גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפרסמים ספקנים ומודל עסקי מוגבל: סימני השאלה סביב מיזם התקשורת של ניר צוק

ב"רלוונט", מיזם הטלוויזיה של מייסד פאלו אלטו שיושק בקרוב, הושקעו כבר עשרות מיליוני שקלים, עוד לפני שעלה לאוויר ● אחרי חודשים של גיוס טאלנטים וגישוש בשוק הפרסום, הוא מושק באחת התקופות המאתגרות בתקשורת ● מהם סיכויי ההצלחה שלו, והאם יש מקום לעוד ערוץ טלוויזיה בישראל?

ניר צוק / צילום: טל גבעוני
ניר צוק / צילום: טל גבעוני

בימים האחרונים צצו ועלו ברשתות החברתיות סרטונים עם מסרים נוקבים המבקרים את ממשלת נתניהו, את הצביעות שמאחורי תרבות הסליחות של יום כיפור, ואפילו את ליגות הכדורגל הבינלאומיות, בהם מככבים אנשי תקשורת כמו מירב בטיטו, אוריאל דסקל, ורנין בולוס. התכנים האלו הופקו על ידי מיזם הטלוויזיה החדש של ניר צוק - המייסד הישראלי של חברת הסייבר פאלו אלטו נטוורקס - שעושה בימים אלה את צעדיו הראשונים.

עונת ההתייעלות: למה פוקס וקסטרו סגרו יותר חנויות השנה בקניונים?
מדוע צנחה מניית איל מקיאג' בכ-50% מהשיא לאחר ההנפקה

המיזם, שקיבל את השם "רלוונט" (Relevant) עוסק בחודשים האחרונים בגיוס מפרסמים וטאלנטים לערוץ, שהוגדר על ידי מקורביו של צוק כ"גרסה הישראלית של MSNBC" - כלומר שירות סטרימינג המסקר אקטואליה וכלכלה ומחזיק בעמדות ליברליות. בפרסומים מציג את עצמו הערוץ כמיזם בועט שגורס כי "גם הדרך שבה מספרים את הסיפור חייב להשתנות" - ומתמקד, לפחות בשלב הראשון, בסרטוני פרשנות המופצים ברשתות החברתיות. בראש הארגון עומד מודי פרידמן, ממייסדי קשת ובעברו מנכ"ל ערוץ 10, ולתפקידי המערכת הבכירים נשכרו טלי בן עובדיה, ממקימות חברות החדשות של ערוץ 2 ו־10, ושילה דה־בר, לשעבר עורך ידיעות אחרונות.

בכירים בסביבתו של צוק מגדירים את המיזם בתור התגובה הליברלית לערוץ 14, המזוהה עם הקו של הממשלה הנוכחית. אולם המודל הכלכלי של "רלוונט" יהיה שונה מזה של ערוץ 14 - שמתבסס על שידורים חיים בלבד - כאשר במיזם של צוק מתכוונים להפיק גם תכני תעודה ולעסוק בסאטירה. צוק מתואר כרוח הערכית שעומדת מאחורי המיזם, והשקעתו בו - המוערכת בסכום של עשרות מיליוני שקלים - מיועדת להספיק להקמתו ולתפעולו במשך שנתיים. על פי גורמים הבקיאים בפרטים, היזם מגיע לא מעט למשרדי "רלוונט", מצוי בפרטים על התוכניות והפיילוטים, ולוקח חלק פעיל במיזם. הדבר הזה מתאפשר בגלל שהמשרד של צוק צמוד למשרדי "רלוונט".

תנאי השוק לא טובים

במיזם מתכננים לייצר הכנסות מפרסום, ולתפקיד היו"ר אף מונה יורם באומן, חברו ושכנו של ניר צוק מצהלה, שחיסל לאחרונה את כל אחזקותיו בחברת הפרסום שהקים, שכיום מזוהה כפובליסיס ישראל. ל"גלובס" נודע כי באומן נפגש ישירות עם שני מפרסמים ישראלים על מנת לגשש אצלם היתכנות שהם יפרסמו באפליקציית הסטרימינג של "רלוונט" בהמשך הדרך. התשובות מהם היו ספקניות. מפרסמים לא יוכלו להתחייב בשלב הראשון ליותר מכמה מאות אלפי דולרים לתקציב - ולכן גם בעתיד הנראה לעין החברה תתקשה לכסות את ההוצאות אם תסתמך רק על שוק הפרסום הישראלי. גם ההשקה של המיזם, שתוכננה לחודש יולי וכעת נדחתה לאחר תקופת חגי תשרי, נערכת בתקופה מורכבת לכלי התקשורת. צמצום בעוגת הפרסום ורוויה בכלי תקשורת חדשים הביאה כמה כלי תקשורת למגמת התכווצות.

נבו כרמי, שותף במשרד הפרסום יהושע/TBWA מסביר בשיחה עם "גלובס" כי ב"רלוונט" טרם חשפו לכלל הגורמים בשוק את המודל שלהם. "יכול להיות שיש להם מודלים מעניינים בטווח הארוך, אבל תמונת המצב בשוק הפרסום בטווח הקצר והבינוני לא פשוטה. השוק עכשיו חווה האטה, המחאה במדינה שמשפיעה וכל הגורמים האלו - היא לא סביבה טובה. אין כרגע תנאי שוק טובים להקמת פלטפורמות שמובססות על תקציבי פרסום".

קשת ו־RGE מתקשים למשוך מספרים גדולים של מנויים ונאלצים להשתמש בשעות פרסום רבות במיוחד כדי לקדם את מיזם free tv בערוץ 12. מיזם חדשות הטכנולוגיה של קשת, Tech12, נאלץ לפטר את רוב העובדים ולמזג את האתר לתוך N12. גם קבוצת ידיעות נמצאת בימים אלה בעיצומו של גל פיטורים הכולל עשרות עובדים, ומנהלת קרב מאסף מול ועד העיתונאים. יחד עם זאת, מקורבים למיזם החדש טוענים כי שוק התקשורת לעולם איננו קופא על שמריו, ומחדש עצמו כל כמה שנים.

הקהל הצפוי מצומצם

בחודשים האחרונים נדמה היה ש"רלוונט" קוטף עובדים ותיקים כמעט מדי יום ביומו מכלי התקשורת המובילים. תחילה ניסה לגשת לטאלנטים מהשורה הראשונה כמו שאול אמסטרדמסקי, אך תהליך הגיוס התעכב עקב חששם של רבים להמר על כלי התקשורת החדש שגורלו לוט בערפל.

בסופו של דבר גויסו לערוץ עמית תומר, ששימשה כראש התחום הכלכלי־חברתי של גלי צה"ל; אוריאל דסקל, עורך הספורט הבכיר של כלכליסט מאז הקמתו; מירב בטיטו, עיתונאית, מגישה ופרשנית; רנין בולוס, לשעבר משתתפת ב"אח הגדול" ומגישת חדשות בערוץ i24; אורי פסובסקי, עיתונאי גלובס לשעבר; עמנואל אלבז־פלפס מ"כאן" ו"הארץ"; מגי אוצרי, הסופרת והמשפיענית; ואלדד תמיר, מנכ"ל ובעלי בית ההשקעות תמיר־פישמן, שמנהל חברת סטארט־אפ הממומנת בידי ניר צוק, ויגיש רצועה כלכלית בהשראת "מד מאני" של ג'ים קריימר ברשת NBC. נוסף עליהם נשכרו גם עשרות עורכי עיתון וטלוויזיה, אנשי דיגיטל ומומחי רשתות חברתיות שניהלו קמפיינים גדולים בטיקטוק ובאינסטגרם. אלה מצטרפים לליאור שליין, אחד מבעלי ומייסדי "רלוונט", שצפוי להוביל רצועת סאטירה בשם "צוות שליין".

בשנה וחצי שעברו מאז שנוסד המיזם, הוקמו במשרדים, שנמצאים ליד רחוב יגאל אלון בתל אביב, שני אולפני שידור גדולים וחדרי בקרה צנועים. ובכל זאת, רוב הסיכויים שלפחות בשלב הראשון הם יופיעו על גבי המרקע של קהל מצומצם מאוד. הסיבה לכך היא ש"רלוונט" תגיע לשוק באריזה מוגבלת: אפליקציית סטרימינג חינמית להורדה, כך שמי שיבקש לצפות בה יוכל לעשות זאת רק באמצעות טלוויזיות חכמות או טלפונים. האפליקציה תפעל במודל שדומה לזה של "כאן" או 12+ של קשת, ותציע תכני שידור חי שצפויים לפעול החל משעות אחר הצהריים ועד הלילה, ותכנים מוקלטים מתוך ספריות VOD.

עד שתושק האפליקציה, נראה כי אסטרטגיית החדירה של הערוץ לתודעה תיעשה באמצעות סרטונים שיופצו ברשתות החברתיות, מודל המזכיר את "כאן" בתחילת דרכו. אלא שבשונה מ"כאן", ב"רלוונט" מדובר בתוכן בעל אופי ליברלי מובהק - וכאן עליו להתחרות בערוצים קיימים כמו 12, 13, דמוקרט tv ותכני "הארץ". "לשחקנים חדשים לוקח זמן רב לייצר חשיפה וקהלים חדשים, והמפרסמים מעדיפים להמנע מהתעסקות עם גורמים זניחים", אומר כרמי. "ייתכן כי את הבשורה נראה בדמות מחירי פרסום נמוכים יותר, אבל אין ערך גבוה למחירי פרסום נמוכים כשפוטנציאל הכיסוי והתדירות נמוכים. פוטנציאל הכיסוי של ערוצים כמו 24, 9 וערוץ 14 - הוא נמוך ביותר - ולכן הם נאבקים על תקציבי הפרסום. אם המודל רובו ככולו מתבסס על תקציבי פרסום, אין לזה היתכנות מסחרית ויהיה להם אתגר מורכב מאוד", הוא מוסיף.

"מי האמין בערוץ 14?"

עד שתושק מערכת הפרסום, ימשיך המיזם להסתמך על כספו האישי של צוק. אולם גם לאחר מכן, העובדה ש"רלוונט" איננה משולבת בשירותי הטלוויזיה של הספקיות הגדולות תגביל משמעותית את הקהל שלו. עם זאת, בערוץ לא מחפשים ככל הנראה קהל גדול במיוחד, ורואים בעצמם מיזם בוטיקי המיועד לקהל מפולח מאוד וכפרויקט נסיוני שפונה לקהל צעיר. לראייה, בערוץ לא מתכננים להשיק כתבות מלל לצד תכני הווידאו, אלא להיצמד לתוכן מצולם בלבד. במיזם מעסיקים כמה עשרות עובדים ולא מתכוונים לצמוח, ופועלים ממבנה צנוע עם ציוד צילום שבחלקו משומש. את דרגי ההנהלה הוותיקים המאויישים באנשי תקשורת מנוסים, מאזנים במערכת בצוות צעיר למדי המנוסה ביצירה והפצת תכנים ברשתות החברתיות.

בכירים בענף התקשורת טוענים כי "לא ניתן לשלול על הסף היתכנות קיומו של ערוץ חדש - הרי מי האמין שערוץ 14 יגיע לאן שהגיע כאשר הושק כערוץ 20?", ובכל זאת, מדובר בהימור. ניר צוק השקיע כאמור על פי ההערכה כמה עשרות מיליוני שקלים במיזם, אך הוא לא מצפה שהשקעתו תרד לטמיון. כיזם הייטק, גם הוא יודע לשנות במהירות כיוון פעולה או לחתוך כשצריך. זו גם הגישה עמה מגיעים עובדים רבים במיזם למקום העבודה החדש: מדובר בהרפתקה או בניסוי שעלול להפוך לסיפור הצלחה, או להסתיים תוך זמן קצר בכשלון צורב ולהיסגר.

עוד כתבות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"