ARM | שאלות ותשובות

״הנפקת השנה״ יוצאת לדרך: שווי של יותר מ-54 מיליארד דולר ל-ARM

מחיר המניה של חברת השבבים עומד על 51 דולר, והיא תתחיל להיסחר מחר • עד כמה ARM דומיננטית בשוק, מה פוטנציאל הצמיחה שלה, ולמה השוק חיכה להנפקה בהתרגשות? • גלובס עושה סדר

חברת השבבים הבריטית Arm / אילוסטרציה: Reuters
חברת השבבים הבריטית Arm / אילוסטרציה: Reuters

הנפקת הענק של חברת השבבים הבריטית ARM יוצאת לדרך היום (ד') בנאסד"ק, והמחיר למניה יעמוד על 51 דולר. המחיר גבוה במעט מהצפיות של החברה, שעמדו על טווח של 47-51 דולר, והוא משקף לה שווי של כ-54.5 מיליארד דולר. המניות צפויות להתחיל להיסחר מחר (ה') תחת הסימול ARM. 

ARM הפכה להנפקה הגדולה ביותר זה כמעט שנתיים - מאז הנפקת יצרנית כלי הרכב החשמליים Rivian, שהונפקה בנובמבר 2021 לפי שווי של 86 מיליארד דולר (אך מאז איבדה כ־70% מערכה). השווי הצפוי של ARM נמוך משמעותית מזה של ענקיות שבבים כאנבידה (1.1 טריליון דולר) ו־AMD (170 מיליארד דולר).

בדיקת גלובס | הציבור המשיך לנהור למדדי חו"ל: אלה המסלולים המובילים
למה מנכ״ל החברה המדוברת בעולם מוכר מניות בשווי של 42 מיליון דולר?
יותר צומחת מאנבידיה: לכוכבת של ה-S&P 500 יש קשר ישראלי

ARM מפתחת שבבים וטכנולוגיות נלוות למעבדי מחשוב (CPU) ומוכרת את הקניין הרוחני לייצורם לחברות גדולות. לפי התשקיף שלה, מעל 260 חברות דיווחו על משלוחי שבבים מבוססי ARM ב־12 החודשים שהסתיימו בסוף מרץ 2023. לדברי החברה, "הגידול האקספוננציאלי במכשירים חכמים הגדיל את הביקוש לשבבים שמספקים יותר יכולות מחשוב ויעילים יותר באנרגיה", מגמה שלדברי ARM הובילה לגידול דרמטי בשימוש בשבבים שלה בשנים האחרונות.

מה עושה החברה, מי המתחרות ועיקריות שלה ולמה השוק חיכה להנפקה בהתרגשות? גלובס עושה סדר.

ARM

עיסוק: מפתחת שבבים וטכנולוגיות עבור מעבדים ומוכרת את הקניין הרוחני
היסטוריה: הוקמה ב־1990 בקיימברידג', בריטניה, הונפקה ב־1998 ונרכשה ב־2016 ע"י Softbank היפנית ב־32 מיליארד דולר
נתונים: מעסיקה 5,963 עובדים ברחבי העולם. הכנסות בשנה הפיסקלית 2023 - 2.68 מיליארד דולר, רווח נקי 524 מיליון דולר

מי זאת ARM?

ARM נוסדה ב־1990 כמיזם משותף של אפל, VLSI Technology Computer וחברת המחשוב הבריטית אייקורן. במטרה לייצר מעבד מחשוב מרכזי (CPU), המשלב בין יכולת מחשוב גבוהה ויעילות אנרגטית. 

בניגוד למקובל, החברה לא מוכרת שבבים ולא מייצרת אותם במפעלים חיצוניים. ARM מחזיקה בספרייה של תוכניות פיתוח עבור חלקים שונים של השבב, ומאפשרת לכל חברה לרכוש תוכנית כזו מהמדף או להזמין תוכנית ייעודית עבורה. כך מספקת ARM תוכניות קניין רוחני לכולם אך איננה מתחרה בהן.

היא נרשמה לראשונה למסחר ב־1998 ונסחרה עד שנרכשה ב־2016 על־ידי תאגיד ההשקעות היפני סופטבנק (Softbank) ב־32 מיליארד דולר. ב־2020 נעשה ניסיון שנכשל למכור אותה לחברת השבבים אנבידיה.

עד כמה היא דומיננטית בשוק?

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ של לאומי מסביר כי "מאז היווסדה של החברה יוצרו כ־250 מיליארד שבבים המבוססים על ארכיטקטורת העיצוב שלה. החברה מעריכה כי ארכיטקטורת עיצוב השבבים שלה מחזיקה בנתח של 48.9% משוק השבבים העולמי. בפרט, החברה מחזיקה בנתח שוק יוצא דופן של 99% בשוק הטלפונים החכמים". אורגד מוסיף שבין לקוחותיה כמה מחברות מוצרי הצריכה והשבבים הגדולות בעולם, כגון גוגל, אמזון, אפל, קוואלקום, AMD, אנבידיה וסמסונג.

מי המתחרות של ARM?

התחרות של ARM כפולה ומגיעה במקביל מחברת RISC-V, העובדת בשיטה דומה ל-ARM, של ספריית תוכניות פיתוח לשבבים, ומענקיות הטכנולוגיה שמקדמות פיתוח שבבים באופן עצמאי, על חשבון המוצר שמספקת ARM.

מהו המודל העסקי של ARM?

"עוד מראשית ימיה החליטה ARM על מודל עסקי מבוסס תמלוגים", מציין אורגד. "על פי מודל זה לקוחות החברה נדרשים לשלם סכום חד־פעמי עבור גישה למוצרי החברה. כאשר הלקוחות משלימים את עיצוב השבבים ועוברים לשלב הייצור, הם נדרשים לשלם סכום נוסף פר יחידה. גובה הסכום הוא בשיעור קבוע פר יחידה, או בהתבסס על מחיר המכירה הממוצע של השבב".

לדבריו, היתרון המרכזי של המודל הוא שאינו דורש הוצאות הוניות גבוהות, ולכן הרווחיות הגולמית של החברה גבוהה - כ־96%. היא מעסיקה 6,000 עובדים ש־80% מהם בתחום המחקר והפיתוח.

מהו פוטנציאל הצמיחה?

אורגד מסביר שבסוף 2022 החברה העריכה את השוק שאליו היא פנתה ב־202.5 מיליארד דולר, ושצפי הצמיחה הוא 6.8% בממוצע לשנה עד 2025. היום, רוב הכנסותיה מגיעות משוק הטלפונים הסלולריים והאינטרנט של הדברים. במבט קדימה, היא מסתכלת על שווקים חדשים ואטרקטיביים כמו מחשוב ענן, רכב אוטונומי ומוצרי אלקטרוניקה מתקדמים.

אורגד מציין שאסטרטגיית הצמיחה של ARM נשענת על שני גורמים: הראשון, שהמורכבות והעלות של עיצוב שבבים ממשיכות לעלות לצד ההתקדמות הטכנולוגית, כך שגם חברות ענק כמו גוגל ואמזון שפועלות לפתח שבבים בעצמן, ימשיכו להשתמש בארכיטקטורה של ARM להוזיל את תהליך הפיתוח; והשני הוא הצלחת החברה להגדיל את נתח השוק שלה בשווקים החדשים, בהם מחיר המכירה הממוצע גבוה בהרבה מזה של שבב לטלפון חכם.

למה ההנפקה מעוררת עניין כה רב בשוק?

הסיבה הראשונה היא שההנפקה סומנה מההחלה ככזו שצפויה להיות הגדולה ביותר השנה, לאחר תקופה ארוכה ללא הנפקה משמעותית בשוק. מספר הנפקות בסדר גודל קטן יותר הצליחו השנה, כולל רשת המסעדות קאבה ביוני, למרות שהן לא יצרו את ההתרגשות אותה חווים המשקיעים כעת. 

להנפקה צפויה להיות השפעה גם על שוק ההנפקות כולו, מכיוון שהמשקיעים משתמשים בה כדי להעריך את הסנטימנט הכללי, וספציפית את הביטחון שיש בשוק כלפי בינה מלאכותית, שהמפץ הגדול אותו חווה התחום הוא אחת הסיבות לקפיצת ערך החברה.

לדברי אורגד, "הנפקת ARM צפויה להיות ללא ספק האירוע הנוצץ של השנה. היא לא תהיה רק הגדולה ביותר אלא גם חשובה במיוחד עבור הסנטימנט הכללי בשוק ההנפקות הראשוני, שנותר רדום למדי עד כה ב־2023. קבלת פנים חמה ל־ARM עשויה להפיח חיים חדשים בשוק ההנפקות".

לקנות או לא?

אורגד כותב שרבים סבורים כי המרוויחות הגדולות מעליית הבינה המלאכותית הן חברות השבבים המובילות, ובהתאם מניות אנבידיה ו־AMD זינקו השנה. לכן לא מפתיע שרבים רוצים לרכוב על המומנטום ובוחנים רכישת מניות ARM.

על בסיס נתוני החברה (ירידה של 1% בהכנסות בשנה הפיסקאלית ל־2.68 מיליארד דולר, ורווח נקי מתואם של 657 מיליון דולר) מכפילי הרווח וההכנסות שלה 12 חודשים אחורה הוא 83 ו־20, בהתאמה. "ניתוח השוואתי אל מול סקטור השבבים, שבו מכפיל הרווח וההכנסות הוא 24 ו־6, בהתאמה, מלמד שהתמחור המגולם בהנפקה גבוה משמעותית מרמת התמחור המקובלת", מציין אורגד. באנבידיה, מכפיל הרווח הוא 44 והיא רושמת שיעורי צמיחה גבוהים יותר.

"בשורה התחתונה, אנו בהחלט סבורים ש־ARM ראויה לפרמיה מסוימת על התמחור הממוצע בענף, אך מוצאים את השווי המגולם בהנפקה גבוה מדי", כותב אורגד. "אנו סבורים כי מוטב לשבת על הגדר ולחכות לנקודת כניסה אטרקטיבית יותר". הוא מציין גם שמעל המניה תרחף עננה - האפשרות שסופטבנק תממש מניות מעת לעת.