משרד הפנים החליט: הבחירות לרשויות המקומיות יידחו ב-3 חודשים

בעוד 3 שבועות, ב-31 באוקטובר, אמורות היו להתקיים הבחירות לרשויות המקומיות בישראל - אך משרד הפנים דחה אותן לכל הפחות לינואר 2024 • דחיית בחירות לרשויות מקומיות כבר קרתה בעבר - בשנת 1982 דחתה הכנסת את הבחירות בשנה לאוקטובר 1983, בשל מלחמת לבנון

הבחירות לרשויות המקומיות ב-2018 / צילום: שלומי יוסף
הבחירות לרשויות המקומיות ב-2018 / צילום: שלומי יוסף

בשל המלחמה והמצב הביטחוני, החליט היום (ד') משרד הפנים לדחות את הבחירות לרשויות המקומיות ב-3 חודשים. הבחירות אמורות היו להיערך בעוד כ-3 שבועות, ב-31 באוקטובר, והן ידחו לכל הפחות לינואר 2024.

הקבלן תרם 50 דירות לתושבי הדרום: "כל משפחה מתקבלת במחיאות כפיים" 
הישראלים שנוסעים לשטחי מלחמה כדי לחלץ כלבים שנשארו מאחור 

מתחילת השבוע דנו במשרד הפנים בדחייה של הבחירות. במצב של מלחמה, קשה לראות כיצד האזרחים, המועמדים השונים והמשק יכולים היו בזמן שנותר להיערך טכנית, תפעולית, נפשית וביטחונית לקיום הבחירות במועד. מעבר לכך, שר הפנים, משה ארבל, הוא גם שר הבריאות, וביממות האחרונות הוא נמצא בעיקר בבתי החולים ובעזרה לצוותים הרפואיים. בנוסף, גם תפעולית קשה היה לראות את משרד הפנים הממונה על קיום הבחירות משלים את ההיערכות בימים הקרובים, ודאי נוכח ביטול כל פעילויות ההדרכה שתוכננו למזכירי קלפיות וכיוצא בזה.

בתזכיר החוק הקצר שהפיץ המשרד, לקראת אישור הדחייה על ידי הכנסת, מצוין כי "על רקע מצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל, והקשיים בקיום מערכת בחירות במהלך התקופה האמורה, מוצע לדחות את מועד הבחירות בכשלושה חודשים".

דחיית הבחירות תוסיף לאתגרים הכלכליים עימם מתמודד המשק

דחיית בחירות לרשויות מקומיות כבר קרתה בעבר. בשנת 1982 דחתה הכנסת את הבחירות בשנה לאוקטובר 1983, בשל מלחמת לבנון ולמרות לא מעט התנגדויות של גורמים באופוזיציה, שטענו שמדובר בפגיעה במשטר הדמוקרטי. חמש שנים לאחר אותן בחירות, בפעם האחרונה שהבחירות לכנסת ולרשויות נערכו באותו יום, דחתה הכנסת את הבחירות לרשויות המקומיות ב-3 חודשים, מחשש ששיקולים פוליטיים "ארציים" ישפיעו על ההצבעה (לאחר מכן נקבע שהבחירות יופרדו אלו מאלו באופן קבוע).

לפני כחודש דנה הממשלה באפשרות לדחות את הבחירות ב-12 רשויות ערביות, מחשש שארגוני פשיעה מעורבים בקביעת מועמדים ובלחצים על מועמדים קיימים. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הדגיש בעקבות הדיון כי "תפקידה של הממשלה במדינה דמוקרטית לאפשר בחירות בכל מצב", אולם בימים הקרובים קשה לראות את הכנסת נכנסת לעימות גם בנושא הזה.

בשולי הדברים, ודאי בעת הנוכחית, דחיית הבחירות תוסיף בהכרח עוד משקולת לאתגרים הכלכליים עימם מתמודד המשק. בתחום הנדל"ן למשל, הבחירות המתקרבות שיתקו בשבועות האחרונים ממילא את עבודת הוועדות המקומיות (במודע, כדי לא להוביל להחלטות פופוליסטיות ומוטות ערב הבחירות). כעת, הקיפאון באישור תוכניות ובמתן היתרי בנייה למשל צפוי להימשך עוד 3 חודשים לפחות - מה שישפיע בהמשך גם על פיתוח תשתיות, מגורים ועוד.