גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המניות בסין מדשדשות בעוד שהמדדים ביפן נוסקים, אז איפה כדאי יותר להשקיע

לרכוש מניות בסין במכפיל נמוך של 11 או מניות ביפן במכפיל כמעט כפול? ● ביפן הכלכלה מגלה לאחרונה סימני התאוששות ממשבר בן 30 שנה, בשעה שסין מראה ניצני משבר דומה באופיו, שיסיג אותה לאחור אחרי כמה עשורים של נסיקה

אתר בניה של חברת הנדל''ן קאנטרי גרדן ושלט שקורא לזכויות הקונים שנותרו ללא דירה. בעלי הדירות הקימו אוהלים ליד הפרויקט / צילום: ap, Ng Han Guan
אתר בניה של חברת הנדל''ן קאנטרי גרדן ושלט שקורא לזכויות הקונים שנותרו ללא דירה. בעלי הדירות הקימו אוהלים ליד הפרויקט / צילום: ap, Ng Han Guan

הכותב הוא יו"ר מיטב ניירות ערך

בשנות ה-70 של המאה הקודמת, יפן הייתה מעצמה כלכלית שרבים ראו בה סכנה לעליונות הברורה של ארה"ב. היפנים רכשו נכסים רבים בארה"ב עד כדי שנוצר חשש אמיתי מפני השתלטותם על הכלכלה האמריקאית. לא רק שזה לא קרה, אלא שעשור אחר כך יפן נקלעה למשבר פיננסי-נדל"ני חמור ביותר, שרק כיום, מעט יותר מ-30 שנה אחרי, נראים סימנים ראשונים להתאוששות ממנו.

חידוש ההסכם בין קוואלקום לאפל מלמד כי פיתוח שבבי הבית איטי מהצפוי 
מחשב העל שסידר לטסלה המלצה אופטימית במיוחד ושלח את המניה לעלייה של 10% 

שורשי המשבר נעוצים בספקולציות פראיות בשוקי המניות ובשוקי הנדל"ן שיצרו שתי בועות ענקיות הקשורות זו בזו, אשר סיבכו באופן קשה מאוד את המערכת הבנקאית שמימנה את שתי הבועות האלה. זאת תוך התבססות על הערכות שמאות מופרכות ודוחות כספיים, כולל של הבנקים, שלא בדיוק ייצגו את המציאות.

התוצאה הייתה שמחירי המניות קרסו, ומדד הניקיי המוביל ביפן שהגיע כמעט ל-40,000 נקודות, "משייט" כיום, כמעט 35 שנים אחר כך, סביב ה-30,000 נקודות, מחירי הנדל"ן לסוגיו ירדו בחוזקה, חברות ויזמי נדל"ן קרסו ויפן נכנסה לשלושה עשורים של מיתון ודפלציה.

כל הצעדים שממשלות יפן והבנק המרכזי נקטו כדי להוציא את הכלכלה מהמערבולת הזו לא ממש הועילו, בשל הזדקנות ניכרת של אוכלוסייתה, הימנעות הנשים ביפן מללדת יותר מילד אחד או שניים, וכן הסתייגות היפנים מהעסקת זרים. אפילו באוגוסט 2021 הנתונים הכלכליים הצביעו עדיין על דפלציה.

רק לאחרונה כאמור ניכרת התאוששות בכלכלה היפנית, והאינפלציה שהיפנים כל כך ייחלו לה עשרות שנים, כתחליף לדפלציה, הגיעה לרמה שנתית של כ-3.3% , אחרי צמיחה אנמית במשך דור, כשברבעון האחרון היא הגיעה ל-6% במונחים שנתיים!

האם זה אומר שהמשבר הממושך מאחורי יפן? ממש לא בטוח. ראשית מוקדם מדי לשפוט, ושנית - כדי לחזור למעמדה כמעצמה הכלכלית מספר 2 בעולם תידרש המדינה לעשות שינוי תרבותי עמוק, וזה ייקח הרבה מאוד זמן. וגם אז, הסיכוי שלה לחזור למעמד מוביל הוא קלוש ביותר.

בועת נדל"ן בסין שניפחו הבנקים

ומיפן לסין, שהיא כיום המעצמה הכלכלית מספר 2 בעולם, ויש לא מעט קווי דמיון ביניהן.
כיום סין מצטיירת כמי שמסכנת את העליונות האמריקאית, לא רק כלכלית אלא גם מבחינה טכנולוגית (תוכנית 2025, שכוללת בין היתר עצמאות טכנולוגית) ואפילו צבאית.

עד לא מזמן חזו כלכלנים רבים שאוטוטו סין תהפוך למעצמה הכלכלית מס' 1 בעולם. אך בתקופה האחרונה מתרבים בסין הסימנים שמזכירים מאוד את מה שקרה ביפן בשנות ה-80-90.

סימן ההיכר הבולט ביותר הוא הבועה בנדל"ן שהתפתחה בשנים האחרונות, ומי שמימן אותה הם הבנקים הסיניים, לרבות הממשלתיים, ובנקאות הצללים שרווחת בסין. אי אפשר לדבר על בועה בשוקי המניות הסיניים, להיפך, מדדי המניות שם מתקשים לעלות זה שנים (ראו טבלה), אבל זה לא מנע התפתחות של משבר נדל"ני-פיננסי. חברות נדל"ן מהגדולות שבונות למגורים הגיעו דה פקטו לפשיטת רגל (אוורגרנד שמנייתה קרסה, ואולי נוספות שיתדרדרו לשם, דוגמת קאנטרי גולדן). רוכשים רבים לא קיבלו כמובטח את דירותיהם, ערים מסוימות בסין הפכו לערי רפאים, והבנקים המממנים בצרות.

 

עד כמה בצרות? קשה מאוד לדעת בשל חוסר השקיפות שמתחיל בממשל ויורד מטה לדוחות הבנקים, שקשה לדעת עד כמה הם מייצגים את המציאות או מעוותים או מחביאים אותה. יותר מהכול זו בעיה קשה עבור רשויות מקומיות ענקיות בסין, שראשיהן השקיעו בתשתיות שחלקן התבררו כלא נחוצות ובמפעלי ראווה, כדי להאדיר את שמם ומתוך תחרות עם מחוזות אחרים, ועכשיו מתחננים לעזרת השלטון המרכזי.

החיבור הזה שבין בועת נדל"ן לבין המערכת הפיננסית הוא קטלני ביותר. זה מה שהפיל את יפן ב-1989, זה מה שהפיל את ארה"ב ב-2008, וזה מה שעלול להפיל גם את סין, בוודאי בשאיפה שלה לעקוף את ארה"ב, שנראית כרגע רחוקה מהמציאות.

זה משמעותי מאחר שענף הנדל"ן מהווה כ-30% מהתוצר הסיני וכ-70% מהעושר של משקי הבית במדינה.

ואם צריך עוד תמרורי אזהרה, הם ישנם בשפע: קצב הצמיחה בסין אמנם גבוה יחסית אבל יורד בהתמדה. שיעור האבטלה בקרב הצעירים גואה ומגיע בשכבות מסוימות (גילי 16-24) ליותר מ-20%. האינפלציה - שהעולם כולו סובל ממנה, סין לא שמעה עליה. מדד המחירים בסין ירד ב-12 החודשים האחרונים ב-0.3%, עדות מובהקת לחולשה כלכלית. אך התקשורת שם מנועה, בהנחיית השלטון, מלהזכיר בכלל את המילה דפלציה.

גם בסין, כמו ביפן, יש תהליך מואץ של הזדקנות האוכלוסייה, וברמה שנתית יש יותר מקרי מוות מאשר לידות בסין והאוכלוסייה מתמעטת. זו תוצאת המדיניות של "ילד אחד", שנהגה בסין שנים רבות, אבל עכשיו צעירי וצעירות סין אינם חפצים בהקמת משפחה גם בשל קשיי הקיום.

 

המניות זולות אך המשקיעים לא נוהרים

עם כל הדמיון בין סין לבין יפן, יש גם לא מעט הבדלים בין שתי המדינות.
סין היא מדינה בשלטון לאומני שיש לו שאיפות גדולות וחובקות עולם מול ארה"ב ומטרה מיידית לכבוש את טייוואן, מה שמהווה אחד הסיכונים הגדולים לשלום העולם ולכלכלתו.

אך עם כל העוצמה שצברה והשאיפות הגדולות שלה, סין כנראה בפתחה של תקופה קשה מבחינה כלכלית וחברתית, שתסיג אותה שנים לאחור אחרי כמה עשורים של נסיקה.

ומה כל זה אומר מבחינת האטרקטיביות של שוקי המניות בסין מול יפן? שוקי המניות בסין לא מצליחים להמריא כבר שנים. בסיכום 2021, 2022 ו-2023 (עד 8.9) מדד המניות שנזן 300 ירד בכ-30%, בעוד מדד המניות היפני, הניקיי 225, עלה בכ-15%. התוצאה היא שרמת השערים של הרבה מניות בסין היא נמוכה; המכפיל הממוצע עומד על כ-11, ובכל זאת המשקיעים הגדולים בעולם לא נוהרים לשוקי המניות בסין.

מעבר לסיבות גיאופוליטיות, המשטר הסיני ביצע שורה של מהלכים שנוגדים את כללי השוק החופשי, וכתוצאה המשקיעים מורתעים מלהשקיע במניות שם. לכך נוספים כאמור החששות מפני רמת המהימנות של הדוחות הכספיים וסימני המשבר בכלכלה הסינית.

מהתנהלות המשטר בסין עד כה ומאופן טיפולו במשבר הכלכלי עולה תמונה של אובדן עשתונות. ממדיניות נוקשה מאוד של סגרים בעקבות הקורונה הוא עשה סיבוב פרסה ופתח אותם בחופזה כדי לאושש את הפעילות. הוא הוריד את הריבית, "הנחה" להוריד את עמלת הפעילות בבורסה, "הורה" לבנקים להגדיל הלוואות ועוד, אבל ההתאוששות המשמעותית מבוששת להגיע.

הממשל, צריך לומר, בסוג של מלכוד. מדיניות פיסקאלית ומוניטרית מרחיבה יכולה לתרום להתאוששות כלכלית, אבל עלול להיות לה גם מחיר כבד כי כבר היום חברות, במיוחד בנדל"ן, רשויות מקומיות ובנקים נמצאים במצב קשה, ובהגדלת חובות הסקטור העסקי יש סיכון לא קטן ליציבות המערכת הבנקאית בסין. ונקודת הפתיחה נציין היא של משק ממונף.

כיצד המצב הזה עשוי להשפיע על הכלכלה העולמית ועל השווקים הפיננסיים? על כך ועל מקומה של הודו בתמונה, בכתבה הבאה.

 אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות בני"ע או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות או לחול שינויי שוק  

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת