המחירים עולים, ההרגלים נשארים: גידול של 7% ברכישות האונליין ביולי

כמות ההזמנות בדיגיטל עולה זה החודש השלישי ברציפות, ומיוחסת בעיקר לחופשות הקיץ ולשוק החזרה ללימודים • במקביל, אתרי המרקטפלייס של עלי אקספרס ואמזון רושמים התחזקות על רקע יוקר המחיה • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock
קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

קונים הרבה יותר: בחודש יולי 2023 נרשם גידול של כ־7% בכמות ההזמנות הדיגיטליות לעומת יוני. מדובר במגמה הנמשכת זה שלושה חודשים. "החיים משתקפים באיקומרס", מסביר מנכ"ל שופ אנליטיקס, נתי יעקובי. "הגידול נובע מהזמנת חופשות קיץ, ערכות חזרה לבית ספר, סרטים בקולנוע, בגדי ים ומוצרים לים ולבריכה, כניסה לתערוכות ועוד.

"בנוסף, החודש החולף התאפיין בהתחזקות בכוחם של המרקטפלייסים הבינלאומיים, עלי אקספרס ואמזון, ואנו צופים כי המגמה תגבר בקורלציה ישירה עם העלייה ביוקר המחיה בישראל". 

היהלום של הראל ויזל: שווי זכיינית נייקי בישראל כבר משתווה לזה של קבוצת פוקס 
ועדת המדרוג: "הצעת קרעי דומה למצב ברוסיה"

מדוע למרות עליות המחירים לא רואים ירידה בצריכה? אולי מפני שבמידה מסוימת, הישראלים דומים לעשיר שירד מנכסיו ומתקשה להתרגל למצבו החדש. לכן, הם ממשיכים להזמין חופשות (כולל הוצאות נלוות) ומעדיפים לקנות "חדש" על פני יד שנייה, אך מצד שני מנצלים יותר את ההטבות שמציעים מועדוני צרכנות.

מתכננים קדימה

בדירוג אתרי אונליין ללא חנויות פיזיות, עלי אקספרס במקום הראשון עם כ־67% מסך ההזמנות בעשיריה המובילה, וגידול של כ־9% במספר ההזמנות לעומת חודש יוני. אמזון עולה החודש למקום השני, עם כ־9% מסך ההזמנות. בשני האתרים הזמנות הישראלים הן של כלי כתיבה, צעצועים ומשחקים, לצד מוצרים נלווים למחשב ולסלולר, מוצרים לים ולבריכה, מוצרי אספנות ומוצרי DIY.

 

כמתבקש בתקופת הקיץ, בוקינג מתמקם במקום הרביעי עם כ־4% מסך ההזמנות, ומחיר ממוצע של כ־970 שקל להזמנה. ההזמנות הן גם למקומות לינה באוגוסט וגם בתכנון קדימה - לחודשי הסתיו והחורף. היעדים המבוקשים הם בריטניה, יוון, קפריסין, אוסטריה, איחוד האמירויות, צרפת, גאורגיה וספרד.

החודש סוגר את העשירייה Airalo - האתר של חברת הסים הווירטואלי, שלאחרונה השיק תוכנית נאמנות, שמאפשרת לקבל החזרים לשימוש באפליקציה בהתאם לגובה הרכישה (ככל שגדל סך הרכישות, שיעור הצבירה עולה). מחוץ לטבלה, חברת התעופה WizzAir מתמקמת במקום ה־11, ואתר Airbnb במקום ה־13.

עוד ברוח החופש הגדול - הזמנות הכרטיסים בסינמה סיטי בלטו החודש במיוחד, עם הזמנות רבות לסרטי ילדים לצד הסרטים המדוברים "ברבי" ו"אופנהיימר" שעלו על המסכים החודש.

מוציאים יותר בזארה

השלישייה המובילה של דירוג אתרי האונליין של רשתות אופליין שומרת על יציבות: שופרסל, סופר־פארם ו־KSP. העשירייה כוללת גם שלוש רשתות אופנה: זארה (מקום חמישי, עם סל קנייה ממוצע של כ־450 שקל), דלתא (מקום שישי, עם סל קנייה ממוצע של כ־260 שקל) וקסטרו (מקום שמיני, עם סל קנייה ממוצע של כ־245 שקל). הרכישות הן בהתאם לעונה: כפכפים, טישירטים, בגדי ים, חולצות בית ספר ועוד.

במקום התשיעי נמצא האתר של אייס ("הרשת לשדרוג הבית"), וגם בו מורגשת רוח הקיץ - הישראלים מזמינים בריכות לחצר, מזגנים ניידים, מוצרים למטבח, ריהוט ועוד.

כך גם באתר סטימצקי שסוגר את העשירייה, והרכישות הבולטות בו הן של ספרי ילדים, משחקי קופסה וחוברות עבודה. בנוסף, האתר השיק בסוף החודש את מבצע "כל האתר ב־30 שקל בלבד עד חצות", שתרם אף הוא לכניסתו לדירוג זה החודש השני ברציפות.

שעתם של בתי הקולנוע

מניתוח ההטבות המובילות שרכשו הישראלים בחודש יולי בכ־30 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי עולה כי "פיס פלוס" של מפעל הפיס מהווה כ־38% מסך הזמנות ההטבות שנרכשו, ונמצא במקום הראשון. בתי העסק המובילים בו הם מקדונלד'ס (ההטבה הבולטת: ארוחה בשווי 49 שקל ב־26 שקל), סינמה סיטי ויס פלאנט.

המועדון השני בפופולריות שלו בקרב רוכשי ההטבות הוא "ביחד בשבילך" של ההסתדרות, המהווה כ־14% מסך ההזמנות. בתי העסק המובילים בו הם סינמה סיטי (ההטבה הבולטת: כרטיס לסרט לכל ימות השבוע במחיר מוזל), הוט סינמה ויס פלאנט.

במקום השלישי - מועדון "שלך" של עובדי הרשויות המקומיות, המהווה כ־6% מסך ההזמנות. בתי העסק המובילים בו הם מקדונלד'ס, וולט (ההטבה הבולטת: שובר בשווי 150 שקל תמורת 120 שקל) וקסטרו.

במקום הרביעי נמצא מועדון "חבר" למשרתי הקבע והגמלאים, עם כ־4% מסך ההזמנות. בתי העסק המובילים בו הם דרים קארד (ההטבה המובילה: שובר לקבוצת פוקס בשווי 100 שקל תמורת 30 שקל בלבד), רשת הפארם Be וסינמה סיטי. נציין כי מועדון "חבר" יצא במבצע "אוגוסט הגדול" עם מגוון הטבות שמתווספות בכל שבוע.

במקום החמישי ממוקם מועדון "בהצדעה" לחיילי המילואים, עם כ־4% מסך ההזמנות. בתי העסק המובילים בו הם To Mix (ההטבה המובילה: כרטיס לתערוכת בלון סטורי החל מ־39 שקל), קרביץ ו־rebar.

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גאוגרפית על־פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.