גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו בטסלה נערכים: הסינים בדרך להסתער על שוק הרכב האירופי

תערוכת הרכב במינכן, שנפתחה היום (ג'), עומדת בסימן חדירת המותגים הסינים לאירופה ● חלק מהמדינות מנסות להיאבק באיום, ובימים אלה האיחוד האירופי אף מקדם רגולציה שעשויה לפגוע במותגים מסין שמנסים להיכנס ליבשת ● וגם: האם טסלה משנה אסטרטגיה שיווקית?

תערוכת ה־IAA משנים קודמות / צילום: Reuters, Arnulf Hettrich
תערוכת ה־IAA משנים קודמות / צילום: Reuters, Arnulf Hettrich

היום (ג') נפתחה במינכן תערוכת הרכב הבינלאומית השנתית IAA. האירוע מכונה כיום "תערוכת Mobility" ולא חלילה "תערוכת רכב", שם בעל קונוטציות סביבתיות שליליות בהקשר של התחממות גלובלית וגודש. אבל למרות מכבסת המלים, רוב המשאבים, ההשקעות והתקוות של תעשיית הרכב עדיין ממוקדים באותו מוצר ממונע עם ארבעה גלגלים, שהוא אמצעי התחבורה המועדף על רוב אזרחי העולם וגם מקור לרווחי עתק.

נחשפה רשמית: טסלה 3 החדשה. כמה היא תעלה?
לנדרובר דיסקברי "ספורט" 2.0: מורשת שטח שהולכת ונעלמת

רשימת דגמי הרכב החדשים, שנחשפת לראשונה בתערוכה, די דלילה וכצפוי כולם חשמליים או "מחושמלים". אולם, הערך המוסף העיקרי של התערוכה הוא הצגת השינוי שעובר על תעשיית הרכב העולמית בכלל והאירופית בפרט. במוקד נמצא החשש מפני "פלישה" נרחבת של התעשייה הסינית לאירופה, לצד הניסיונות של יצרני הרכב לרשום רווחים משוק הרכב החשמלי והרגולציה הסביבתית האגרסיבית שבפתח.

"הפלישה הסינית לאירופה" עדיין על הנייר

העיתונות המקומית מסקרת את התערוכה בליווי כותרות דרמטיות בנוסח "התערוכה הסינית של אירופה". זאת על רקע הצפי להתרחבות משמעותית של יצוא הרכב מסין לאירופה בשנים הקרובות, והנוכחות הנרחבת של יצרנים סינים בתערוכה השנה. אבל האמת היא שהדרמה מוגזמת.

נכון שיצוא כלי הרכב מסין צפוי לזנק השנה לכ־4 מיליון יחידות ושסין הפכה ליצואנית הרכב הגדולה בעולם במחצית הראשונה של 2023. אולם לחלק לא מבוטל מהזינוק אחראים כלי רכב של יצרנים מערביים, שמיוצרים בסין ומיוצאים ממנה, כגון טסלה ופולקסווגן. רוב יצוא הרכב מהמדינה כולל כיום דגמים מונעי בנזין שנמכרים במדינות מתפתחות, שבהן חסמי המיסוי, התקינה והרגולציה עדיין נמוכים. ביניהן: מדינות בדרום אמריקה ובאפריקה, מדינות המפרץ ושוק הרכב הרוסי.

נתוני היצוא של המותגים הסיניים העצמאיים לאיחוד האירופי פחות מרשימים, ומסתכמים מתחילת השנה בכמה עשרות אלפי כלי רכב בלבד. זאת לעומת כמעט 900 אלף כלי רכב חשמליים של מותגים אירופים, קוריאנים ויפנים, שנמכרו באיחוד בין ינואר ליולי השנה.

הכנות במינכן לקראת התערוכה החדשה / צילום: Reuters, Alexander Pohl

תנאי השוק באירופה מציבים קשיים

היצרנים הסינים עדיין נהנים מיתרונות משמעותיים בעלויות הייצור ובשרשרת האספקה בסין. לעומת זאת, באירופה הם נאלצים להתמודד עם מחסומים שונים, כמו הצורך לבנות מערך נרחב של שירות לקוחות ולהשקיע הון בשיווק, פרסום ואולמות תצוגה כדי לשבור את "מחסום האנונימיות". רק לאחרונה גילה סקר לקוחות בגרמניה שההיכרות של הצרכנים האירופים עם מותג הרכב הסיניים, כולל הוותיקים (יחסית) ביניהם, היא כמעט אפסית. 

במלים אחרות, כלי הרכב הסינים זולים יותר לייצור, אבל עלות המכירה שלהם הופכת את כלל האופרציה באירופה להפסדית בטווח הקצר. כתוצאה, המכירות של לא מעט מותגים סיניים באירופה נמוכות מהמכירות שלהם בישראל.

מלבד תנאי השוק, ניצבים גם שני חסמי רגולציה משמעותיים באירופה בפני היצרנים הסינים. המרכזי מביניהם הוא עמידה בדרישות תקינת הרכב האירופית (WVTA), שהעדכון האחרון שלה מציב בפני הסינים אתגרים טכנולוגיים יקרים ומורכבים, כגון אימוץ הגנת סייבר בתקן מערבי להגנה על המידע שעובר אל הרכב וממנו. מדובר בעלויות של מיליוני דולרים (ולעיתים אף עשרות מיליוני דולרים) עבור כל דגם, כך שאת מחסום התקינה המלאה יכולים לעבור כרגע רק יצרנים סינים גדולים ועשירים. השאר צריכים להסתפק בפתרונות חלקיים ולהגביל את כמויות היבוא. 

התקינה הזו נדרשת גם בישראל, וזו הסיבה מדוע לא מעט מותגים מסין, שכבר משווקים בארץ או אמורים להגיע אליה בשנה הקרובה, עשויים להיתקל בבעיה בטווח הארוך.

אם לא די בכך, רק החודש אישר האיחוד האירופי רגולציה על הסוללות, שבמסגרתה יחויבו היצרנים לספק מידע על פליטת גזי החממה שמיוחסת לכל תהליך הייצור של הסוללות. המהלך נועד להגדיל את השקיפות על מיחזור הסוללות, אך די ברור שזוהי הכנה לקראת הטלת מיסוי על רכב חשמלי או סלקציה במתן סובסידיות לרכישתם. רגולציה כזו תפגע בעיקר ביצרני הרכב הסינים, שעיקר תהליך הייצור מתבצע באמצעות תחנות כוח פחמיות.

הרגולציה על הסוללות תיכנס לתוקף רק לקראת 2026, אבל כבר עכשיו יש מדינות באיחוד האירופי שמאמצות מדיניות סביבתית בכל הנוגע לייצור כלי רכב. צרפת למשל, תיישם כבר בשנה הבאה מדיניות של "סובסידיות סלקטיביות לרכב חשמלי" שיינתנו רק לכלי רכב שעונים על קריטריונים סביבתיים ותעשייתיים מסוימים. כתוצאה מכך, רבים מכלי הרכב החשמליים מתוצרת סין יאבדו במדינה סובסידיות בגובה אלפי אירו לרכב ועמן את התחרותיות שלהם.

לא כולם במערב מרוצים מצמצום התחרות מסין

מדינות אחרות באירופה מתנגדות לגישה זו. לטענתן, לתעשיית הרכב שלהם יש הרבה מה להפסיד מפתיחת מלחמת סחר מול סין. גרמניה למשל, נוקטת בטקטיקה לפיה "אם אינך יכול להילחם בהם, הצטרף אליהם". או במילים אחרות: לנצל את יתרון העלויות והטכנולוגיה של הסינים בתחום כלי הרכב החשמליים, ולשתף איתם פעולה כדי לשווק כלי רכב זולים יותר באירופה.

רק לאחרונה הודיעה פולקסווגן כי היא מתכוונת לאמץ פלטפורמה חשמלית של XPENG הסינית כבסיס לדגמי הדור הבא שלה, ובתערוכת הרכב של מינכן חושפת ב.מ.וו את הדור החדש של המיני עם הנעה חשמלית. עדיין לא ברור היכן המכונית תיוצר, אבל מתחת לכסות האירופית שלה מסתתרת פלטפורמה שפותחה על ידי שותפת הסחר הסיני שלה, גרייט־וול. אותה פלטפורמה משרתת גם החשמלית העירונית הקטנה של המותג ORA, שמשווק גם בישראל. קרוב לוודאי שהשילוב הסיני־אירופי הוא זה שמאפשר לחברה לשווק את המיני באירופה במחיר שצפוי להתחיל בפחות מ־32 אלף אירו מחיר "סיני" לחלוטין וחסר תקדים כמעט עבור מותג פרימיום.

ואי־אפשר שלא להזכיר את טסלה, שחורגת ממנהגה וחושפת בתערוכה את טסלה מודל 3, שעברה מקצה שיפורים מקיף. המכונית עצמה מעט גדולה יותר, איכותית יותר ומפוארת יותר, ומציעה טווח נסיעה משופר. אבל מי שציפה לקפיצת דרך, יתאכזב. כנראה שגם המשקיעים התאכזבו, אם לשפוט מהירידה במניית טסלה לאחר החשיפה הרשמית.

עם זאת, עצם הופעתה של טסלה בתערוכה היא חידוש. היא מסמלת כנראה שהחברה מכירה בכך שהתמונה התחרותית השתנתה, ובכוונתה לנטוש את מדיניות השיווק האליטיסטית, להפשיל שרוולים ולחפש את הלקוחות, במקום שהלקוחות יחפשו אותה כפי שהיה עד היום. אם טסלה תתחיל להפנות את משאביה לשיווק אמיתי, יש כאן פוטנציאל לעוד שינוי בפני השוק.

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה