עוד סימן להאטה במשק: הישראלים מוציאים פחות באשראי

רכישות הצרכנים בכרטיסי אשראי ירדו בחודש יולי ב־0.2% בהשוואה לחודש הקודם, בניכוי עונתיות • הירידה בקצב הרכישות מעיד על היחלשות נוספת בצריכה הפרטית

קצב הרכישות בכרטיסי אשראי ממשיך לרדת / צילום: טל איז'ק
קצב הרכישות בכרטיסי אשראי ממשיך לרדת / צילום: טל איז'ק

קצב הרכישות בכרטיסי אשראי ממשיך להיות נמוך ביחס לממוצע בשנים האחרונות: רכישות הצרכנים בכרטיסים אשראי ירדו בחודש יולי ב־0.2% בהשוואה לחודש הקודם, בניכוי עונתיות. הירידה בקצב הרכישות מעיד על היחלשות נוספת בצריכה הפרטית.

בנק אוף אמריקה מזהיר: זה לא קרה 250 שנה לאג"ח של ארה"ב
האם סנטינל וואן אינה עומדת למכירה?

אולם, בבנק לאומי מציינים כי הירידה בחודש יולי הייתה זהה בשיעורה לעלייה שהתרחשה בחודש יוני. "קצב הגידול השנתי של הרכישות בכרטיסי אשראי (המחושב לפי שיעור השינוי בשלושת החודשים האחרונים לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת), עלה בחודשיים האחרונים מרמת השפל אליה הגיע במאי (כ־2.1%) והסתכם בכ־3% בחודש יולי", נכתב בסקירה השבועית של לאומי. כלומר, לפי שעה, מגמת ההאטה שאפיינה את הרכישות בכרטיסי אשראי עד לאחרונה נבלמה.

ועדיין, מדובר בקצב צמיחה נמוך יחסית. לשם השוואה, בשנים 2017־2019 ראינו קצב צמיחה של כ־8% בשנה, וכעת הוא עומד על 3% בלבד.

במוקד הירידה בהוצאות האשראי: תחום השירותים

בירידה לפרטים, נראה כי תחום השירותים הוא זה שבו נרשמה הירידה בהוצאות האשראי. לדברי אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב בית השקעות, "נרשם שינוי משמעותי בהרכב הרכישות. קצב הגידול של רכישות מוצרי תעשייה הואץ, לעומת השירותים שרשמו ירידה".

זבז'ינסקי מדגיש כי ירידה בביקוש בסעיף זה יכולה להחליש את שוק העבודה, שנותר הדוק מאוד למרות העלאות הריבית של בנק ישראל. "החלשת שוק העבודה עשויה לסייע בהרגעת אינפלציית הליבה", הוא אומר.

עם זאת, יש לקחת בחשבון שנתוני הרכישות בכרטיסי אשראי עלולים לעוות את התמונה של הצריכה. הסיבה לכך, לדברי זבז'ינסקי, היא שבשנתיים האחרונות נרשמה ירידה חדה בשימוש באמצעי תשלום אחרים כגון המזומן והצ'קים.