הזיגזוג של פיקוד העורף: תחנות הרכבת הקלה ייפתחו בשבת וייסגרו בלילות

כיממה לאחר שחברת תבל הודיעה כי התחנות התת־קרקעיות יהיו פתוחות 24/7 וישמשו כמקלטים בעת אזעקה, נמסרה הודעה הפוכה לפיה התחנות ייסגרו בלילה • השינוי בוצע בהתאם להנחיות פיקוד העורף, אך לא ברור מה ההבדל בין הפעלת התחנות בלילה לבין הפעלתן בשבת, שכן בשני המועדים הרכבת מושבתת

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

לאחר הפרסום בגלובס על כך שתחנות הרכבת הקלה התת־קרקעיות בגוש דן נבנו כמקלטים לשעת חירום, אך נסגרים כשהרכבת לא עובדת בשבתות ובלילות, שרת התחבורה מירי רגב הנחתה את נת"ע לפעול לפתיחת התחנות, בכפוף להנחיות פיקוד העורף. ההנחיה הסופית הגיעה רק לקראת השעה 20:00 ביום שישי, אז נפתחו תחנות הרכבת לציבור ולמקרה הצורך. בחברת תבל, מפעילת הרכבת הקלה אף הודיעו כי "כל התחנות התת־קרקעיות של הקו האדום, יהיו פתוחות 24/7 לרשות הציבור, וישמשו כמקלט בזמן אזעקה".

התחבורה הציבורית דוללה, אך ברכבת הקלה יבצעו עבודות תחזוקה
בשיאה של מלחמה ותחת מחאת רשות החברות, מנכ"ל הרכבת יוחלף

אולם, במוצאי השבת, נמסרה הודעה הפוכה לחלוטין, לפיה תחנות הרכבת דווקא ייסגרו בלילות, בהתאם להנחיות פיקוד העורף. שם הסבירו כי בהתאם להערכות מצב שקיימו, הוחלט לסגור את התחנות בלילות, שכן אין בכך צורך. נכון לעכשיו, התחנות ייפתחו גם בסוף השבוע הבא. לא ברור מה ההבדל בין הפעלת התחנה בלילה להפעלת התחנה בשבת - בשני מועדים אלו הרכבת מושבתת, אך התחנה יכולה להמשיך ולשמש מקלט.

חלק מתחנות הרכבת התת־קרקעיות מרוחקות מאזורי מגורים, אבל חלקן דווקא קרובות מאוד, ותושבים רבים בגוש דן שאין להם מרחב מוגן בבניין המגורים יכולים להגיע אל התחנות בזמן האזעקות. התחנות גם תוכננו מראש במחשבה שיוכלו להוות מקלטים לשעת חירום. כך, הן חפורות בעומק של 20-50 מטר מתחת לאדמה וקירות הבטון שלהן בעובי של מטר.

גם התחנות של פרויקט המטרו אמורות לשמש כמקלטים

"התכנון של התחנות התת־קרקעיות תוכנן מלכתחילה כך שיוכלו לשמש כמקלט למקרה חירום. כל התחנה בנויה מקופסה חיצונית וקופסה פנימית, מבטון מזוין בעובי די גדול, ויש דלתות הדף שסוגרות את הפתחים במקרה שיצטרכו", אמר קרן זוהר, המשנה למנכ"ל נת"ע לשעבר, בראיון לגלובס לפני שנתיים.

באותה כתבה, הסבירו בפיקוד העורף כי גם 101 התחנות של פרויקט המטרו אמורות לשמש כמקלטים מתחת ל־24 רשויות מקומיות בגוש דן. אולם, גם המטרו עלול שלא לפעול בשבתות ובלילות וכתוצאה מכך תחנותיו עלולות להיות סגורות.

בעיריית תל אביב אמרו לגלובס ביום שישי כי העירייה פנתה לפיקוד העורף בבקשה להורות לנת"ע לפתוח את התחנות לטובת מיגון לתושבות ולתושבי העיר, ופיקוד העורף עדכן כי הוא פועל בנושא גם מול משרד התחבורה. גם בעיריית רמת גן ביקשו את פתיחת התחנות, ונענו לדבריהם כי "ברגע שפיקוד העורף יראה בכך צורך, הציבור יוזמן לעשות שימוש בתחנות כמרחב מוגן".