הכלכלן הראשי: תוכנית המענקים החדשה של משרד השיכון תעזור רק ל-4% מרוכשי הדירות

ממצאי הכלכלן הראשי העלו כי במחצית הראשונה של השנה נמכרו 1,415 דירות במחירים של עד 600 אלף שקל • מדובר בכ-3.7% מכלל הדירות שנרכשו בתקופה זו ע"י הציבור - כלומר, בפחות מ-300 משקי בית בממוצע • הנתונים מעידים כי הסיכוי שהתוכנית תשפיע על שוק הדיור למגורים נמוך למדי

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

עד כמה מדיניות הדיור הממשלתית החדשה פועלת לטובת כלל הציבור, ועד כמה היא אפקטיבית לסייע למעמדות המוחלשים לרכוש לעצמם דירות? נתוני אגף הכלכלן הראשי באוצר עונים על כך בצורה חדה, לפחות לגבי התוכנית האחרונה של משרד הבינוי והשיכון: התוכנית, שנודעה לסייע לרוכשי דירות במחירים של 300-600 אלף שקל ב-50 אלף שקל, קולעת לפחות מ-4% מרוכשי הדירות, כלומר פחות מ-300 משקי בית בממוצע.

דרור מרמור, פרשנות | השיטה הכי שחוקה והכי כושלת לטיפול במשבר הדיור חוזרת
משרד השיכון יחלק מענקים של 50 אלף שקל לרכישת דירה זולה. כך זה צפוי לעבוד
הדיון חשף: משרד השיכון הציג נתונים שגויים לגבי הממתינים לדירה בהגרלה

מסקירת הכלכלן הראשי עולה כי בחודש יוני נרכשו הכי הרבה דירות מאז תחילת השנה, אך הדבר נובע בעיקר בגלל מבצעי יזמים בדרום. בסך-הכול השוק ממשיך לדשדש ברמות היסטוריות, וחודש יוני האחרון היה החלש מבין החודשים הללו, מאז 2006. יחסית ליוני 22, הוא רשם ירידה של 32%. בסך-הכול 2023 היא שנת שפל, וחודש יוני המשיך את המגמה של החודשים הקודמים.

כאמור, מה שעומד במרכז הסקירה הנוכחית הוא דווקא מספר שורות לקוניות, שבהן התייחס הכלכלן הראשי לתוכניתו של שר השיכון יצחק גולדקנופף, שהועלתה לפני כשנתיים על-ידי יעקב ליצמן, אך נדחתה על-ידי הממשלה דאז. על-פי התוכנית, יקבלו זכאים, שירכשו דירות במחירים של 300-600 אלף שקל, סיוע של 50 אלף שקל מהמדינה. 

ללא תועלת אמיתית  

הטענות מטעם המתנגדים היו שמדובר בתוכנית שמיועדת לזוגות צעירים חרדים שרוצים לרכוש דירות בפריפריה הרחוקה, ושאין בה שום תועלת אמיתית לענף, ואף לא לבני המעמד הנמוך, שמעוניינים לרכוש לעצמם דירות.

בממשלה הנוכחית התוכנית אושרה, וכפי שנחשף בגלובס לפני מספר ימים, המשרד מתעתד להגריל כ-1,000 מענקים לרכישת דירת יד שנייה, במחיר של עד 600 אלף שקל, בקרב מחוסרי דיור וזכאים. מהמשרד נמסר אז כי "התוכנית תושק כפיילוט שילווה במחקר אפקטיבי רציף לבחינת ההיענות וההשפעה על שוק הדיור בישראל".

במידה רבה, הכלכלן הראשי ביצע את המחקר הנדרש. בחצי השנה הראשונה של 2023 נרכשו 1,415 דירות שעונות על הקריטריונים של משרד השיכון. מדובר על כ-3.7% מכלל הדירות שנרכשו בתקופה הזו על-ידי הציבור. כשבדק הכלכלן את הביצועים משנה שעברה, התברר כי אז נמכרו 3,540 דירות, אך גם הן לא היוו משקל משמעותי מהשוק, ומשקלן הגיע אז ל-5.5% מכלל הדירות שנרכשו.

אגב, ממחקר בן כ-20 שנה של בנק ישראל על "תוכנית שרנסקי", בתחילת שנות האלפיים, סיוע דומה לרכושי דירות יד ראשונה ביישובי פריפריה עלה, כאשר במקביל לסיוע, העלו היזמים את מחירי הדירות. לפי אותה נוסחה, צפוי מצב שבו בעלי דירות שעונות על הקריטריון, אך מחירן נמוכים משמעותית מהרף העליון של המחיר הנקוב בתוכנית, ינסו להעלות את מחירן כמה שיותר קרוב ל-600 אלף שקל, כדי לגזור את הקופון שהממשלה נותנת.

אולם מי שצופה שהמבצע הזה יעשה משהו לשוק - טועה, וגם הפיילוט לא צפוי להניב ממצאים מרעישים.