גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חדר האוכל הקיבוצי שהפך למסעדה עם מנות שף מוקפדות

"מורן - סלואו דיינינג" בקיבוץ מורן בגליל התחתון מציעה מנות טעימות, טריות ומזינות, על בסיס התוצרת החקלאית האזורית

ברבוניה בחמאה חומה, קצף עגבניות, סלט ערבי קצוץ ואבן יוגורט / צילום: מרב סריג
ברבוניה בחמאה חומה, קצף עגבניות, סלט ערבי קצוץ ואבן יוגורט / צילום: מרב סריג

 

"מורן - סלואו דיינינג", היא מסעדה וחלל אירוח במלון "סלואונס" בקיבוץ מורן שבגליל התחתון. כמו המלון, המשופע מרבצים, כך גם המסעדה מדברת "האטה": האטה של קצב החיים האורבני.

זה מתבטא בתפריט הנגיש, עם מנות שף פשוטות אך מוקפדות, ובעיצוב האקלקטי של החלל, ששימש בעבר כחדר האוכל של הקיבוץ וכיום מעוצב כלופט אורבני עם פינות ישיבה מגוונות.

את המטבח הפתוח של המסעדה מוביל השף ניתאי יהלום, בוגר מפעלות אייל שני ("צפון אברקסס" ו"הסלון") ובן הקיבוץ. בשעות הבוקר והצהריים מוציא יהלום מהמטבח מנות בראנץ' כיפיות המספקות חשקים רבים, ובערב מוגש תפריט עונתי מתחלף. המסעדה, שמתפקדת גם כמעדנייה וכגלריה, פתוחה לקהל הרחב בכל שעות היום.

 

למה בחרנו בה

הבישול הנקי והלא יומרני של ניתאי יהלום מבוסס על טהרת ירקות אורגניים ודגים (אין בשר) ועל חומרי גלם טובים נוספים המגיעים ברובם מספקי האזור: משקים קטנים, מחלבות, יקבים, מטעי הקיבוץ והכפרים הערביים.

את כל מה שהוא לא קונה מהם, יהלום מכין בעצמו במקום: פסטות, ממרחים, מאפים ועוד. זהו אוכל טוב, במובן הרחב שלו - טעים, טרי, מזין - התואם את הסביבה הנעימה בה הוא מוגש.

ביו שף

שף ניתאי יהלום, 32, נולד באילת, גדל במורן וכיום הוא מתגורר בקיבוץ עם אשתו ובתו. כילד, לדבריו, אהב להתעסק עם אוכל. "בטיולים השנתיים תמיד הייתי בחוליית הבישול", הוא צוחק.

אחרי הצבא הוא נסע לטייל באוסטרליה וניו זילנד, שם עבד בין היתר בשטיפת כלים במסעדות. הוא התחיל לעבוד בגסטרו־ברים באוסטרליה והתאהב באדרנלין הכרוך במטבח המקצועי. אחרי שלוש שנים, הוא חזר לארץ והחל לעבוד ב"צפון אברקסס". אחרי שנה וחצי הוא עבר להקמה של "קפה האנוי" הווייטנאמית בתל אביב והיה הסו־שף של השפית נופר זוהר.

התחנות הבאות היו סטאז' בבית הספר לקולינריה בפריז, "פרנדי", "אייבי" של השף אסף דוקטור ו"הסלון", בה עבד עד הקורונה שהחזירה אותו לקיבוץ נעוריו. בגליל הוא בישל ארוחות פרטיות, עד שקיבל טלפון מהיזמים של המלון החדש שנפתח בקיבוץ, "סלואונס". הם הציעו לו להוביל את המסעדה שבמקום והוא נענה בחיוב.

מנת הדגל

ניוקי ריקוטה, לובייה, קייל ופירורי לחם

את הרעיון לניוקי ריקוטה קיבל יהלום מ"הסלון", אך ב"מורן- סלואו דיינינג" הוא נולד מאילוץ. "יש במסעדה מנה של כרישה מבושלת במי חלב שאני מביא מספקי הגבינות שלי", הוא מסביר. "יום אחד הם לא הביאו לי מי חלב, אז נאלצתי לייצר בעצמי. איך? מהכנת ריקוטה. מי החלב ילכו לבישול הכרישה ומהגבן (הוא הריקוטה) אכין ניוקי, כמו בסלון". הוא החל לערוך ניסיונות אך כשל. לבסוף הוא התקשר למאסטר הניוקי ריקוטה של "הסלון", אסף הדר, שילמד אותו. וכך היה. התוצאה: ניוקי המוגש עם קייל, שעועית ופירורי לחם מטוגנים במלח וגרידת לימון (72 שקלים).

מנת האינסטגרם

● ברבוניה בחמאה חומה, קצף עגבניות, סלט ערבי קצוץ ואבן יוגורט

ברבוניות מפולטות ומטוגנות בחמאה חומה, מונחות בקציפת עגבניות, ועליהן סלט ירקות קצוץ, חתוך דק דק ואבן יוגורט חמצמץ. אבן היוגורט וקציפת העגבניות הפרשית מקלילות את הכבדות של החמאה (128 שלקים).

הקינוח

תאנים מסקרפונה, קמפרי ומרנג לימון פרסי

גרסת הקיץ של קינוח חורפי שהוגש במסעדה ובו הדרים בקרם דיפלומט (קרם פטיסייר מחוזק). הפילטים של ההדרים הוחלפו בתאנים טריות וקרם הדיפלומט הומר בקרם מסקרפונה. כדי להעניק טוויסט למנה ולאזן את המתיקות שלה, יהלום יוצק בבסיס שלה סירופ קמפרי מריר. הוא מעטר את המנה עם שברי מרנג משובצים בגרידת לימון פרסי מיובש (42 שקלים).

קינוח תאנים מסקרפונה, קמפרי ומרנג לימון פרסי כי / צילום: ניתאי יהלום

תפריט היין

תפריט היין המצומצם מבוסס בעיקר על שני יקבים מהאזור, "חרשים" ו"לטם", הנמצאים במרחק של רבע שעה נסיעה ממורן, ושהענבים שלהם מגיעים מחלקות אורגניות או ביו-דינמיות. "טעמנו הרבה יקבים מאזור הצפון ובחרנו את היינות שאהבנו ואת הייננים שחולקים ערכים דומים לשלנו", מסביר יהלום.

השירות

בין קליל למקצועי, בין סחבקי לנעים - השירות במורן תואם את המקום ואת האווירה הלא מחייבת. אין פה יומרה, אלא יותר רצון לתת תחושה נינוחה של בית וחופש.

מה עוד אכלנו?

סלט בעג'יר, מלפפון, רימון, נענע, צנונית ופלפל חריף - 52 שקלים
סלט מנגו בוסר, מיזונה, בזיליקום, שרי, בצל ושומר - 52 שקלים
קישוא בלאדי עם צזיקי פאקוס וגרידת עגבניות - 48 שקלים
ניוקי ריקוטה עם לובייה, קייל ופירורי לחם - 72 שקלים
ברבוניה בחמאה חומה, קצף עגבניות, סלט ערבי קצוץ ואבן יוגורט -  128 שקלים
תאנים, מסקרפונה, קמפרי ומרנג לימון פרסי - 42 שקלים

סה"כ ל־2 סועדים (ללא טיפ ושתייה): 394 שקלים

עוד כתבות

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר