גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציבור דוהר לפיקדונות בריבית קבועה: באיזה בנק תקבלו הכי הרבה?

לקוחות הבנקים, שהזרימו עד כה את כספם אל הפיקדונות בריבית משתנה, מהמרים על היפוך כיוון במדיניות בנק ישראל - ובחודשים האחרונים נרשם זינוק בהעברות הכספים לפיקדונות בריבית קבועה ● גורם בנקאי: "הבנקים יעודדו פיקדונות ארוכי-טווח בשל הצורך לגייס, וזה טיימינג טוב לקבע ריבית"

הציבור נוהר לפיקדונות בריבית קבועה / אילוסטרציה: Shutterstock
הציבור נוהר לפיקדונות בריבית קבועה / אילוסטרציה: Shutterstock

"הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם", שר שלום חנוך בשורה האלמותית שלו מתוך "מחכים למשיח", אבל נראה שהשיח הנרחב סביב הפיקדונות, שהביאה עימה עליית הריבית, גרם לישראלים רבים להתפקח ולהתחיל לנייד את הכסף שלהם.

שאלות ותשובות | המלך החדש: כך הפכה ההשקעה באג"ח לאטרקטיבית 
קריסה מפוארת: המניה צנחה, הקופה התרוקנה, והביטחוניסטים הלכו הביתה 

אחרי שבחצי השנה הראשונה של 2023 הוציאו לקוחות הבנקים כ-108 מיליארד שקל מחשבונות עו"ש שלא הניבו להם ריבית, והעבירו אותם לפיקדונות נושאי ריבית או למוצרים מקבילים, מתבררים כעת גם סוג הפיקדונות המועדף על הציבור, וכמה העדפה זו מתיישבת עם ההערכות לגבי השאלה מתי יוריד בנק ישראל את הריבית.

על פי נתוני בנק ישראל, מאז חודש אפריל, רגע לפני העלאת הריבית האחרונה של בנק ישראל, ולמעט חריגה בחודש יוני, נרשמת העדפה משמעותית של הציבור לפיקדונות בריבית קבועה, על פני פיקדונות בריבית משתנה (פריים).

ביולי ובאוגוסט, לדוגמה, נשלחו לפיקדונות בריבית קבועה 23.2 מיליארד שקל מדי חודש, לעומת סכום קטן הרבה יותר שהועבר לפיקדונות בריבית משתנה (פריים), שבהם גויסו 18.4 מיליארד שקל ו-17.6 מיליארד שקל בשני החודשים, בהתאמה. באפריל, החודש שבו נחגג פסח, נרשם שפל בהפקדות בשני סוגי המוצרים, אך הוא בלט במיוחד בפיקדונות עם הריבית המשתנה - פחות מ-14 מיליארד שקל.

"הציבור קורא מה שהכלכלנים כותבים באנליזות ובסקירות שלהם בתקשורת, ורואה גם את מה שמתומחר דרך שוק ההון - שצופה כי בטווח הזמן של חצי השנה הבאה, כלומר בחצי הראשון של 2024, צפויה להיות ירידת ריבית", אומר גורם בנקאי.

"אם לקוח יבוא להפקיד בבנקים הוא יכול לקבל ריבית משתנה טובה בטווח של חצי השנה הקרובה או בחמישה חודשים הבאים, אבל אם הוא ירצה לקבע אותה לשנה, היא כבר תהיה נמוכה יותר בדרך כלל.

"לכן, מי שרוצה לקבע פיקדון לשנה מוכן לוותר על ריבית משתנה, שיכולה להיות אף גבוהה יותר בטווח של חצי השנה הקרובה, אבל מקבע מהיום והלאה ריבית גבוהה לטווח של שנה, כך שהם לא ייפגעו אם הריבית תרד בשנת 2024".

בנק דיסקונט: 0.85% לטובת הטווח הקצר

ואכן, מבט על נתוני בנק ישראל לגבי הריבית החציונית שמעניקים הבנקים במסלולים בריבית משתנה, מוכיח שזו אכן התמונה ברוב הבנקים הגדולים. הפועלים, למשל, מציע ריבית של 4.32% למי שיסגור את הכסף לשלושה עד שישה חודשים, אך ריבית של 3.97% למי שיסגור לתקופה של חצי שנה עד שנה.

בדיסקונט הפערים גדולים אף יותר - 4.8% בטווח הקצר לעומת 3.95% בטווח של עד שנה.

החריגים הם לאומי, שמראש מציע ריביות נמוכות יותר במסלולי הפריים בשל החלטה אסטרטגית, והבינלאומי עם פער קטן לטובת הפיקדונות עם הטווח הארוך יותר.

העדפות דומות אגב מאפיינות חלק מהגופים המוסדיים. בכיר באחד הגופים אומר בשיחה עם גלובס כי הם העדיפו כבר עתה לרכוש אג"ח לטווחי זמן ארוכים יותר (על אג"ח של ממשלת ישראל לתקופה של 10 שנים אפשר לקבל תשואה של 4.25%, ועל אג"ח של ממשלת ארה"ב תשואה של 4.6%), מאשר לרשום רווח גבוה יותר על אג"ח קצרות מאוד.

כמובן שלא כל הקרדיט על השינוי מגיע לציבור, והוא נובע גם מניתוב של הבנקים בהתאם לצרכים שלהם. הבנקים משתמשים בפיקדונות הציבור כהון שהם יכולים לתת בגינו אשראי לציבור, ואת הרווח שלהם הם גוזרים מהפער בין הריבית שהם מקבלים על ההלוואות לזו שהם מעניקים על הפיקדונות. הפער הזה זכה לביקורת תקשורתית, ציבורית ופוליטית נוקבת, לאחר שעם תחילת העלאות הריבית מיהרו הבנקים לגלגל את הריבית הגבוהה להלוואות, אך חלפו לא מעט חודשים עד שהיא גולגלה גם לפיקדונות.

"הצורך של הבנקים הוא לגייס הון לשנה הקרובה ולכן הם יעודדו לקוחות לשים את הכסף בפיקדון לטווח ארוך, ויתנו להם הטבה בריבית קבועה. לכן אנחנו רואים בעיקר גיוסים במערכת לטווח של שנה, ושם עיקר התחרות ביניהם, ופחות לטווחים הקצרים.

"בנוסף, בבנקים רוצים באופן עקרוני תמיד להגיע לפיקדונות לטווחים ארוכים יותר, כי אז הלקוחות פחות פונים למיחזור פיקדונות, וגם יש פחות צורך בשיווק מתמיד של הפיקדון אל מול המתחרים.

"מנגד, לציבור נוח יותר לקבע את הריבית עכשיו, כי זה טיימינג טוב שמגלם ריבית גבוהה, כך שאם תהיה ירידת ריבית, התנאים הקיימים טובים לו".

ניתוח של העדפות הציבור באוגוסט מגלה כי בפיקדונות בריבית קבועה, 35% מהכספים הופנו לפרק זמן של שנה, לעומת 22% שהופקדו לטווח של עד חודש. רק כ-4% מהכספים הופקדו לטווח ארוך יותר משנתיים. לעומת זאת, בפיקדונות בריבית משתנה, 42% הפוקדו לטווח של עד חודש ורק 3.5% הופקדו לטווח של שנה.

הציבור עדיין מעדיף בנקים על קרנות כספיות

הריביות הגבוהות שמציעים כעת הבנקים בפיקדונות מאפילות גם על הקרנות הכספיות, שהפכו למבוקשות מאוד בשל עליות הריבית. למרות שהקרנות הכספיות מציעות ריבית גבוהה מעל ריבית בנק ישראל, והן נזילות מאוד ביחס לפיקדונות הבנקאיים, שכדי לקבל בהם ריביות דומות צריך לסגור את הכסף לתקופה לא מבוטלת, אותן קרנות לא פגעו בהפקדות בבנקים.

בין החודשים ספטמבר 2022 לאוגוסט 2023 הופקדו בבנקים 583 מיליארד שקל, בעוד שבקרנות הכספיות הסכום עומד על 56 מיליארד שקל בלבד, פחות מעשירית. ייתכן כי כעת ההפקדות לקרנות הכספיות אף יפחתו.

 

"עולם האג"ח תנודתי מאוד. אם משקיע רכש אג"ח הוא יקבל בסוף התקופה את התשואה המבוטחת, אבל אם ירצה לממש את ההשקעה באמצע, יכול להיות שהמחיר יהיה נמוך יותר. ההנחה היא שהתנודתיות הזו היא לטווח הקצר, ואם מישהו יקנה אג"ח לשנה, הוא יקבל פחות ממה שהבנקים מציעים בפיקדון לתקופה דומה.

כך לדוגמה, מק"מ של בנק ישראל לשנה מציע היום תשואה של 4.7%, ובמערכת הבנקאית משלמים בפיקדונות מעל 5% לשנה. אז גם אם באופן נקודתי תשואת האג"ח לשנה תעלה ל-4.75% או ל-4.8%, הפיקדון הבנקאי עדין נותן מרווח מספיק גדול של 0.3%-0.4% כדי לסגור את הכסף לשנה בפיקדון. כדי שתשואת המק"מ תגיע ליותר מ-5%, צריך לקרות משהו דרמטי מאוד, ונראה שלא נגיע למקום הזה", אומר הגורם הבנקאי.

אז מי מציע ריבית קבועה של יותר מ-5%? ככל הנראה התמקחות אמיתית יכולה להביא אתכם לטווח הזה במרבית הבנקים. על פי נתוני בנק ישראל, הריבית החציונית בבנק הפועלים היא הגבוהה ביותר, והיא עמדה באוגוסט על 5.12%, ואחריו בנק ירושלים (4.5%) ולאומי (4.2%).

מי שבכל זאת מעדיף ריבית משתנה, יכול לקבל בבנק ירושלים ובמרכנתיל ריבית שמתקרבת ל-5%, ובבנק וואן זירו ריבית של 4.75%.

עוד כתבות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

מנכ״ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו לאחר כחמש שנות כהונה בתפקיד ● מועד סיום הכהונה ייקבע בהמשך, בהתחשב בהתקדמות ההליך למינוי מנכ"ל חדש

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר