לאחר פרסום גלובס: תחנות הרק"ל ישמשו כמקלט גם בשבת ובלילות

תחנות הרכבת הקלה התת-קרקעיות נבנו כדי לשמש מקלט בשעות חירום, אבל הן היו סגורות עד כה בלילות ובסופי השבוע • דניאל שמתגורר ליד תחנת ביאליק ברמת גן סיפר לגלובס: "כמעט בכל הבתים שבמרחק דקה וחצי מהתחנה אין ממ"ד, ויש לא מעט משקי בית שיכלו להשתמש בתחנות כמחסה" • בעקבות הפרסום בגלובס הוחלט לפתוח אותם בסוף השבוע לשירות הציבור

תחנת ביאליק ברמת גן סגורה בשבת שעברה / צילום: תמונה פרטית
תחנת ביאליק ברמת גן סגורה בשבת שעברה / צילום: תמונה פרטית

לאחר הפרסום בגלובס: התחנות התת קרקעיות של הרכבת הקלה בגוש דן יפתחו לשימוש הציבור בשבת הקרובה והן ישמשו כמקלטים.

לאחר ההתקפה הרצחנית בשבת ועם הפעלת האזעקות בגוש דן, אזרחים העלו לרשות החברתיות תמונות של תחנות הרכבת הקלה סגורות. גם בשבת הקרובה עם סיום ההפעלה, התחנות היו אמורות להיסגר - אך בעקבות הפרסום בגלובס השתנתה ההנחיה.

בשיאה של מלחמה ותחת מחאת מנהלת רשות החברות, מנכ"ל הרכבת יוחלף
סמנכ"ל כפרית נרצח, עובדים חוששים להגיע: מפעלים בדרום נותרו נטושים 

מדוע לא הוחלט מראש לפתוח את התחנות כדי לאפשר מקלט בטוח אם יתחרש עוד ירי רקטות על המרכז? בחברת נת"ע הפנו לפיקוד העורף ומטעם פיקוד העורף לא נמסרה תגובה לשאלות גלובס בנושא - עד שהוחלט על השינוי.

דניאל מתגורר ברמת גן וביום שבת שעברה, עת הופעלו האזעקות, הוא רץ לתחנת הרכבת הקלה ביאליק כדי להסתתר, אך היא הייתה נעולה. גם בהמשך היום, כשמקלטים כבר נפתחו לשימוש הציבור במרכז הארץ, התחנה נותרה סגורה והיא צפויה להישאר כך כאמור גם בשבת הקרובה. "כמעט בכל הבתים שבמרחק דקה וחצי מהתחנה אין ממ"ד, ויש לא מעט משקי בית שיכלו להשתמש בתחנות כמחסה. לצערי שעות הפעילות לא מאפשרות להשתמש בה במהלך הלילה ובשבתות", אומר דניאל לגלובס, והוסיף כי נשאר לחכות את זמן האזעקה בכניסה לתחנה וללא מיגון.

כל אחת מעשר התחנות התת-קרקעיות של הקו האדום (היתר הן מעל לקרקע), שחפורות 20-30 מטר מתחת לאדמה וקירות הבטון שלהן בעובי מטר, היא גם מקלט לשעת הצורך. "התכנון של התחנות התת-קרקעיות תוכנן מלכתחילה כך שיוכלו לשמש כמקלט למקרה חירום. כל התחנה בנויה מקופסה חיצונית וקופסה פנימית, מבטון מזוין בעובי די גדול, ויש דלתות הדף שסוגרות את הפתחים במקרה שיצטרכו", אמר קרן זוהר, המשנה למנכ"ל נת"ע לשעבר בראיון לגלובס לפני שנתיים.

באותה כתבה הסבירו בפיקוד העורף כי גם 101 התחנות של פרויקט המטרו אמורות לשמש כמקלטים מתחת ל-24 רשויות מקומיות בגוש דן. ואולם גם המטרו עלול שלא לפעול בשבתות ובלילות וכתוצאה מכך גם תחנותיו עלולות להיות סגורות.

בתוך כך, משרד התחבורה הודיע על הפעלת רכבות במהלך השבת לשימוש העורף וייתכן שיופעלו גם אוטובוסים. התגובה המאוחרת של משרד התחבורה מגיעה לאחר ביקורת ציבורית נוקבת על תחילת הפעלת התחבורה הציבורית לשינוע חיילים ואזרחים רק בשעות אחר הצהריים בשבת שעברה ולאחר שעיריית תל אביב כבר הודיעה על הפעלת אוטובוסים מטעמה בשישי ובשבת הקרובים לערים באר שבע וחיפה. גורמים בענף מתארים את פעולות המשרד כ"מענה" ליוזמה התל אביבית וכניסיון להראות שגם משרדי הממשלה האמונים פועלים בנושא.