גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו הסיבה שלמרות שהישראלים נוסעים פחות, הפקקים מתגברים

אמנם על פי נתוני הלמ"ס בשנת 2022 הנהג הישראלי נסע פחות קילומטרים בכלי הרכב הפרטיים בהשוואה לשנת 2019, אך על פי המומחים, הכבישים בישראל מצטופפים בצורה דרמטית ● מדובר לא רק בהיצע הכבישים מול הביקושים ובקצב גידול האוכלוסייה, אלא במשבר תחבורתי שמאחורי משבר תכנוני

פקקים באיילון בדרך הביתה / צילום: איל יצהר
פקקים באיילון בדרך הביתה / צילום: איל יצהר

נתוני הלמ"ס שמתפרסמים היום מציגים מגמה מפתיעה: בשנת 2022 הישראלים נסעו פחות קילומטרים בכלי הרכב הפרטיים משנת 2019 לפני התפרצות מגפת הקורונה. למקרא נתונים כאלו, אנחנו עלולים להיות מופתעים לטובה ממערכת התחבורה בישראל, אלא שמדובר בתמונת מצב מורכבת הרבה יותר.

כל רכב שלישי חשמלי עד 2030? ספק אם התשתיות בישראל ערוכות לכך
תל אביב שיאנית קנסות הנת"צים. ואיפה לא אוכפים אותם בכלל?

בעוד שמספר הקילומטרים שכל אחד מאתנו נסע בכלי הרכב שלו ירד (15.2 אלף ק"מ בשנת 2022 לעומת 16.2 אלף ק"מ בשנת 2021); הנסועה, כלומר, הקילומטראז', שנסענו כולנו ביחד בכלי רכב פרטיים דווקא גדלה משמעותית מ-49,831 מיליארד ק"מ נסועה בשנת 2019 ל-52,595 מיליארד ק"מ נסועה בשנת 2022.

לכל אחד יש "תקציב זמן" משלו

הסבר אפשרי לכך נעוץ בתיאוריה הגורסת כי לכל אחד מאתנו "תקציב זמן" לנסיעות יומיות. הפרופ' אראל אבינרי ממכללת אפקה מסביר שתקציב זמן כזה הוכח במחקרים במקומות בעלי שונות גדולה מאוד בתרבות, בתשתיות ובאמצעי התחבורה והוא נמצא על ממוצע של שעה ורבע לנסיעות יומיות. "יש שונות גדולה מאוד ויש אנשים שיסעו הרבה יותר וכאלו שפחות, אבל זה ממוצע שמאפיין מקומות שונים מאוד בעולם ולכן יתכן שמדובר בחוק טבע שמהווה חסם לגבי הזמן שנתנייד בדרכים. לכן, פיתוח תשתיות של כבישים נוספים לא יביא לכך שנסע פחות כי נרצה לנצל את תקציב הזמן הזה גם אם הכבישים יהיו פנויים".

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

לעומת זאת, מסביר פרופ' אבינרי כי אם הכבישים פקוקים יותר, הרי שהרגלי הנסיעה שלנו במרחק ישתנו, לעומת אלה של זמן. "אם הכבישים פקוקים יותר אנחנו לא ניסע לעבודה 3 שעות, אלא נצמצם את רדיוס האפשרויות שלנו. בסוף יש לנו את הזמן שהוא המשאב היקר ביותר שלנו והוא מוגבל ל-24 שעות יממה. במצב של עומסים, זמן הנסיעה שנשאר קבוע יחסית, מאפשר לנו לגמוע פחות מרחק ולכן נחפש עבודות קרוב יותר לבית ומרחב ההזדמנויות שלנו יצטמצם גאוגרפית".

כך, בגלל תקציב הזמן הקבוע, לצד העומסים בכבישים, המרחק שאנחנו גומעים קטן. אבל פרופ' אבינרי מסביר שיש סיבות נוספות שמצביעות על המגמה שנצפית בשנים האחרונות שבה המרחק שאנחנו נוסעים קטן לעומת גידול בקילומטראז' הלאומי, כמו שינוי במחיר הדלק, הגדילה הדמוגרפית המשמעותית שישראל חווה ויתכן שגם הגדרתה של הלמ"ס כרכב פרטי רכבים עד 9 נוסעים עלול להטות במעט את הסטטיסטיקה. 

ואולם, גם לפי נתוני הלמ"ס המגמה ברורה: הכבישים בישראל מצטופפים בצורה דרמטית. בבדיקה ארוכת שנים מאז שנת 2000, עולה כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: קצב גידול הנסועה השנתית גדל ב-81% ומצבת כלי הרכב יותר מהכפילה את עצמה (פי 2.2). ואולם באותה תקופה שטח הכבישים גדל ב-61% ואורך הכבישים ב-25%. מגמה של ביקושים גדולים יותר מהתשתית הקיימת, נפוצה גם במקומות אחרים בעולם ועל כן הרחבת כבישים וסלילת כבישים חדשים לא הוכחה ככזו שתמיד ובכל מקרה תוריד פקקים, במקרים רבים שנבדקו הוכח ההפך - כשהביקושים דווקא עלו.

הדבר נכון במיוחד בישראל הצפופה כשגם אם ניתן היה לבנות בה עוד כבישים רבים (נוסף לכבישים הרבים שאכן נבנו מאז תחילת המילניום), הרי שהיא לעולם לא תצליח להדביק את הביקושים ובמיוחד לנוכח קצב גידול האוכלוסייה המהיר בה לעומת העולם המערבי.

"ברקע לכל המשבר התחבורתי יש משבר תכנוני"

הביקושים האדירים לנסיעות בכלי רכב פרטיים לא תלויים רק בהיצע הכבישים מול הביקושים ובקצב גידול האוכלוסייה. מתכנן התחבורה יונתן רוזין מסביר כי "ברקע לכל המשבר התחבורתי שאנחנו חיים בו יש משבר תכנוני". 

לדבריו, "רוב, אם לא כל יחידות הדיור החדשות שנבנות בארץ נבנות מחוץ לאזורי הביקוש ובשכונות פרבריות שתלויות בשימוש ברכב פרטי. רשת הרחובות בהן לא מעודדת הליכה, לא מאפשרת מסלולים יעילים של תחבורה ציבורית, ולכן אנשים נאלצים להשתמש ברכב פרטי עבור כל פעילות. כך, במקומות אלה, גם העדפה לאוטובוסים לא תעזור המון, כי השכונה עצמה לא תוכננה בצורה שמתאימה למעבר של תחבורה ציבורית". 

כן הוא מסביר כי "הנתונים מאששים את התהליך שאנחנו מזהים בשלוש השנים האחרונות: מאז הקורונה, אנשים שינו את דפוסי ההתניידות שלהם. מי שיכל, עבר לעבוד מהבית או רכש/חכר רכב כדי להימנע מתחבורה ציבורית. עם היציאה מהקורונה, למרות שהחזרה לתחבורה ציבורית בארץ הייתה יותר מהירה במקומות אחרים בעולם, עדיין הרבה אנשים לא חזרו אליה, והרבה אנשים עדיין ממשיכים לקנות רכבים. כך, נוצר היזון חוזר שלילי של כרוניקה ידועה מראש: יותר רכבים על הכביש, שיוצרים יותר עומס על הכביש, שגורמים לתחבורה הציבורית לתפקד פחות טוב, ואז יותר אנשים עוברים לרכבים פרטיים".

לכן, לדבריו, "צריך מצד אחד להשקיע הרבה יותר בהעדפה אגרסיבית של אוטובוסים - כולל אכיפה ומצד שני, צריך לזרז בכל הכוח פרויקטים של הסעת המונים כמו הרכבת הקלה, המטרו, והמסילה הרביעית באיילון".

עוד כתבות

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים