4 מהאומדן. פיצול המכרזים הצריך ניהול טוב וחזק יותר שיוכל לעמוד בעול האינטגרציה. בנת"ע לא הצליחו לעמוד במשימה.

כתוצאה מכך, בקו הירוק והסגול נבחרו זכיינים לשלב השני של הפרויקט שכולל את הנחת המסילות, הטמעת המערכות והזמנת הקרונות, והם אחראים לכל התכולות בפרויקט. אסטרטגית הרכש לפרויקט המטרו עדיין לא נקבעה אבל ייתכן שהיא תהיה אפילו שמרנית יותר מבחינת סיכוני האינטגרציה.

נזכיר כי ב-2008 כבר זכתה קבוצה במכרז להקמת הקו האדום, אלא שהיא לא הצליחה להשיג את מלוא המימון לעסקה. בהחלטה פזיזה החליטה המדינה להלאים את הפרויקט ולמחוק עבודה של שנים. גם כיום המציאות הכלכלית מעורערת, והזכיין שזכה בקו הירוק עדיין לא הגיע לסגירה פיננסית, שאמורה הייתה להתרחש כבר לפני כחודשיים. יהיה זה מבחן ליכולת של המדינה להתגייס ולגבות כדי לא לאבד זמן גם בפרויקט הזה.

זמנים ועמידה בהם

אחת מהסיבות שבנת"ע מסבירים את העיכובים הוא מעט מדי זמן לשלב הבדיקות ובקרת האיכות של הקו. במסגרת הפרויקט נבחרה מערכת איתות חדשנית שהניסיון איתה היה מוגבל בעולם. קו האליזבת ליין של המטרו בלונדון עוכב כמעט שלוש שנים בשל הבדיקות שנדרשו לעשות לרכבת. לכך יש כנראה שני לקחים שכדאי להפיק: האחד נוגע באימוץ טכנולוגיות חדשניות שאין עמן מספיק ניסיון. למרות הנטייה הטבעית להעדיף את החדש, במשרדי הממשלה סבורים שעדיף לאמץ טכנולוגיות שכבר הוכחו. בנוסף, כשבונים לוחות זמנים ואבני דרך יש להשאיר זמן רב יותר לבדיקות. הלקח הזה עדיין לא אומץ בקו הירוק והסגול, שפתיחתם כבר נדחתה משנת 2025 ל-2028 ו-2027 בהתאמה. על כן, יתכן שגם בהם הזמן שיידרש לבדיקות יהיה רב יותר.

בכל הנוגע לעמידה בזמנים, ביקורת שהוטחה בנת"ע נגעה לחוסר השקיפות באשר ללוחות הזמנים של הפרויקט. הלקח הזה כנראה לא אומץ, שכן מעולם לא יצאה הודעה רשמית על דחייה בקווים הירוק והסגול, ואילו זו נלמדה מדיווחי הזכיינים לבורסה, שם נקבו במועד מסירת הקו למדינה.

עוד כתבות

קבינט המלחמה

קבינט המלחמה החליט: ישראל ממשיכה בפעולה ברפיח

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות בוול סטריט; אנבידיה קופצת בכ-3%, סופר מיקרו ב-5%

הנאסד"ק עולה ב-0.9% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"