דונלד טראמפ | פרשנות

ארבעה משפטים ממתינים לטראמפ, והם עלולים לרוקן את משאביו בשנת הבחירות

דונלד טראמפ מוביל בהפרש עצום בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקאית, אבל התמודדות בו־זמנית בארבעה בתי משפט תקשה עליו לנהל מסע בחירות - "בין אם זה נוגע לכסף, לזמן, לאנרגיה, לכוח־אדם ולעורכי דין"

דונדל טראמפ / צילום: Associated Press, Seth Wenig
דונדל טראמפ / צילום: Associated Press, Seth Wenig

מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב צוברת תנופה. היא אומנם מתנהלת למעשה זה חודשים רבים, וכל הטוענים למועמדות המפלגה הרפובליקאית כבר הסתדרו בקו הזינוק. אבל אקורד הפתיחה שלה יינתן בדיוק בעוד שבוע, בוויכוח הטלוויזיה הראשון בין הטוענים הרפובליקאים לנשיאות, ארבעה חודשים ופחות לפני הסיבוב הראשון של הבחירות המקדימות ו־14 חודשים ויותר לפני הבחירות הכלליות.

שר המשפטים בארה"ב הכין לנשיא ביידן הפתעה מרה: חקירה מסועפת נגד בנו
ביטול עסקת הענק בהייטק: הקללה הסינית הפכה לברכה עבור אינטל

אבל מי שם לב ללוח הרשמי. מערכת הבחירות עברה בשבועות האחרונים אל בתי המשפט. מצטייר עכשיו הרושם ששם היא גם תוכרע, או לפחות תוטה באופן דרמטי לצד זה או אחר.

שוו נא בנפשכם את לשון ההפלגה הבאה, שבקעה ביומיים האחרונים מכלי התקשורת: בכל 235 השנה של הרפובליקה האמריקאית (הספירה מתחילה ב־1788, לאחר אישרור החוקה), כתבי אישום נגד נשיא לשעבר הוגשו רק ארבע פעמים. כל הארבע נרשמו בארבעת החודשים האחרונים, והיעד שלהם הוא דונלד ג'יי. טראמפ.

קשה להימנע מלחזור על המספר הזה: ארבעה כתבי אישום. הנאשם בארבעת המשפטים (בניו יורק, במיאמי, בוושינגטון ובאטלנטה) הוא לא רק נשיא לשעבר, אלא הוא גם המועמד המוביל ללא עוררין במרוץ הרפובליקאי. מדד הסקרים של @FiveThirtyEight מעמיד את התמיכה בטראמפ על 53%. במקום השני, עם 14%, נמצא מושל פלורידה רון דסאנטיס. כל השאר, כולל מושלים וסנאטורים, מזדנבים אחר מאחור. אין זו הפרזה להגיד שטראמפ מנצח בהליכה.

פאני וויליס, התובעת המחוזית בפרשת הטיית הבחירות לנשיאות בג'ורג'יה / צילום: Associated Press, John Bazemore
 פאני וויליס, התובעת המחוזית בפרשת הטיית הבחירות לנשיאות בג'ורג'יה / צילום: Associated Press, John Bazemore

בעל טור אחד ב'ניו יורק טיימס' כתב השבוע שאזלו כל האופציות להביס את טראמפ "באופן נורמלי". נשארו רק האופציות ה"לא נורמליות", כמו הרשעתו הפלילית.

״גם סנדוויץ' יועמד לדין״

ביום ב' השבוע הוגש נגד טראמפ כתב האישום הרביעי, בבית משפט של מדינת ג'ורג'יה, בדרום ארה"ב. כתב אישום קודם הוגש בבית משפט של מדינת ניו יורק, ושני כתבי אישום אחרים הוגשו בבתי משפט פדרליים, אחד בוושינגטון ושני בפלורידה.

שניים מכתבי האישום הוגשו בידי תובע פדרלי, הסר למרותו של משרד המשפטים בוושינגטון (אם כי הוא נהנה ממעמד של 'חוקר עצמאי'). את שתי התביעות המקומיות הגישו תובעות (אחת כללית ואחת מחוזית), שנבחרו לכהונותיהן בבחירות כלליות. האופי הפוליטי של התמודדותן ושל בחירתן (שתיהן דמוקרטיות) מקל על המפלגה היריבה לייחס להן מניעים פוליטיים.

הגשת כתב אישום מצריכה בדרך־כלל תהליך ארוך ומורכב של הצגת ראיות בפני 'חבר מושבעים גדול' (23 חברים וחברות). אף כי מליצה מפורסמת קובעת כי "חבר מושבעים גדול יעמיד למשפט אפילו סנדביץ', אם התובע יבקש", יש תקדימים חשובים של סירובים. חבר המושבעים בג'ורג'יה נתן את הסכמתו להעמדת טראמפ לדין ביום ב'.

זה עומד להיות משפט המאה, או לפחות העשור. לא רק טראמפ יעמוד למשפט, אלא עוד 18 נאשמים, ובהם ראש סגל הבית הלבן לשעבר מייק מדואז (Meadows); יועצו הקרוב של טראמפ, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג'וליאני; ושלושה עורכי דין ששירתו את טראמפ במהלך ניסיונו למנוע את אישור תוצאותיהן של הבחירות שבהן הפסיד לג'ו ביידן, בנובמבר 2020.

״תמצא לי קולות״

ג'ורג'יה היא הזירה למשפט הזה מפני שבה טראמפ חצה את אחרוני הקווים האדומים. בתחילת ינואר 2021, שלושה שבועות לפני תום כהונתו, הוא התקשר בטלפון עם מזכיר המדינה של ג'ורג'יה (הממונה הנבחר על תהליך הבחירות, רפובליקן בעצמו), וביקש ממנו "למצוא" בשבילו די קולות כדי להתגבר על הפרש דחוק של קצת יותר מ־11 אלף כדי לגרוף את האלקטורים של ג'ורג'יה.

נשיא ארה"ב אינו נבחר על יסוד הרוב שלו במניין הקולות הכללי, אלא על יסוד הנציגים שכל אחת מן המדינות משגרת אל חבר האלקטורים. ביידן אומנם ניצח בהפרש של 7 מיליון קולות במניין הכללי, אבל הרוב שלו בחבר האלקטורים הושג באמצעות ניצחונות דחוקים או דחוקים מאד בחמש מדינות מפתח. טראמפ ניסה "למצוא קולות" בכל החמש, כדי למחוק את יתרון ביידן. הוא עשה כן בשורה של אמצעים, כולל ניסיון למנוע את אישור התוצאות בקונגרס ב־6 בינואר.

ג'ק סמית', התובע הפדרלי בשניים מתיקי טראמפ / צילום: Associated Press, Alex Brandon
 ג'ק סמית', התובע הפדרלי בשניים מתיקי טראמפ / צילום: Associated Press, Alex Brandon

למרבה התדהמה, שיחתו של טראמפ עם מזכיר המדינה של ג'ורג'יה הוקלטה מתחילתה עד סיומה. הוא העניק לתובעת את המימצא החשוב ביותר שלה על מגש של כסף. הוא אומנם טוען כי ניהל "שיחת טלפון מושלמת" (את האפיון "מושלמת" הוא נוהג להעניק לכל שיחותיו, בייחוד לבלתי מושלמות ביותר ביניהן), אבל התובעת מאשימה אותו על יסוד חוק בן 50 שנה נגד סחטנות ושחיתות, הידוע בראשי־התיבות האנגליים RICO.

החוק הזה מכוון בעיקר נגד ארגוני פשע מאורגן. אבל הגרסה הג'ורג'ית שלו, שאומצה לפני 40 שנה, הרחיבה את בית קיבולו, והיא מאפשרת לכאורה להחיל אותו על ארגונים פוליטיים, או אפילו על הנשיא.

משפטנים מבקרים את החלת RICO ומדברים על נטייתה של התובעת, פאני וויליס (Fani Willis), "לעשות שימוש יצירתי" בחוק. סגנונה התקיף, ונטייתה הלא מקובלת לדבר בפומבי על מהלך החקירה, הפכה אותה ליעד נוח בשביל. טראמפ עצמו חוזר ומתאר אותה כ"גזענית" (היא שחורה), מייחס לה קשרים עם כנופיות רחוב (שחורות), ומשחיר את דמותו של אביה, שהיה עורך דין בוושינגטון.

"עול כבד מנשוא"

השאלה המיידית היא מתי ייערך כל אחד מארבעת המשפטים. התובעים רוצים לערוך אותם ללא דיחוי; הטקטיקה רבת־השנים של פרקליטי טראמפ, עוד מזמן הקריירה העסקית שלו, היא לעכב, לדחות ולהאט, בתקווה שהתביעות יקרסו מאליהן.

הרשעה בכל אחד מן המשפטים עלולה לשלוח את טראמפ לכלא. למרבה הפרדוקס, הרשעה לא תוכל למנוע אותו מלהתמודד בבחירות, לנצח בהן ולהפוך לנשיא ארה"ב אפילו בהיותו בכלא. לנשיא יש כוח החנינה, אם כי שום נשיא עדיין לא השתמש בו כדי לחון את עצמו. נראה כי הקושי הפוליטי המיידי העיקרי של טראמפ אינו קשור בתוצאות המשפטים, אלא בעצם התרחשותם.

פרשנית פוליטית אוהדת לטראמפ ברשת פוקס אמרה ביום ג' כי העול שהמשפטים יטילו על טראמפ עשוי להיות "כבד מנשוא", ולחייב אותו לפרוש מן המרוץ. "זה יהיה עניין של ניהול משאבים - בין אם זה נוגע לכסף, לזמן, לאנרגיה, לכוח־אדם, לעורכי דין; והכסף הזה לא יוכל לשמש אותו במערכת הבחירות המקדימות, או מה שחשוב יותר, נגד הנשיא ג'ו ביידן".

זו נקודה המצדיקה מעקב מיוחד: ב־2020 טראמפ גייס תרומות של 774 מיליון דולר; ביידן גייס מיליארד דולר ויותר. אין ספק כי הפעם הבחירות יהיו יקרות אפילו יותר.

מטה בחירות מקדיש את עיקר מרצו לשאלות מימון. טראמפ יכניס את ידיו אל קופת המטה כדי לממן את הגנתו המשפטית. בהכרח, כל דולר שייתרם להגנתו לא ייתרם לקידום בחירתו.

הרבה יותר מדי מוקדם להניח כי קשיים כספיים יהיו לטראמפ לרועץ. אבל אפשר בהחלט להניח כי החודשים הבאים יזמנו לו מאבק קשה לא נגד יריביו החלשים ממפלגתו, אלא נגד תובעים נמרצים, שגמרו אומר להענישו במלוא חומר הדין.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.