החברות שמציגות: לעשות כסף מכסף

יש לא מעט חברות שמצב הריבית הנוכחי מיטיב איתן: חברות שיש להן סכומי כסף גדולים בקופה הרוויחו מהכנסות מימון • אמזון לדוגמה, רשמה ברבעון השני של השנה סכום של 661 מיליון דולר מהכנסות מימון • ויש גם כמה ישראליות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Evan Agostini/Invision/
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Evan Agostini/Invision/

לפני שהחלו העלאות הריבית בשנתיים האחרונות, נהנו חברות רבות ממימון זול ומעליית המניות שלהן. אבל יש גם לא מעט חברות שהמצב הנוכחי מיטיב איתן: חברות שיש להן סכומי כסף גדולים בקופה הכירו בדוחות הכספיים שלהן בהכנסות מימון משמעותיות, בזכות הריביות הגבוהות. עם זאת, בחלק מהחברות הסכומים התקזזו במידה זו או אחרת עם עלייה בהוצאות הריבית על החובות.

ניתוח | 3.8 שקלים לדולר אחד: המצב "הנורמלי החדש" בשוק המט"ח פועל לטובת ענקיות ההייטק
אוגוסט היה חודש חלש בשווקים? זה מה שההיסטוריה מגלה על ספטמבר

כך לדוגמה, אמזון רשמה ברבעון השני של השנה סכום של 661 מיליון דולר מהכנסות מימון, לעומת 159 מיליון דולר ברבעון המקביל. באלפבית (גוגל) נהנו מ־892 מיליון דולר ברבעון השני וכמעט מ־1.7 מיליארד דולר מתחילת השנה, ובאפל הסכום כבר מאמיר ל־980 מיליון דולר ברבעון שהסתיים בחודש יולי. בטסלה המספרים גדלו במיוחד: הרבעון השני הסתיים עם הכנסות של 238 מיליון דולר מריבית, עלייה של יותר מפי 9 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

 

גם בחברות הישראליות יש מי שנהנות מהמגמה, אם כי במספרים צנועים יותר. כך לדוגמה, חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט רשמה ברבעון השני הכנסות פיננסיות בסך של 21.3 מיליון דולר, עלייה של פי שניים מהרבעון המקביל, ומתחילת השנה הגיע הסכום ל־40.4 מיליון דולר, בהשוואה ל־16.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

חברת Wix, עם למעלה מ־930 מיליון דולר בקופה (ומנגד חוב של 568 מיליון דולר לטווח ארוך, למחזיקי אג"ח להמרה), עברה ברבעון השני להכנסות פיננסיות של 20 מיליון דולר, לעומת הוצאות פיננסיות של 46.9 מיליון דולר ברבעון המקביל, וברמת המחצית נרשמו הכנסות פיננסיות של 41.4 מיליון דולר, בהשוואה להוצאות פיננסיות של 191 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

עוד חברה שנהנתה מהמגמה היא נובה, המייצרת מערכות בדיקה לתהליך ייצור השבבים. במחצית הראשונה של השנה הכנסות המימון שלה עלו ב־116% ביחס לתקופה המקבילה, ופיצו במידה מסוימת על ירידה ברווח שמגיעה על רקע המחזוריות בשוק. מנכ"ל נובה גבי ויסמן התייחס לכך בשבוע שעבר כשאמר לגלובס כי "כיצואן מוביל, היחלשות השקל פועלת לטובת החברה, ועליית הריבית משחקת גם היא לטובתנו".