גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה רשות החירום הלאומית לשחקן משנה לא ממש רלוונטי

רשות החירום הלאומית (רח"ל) הייתה אמורה להיות גוף מרכזי בניהול מצבי חירום ומשבר ● אלא שבשנים האחרונות סמכויות הרשות צומצמו והועברו לפיקוד העורף, ובהתאם תקציביה קוצצו ● בינתיים, במערכה הנוכחית, הבעיות בשטח מתחילות לצוף, כשבין השאר נרשמים עיכובים בטיפול במשפחות ההרוגים ובפינוי התושבים

נפילת רקטה באשקלון / צילום: Reuters, AMIR COHEN
נפילת רקטה באשקלון / צילום: Reuters, AMIR COHEN

מתקפת הפתע של חמאס הציפה מספר בעיות, ולא רק במישור הצבאי. בין היתר, העברת רשימות החללים לביטוח לאומי עוד לא גובשה, לצד העובדה שחלף שבוע עד שפינו את התושבים במרחק 4־7 ק"מ. אם לא די בכך, רק בימים האחרונים המדינה הציעה פינוי לתושבי אשקלון ואופקים.

פרויקט מיוחד | מהמודיעין ועד העברת הכספים לחמאס: היום שבו קרסו הקונספציות 
מייסד ועידת הייטק צייץ נגד ישראל, והמנכ"לים הישראלים מבטלים השתתפות
עמוס גלעד מסביר: אלה היו שתי הטעויות של חמאס וזה מה שיקרה אחרי שנסלק אותו  

ככל שישראל שוקעת במצב חירום, מתלהט הוויכוח על האחריות לניהולו. לכאורה, רשות חירום לאומית (רח"ל) היא הגוף המופקד על הנושא. תפקידה, על פי חוק, הוא לשפר את מוכנות העורף למלחמה או לאסונות תוך הכנת המשק למצבי חירום במטרה לשמור על רציפות תפקודית של גופים חיוניים בחירום. אלא שבשנים האחרונות, במיוחד בעת משבר הקורונה, היא התגלתה כרשות חסרת משאבים וסמכויות בפועל - שרובם הועברו לפיקוד העורף.

"המדינה סירסה את רח"ל והעבירה סמכויות לפיקוד העורף", אומר עופר שלח, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ולשעבר יו"ר ועדת ביקורת המדינה ויו"ר ועדת הקורונה. "כשהגענו למשבר הקורונה, רח"ל הייתה אמורה להיות גוף מרכזי, אך לא היו לה אנשים או סמכויות. זה המצב שקיים עד היום. היא לא בנויה לטפל באירוע הנוכחי. גם כעת יש אירוע רב־מערכתי: בריאות, שיכון והגנת העורף. רח"ל אמורה להכיל את כל הסמכויות האלה ולתפקד באופן רב מערכתי - והיא לא".

זאב (ווה) צוק־רם, ראש רח"ל בין השנים 2007 ל־2011 ובין 2018 ל־2019, נזהר מלבקר פעולות קונקרטיות של פיקוד העורף ורח"ל בשבוע האחרון. אולם, לדבריו, "ניתן לראות שהצבא לא מסביר לאנשים או מטפל בבעיות שלהם. זה לא שדברים לא מתבצעים, אבל החשש הוא ממלחמה יותר גדולה. שילוב של ירי תלול מסלול מלבנון ומעזה לישראל, יחד עם החימוש שנמצא בידי חיזבאללה לצד סוריה ואיראן, עלולה להוביל לכך שחילוץ והצלה תהיה המשימה הגדולה והבלעדית של פיקוד העורף. במקרה כזה, האם הם יוכלו לעסוק במקביל בנושאים נוספים בשעת חירום?".

 

כפילות ואי־בהירות מול פיקוד העורף

באופן אירוני, דווקא הקשיים בתיאום בין הרשויות לכוחות הביטחון הובילו להקמת רח"ל. בשנת 2006, לאחר מלחמת לבנון השנייה, הציגה הוועדה לבחינת מוכנות העורף במצבי חירום את מסקנותיה: "במרבית שלבי הלחימה לא היה אף גוף ממלכתי אשר ימפה את הצרכים האמיתיים הכוללים של תושבי הצפון, ויתאים את התרומה או הסיוע לנזקקים להם, לפי קריטריונים שווים. בפועל, להתרשמות הוועדה, היו כפילויות רבות בפעילות הגופים החוץ ממלכתיים כתוצאה מחוסר התיאום, ובמקביל נזקקים רבים לא זכו כלל לסיוע כאמור".

אחת ממסקנות הוועדה הייתה הקמת "רשות חירום לאומית, תחת משרד ראש הממשלה או המשרד לביטחון פנים, אשר תהווה את הגוף המתכלל הלאומי". ואכן, זו הוקמה ב־2007. בשנת 2009, היא גם איחדה לתוכה את מנהלת מל"ח (משק לשעת חירום), האחראית על האספקה השוטפת של מצרכי יסוד ומוצרים הכרחיים ללחימה ולהפעלת תשתיות כמו דלק.

אלא ששנים בודדות לאחר הקמתה, החלו להיווצר הבעיות בין הסמכויות של רח"ל לאלו של פיקוד העורף; החפיפה בין הגופים יצרה כפילות וכפיפות . "מצד אחד, פיקוד העורף כפוף לרמטכ"ל. מן הצד השני, כראש מערך ההגנה הארצי, הוא כפוף ישירות לשר הביטחון - דרך מטה מל"ח הארצי שיושב ברח"ל", מסביר צוק־רם.

אחד הבתים ההרוסים בקיבוץ בארי לאחר טבח החמאס / צילום: ap, Baz Ratner

ההחלטות ש"סירסו את הרשות"

במטרה לפתור את שאלת הסמכויות בין הגופים, בשנת 2018 הוקמה ועדה בראשות האלוף (במיל') אבי מזרחי. הוועדה קבעה כי יוענקו לפיקוד העורף עיקרי הסמכויות הביצועיות שהיו עד לאותה עת בידי רח"ל: "הרשות תשמש כגוף המטה הלאומי למוכנות העורף מטעם ותחת שר הביטחון ותעסוק בתכנון ובהתוויית המדיניות בתווך הלאומי־אסטרטגי. פיקוד העורף יהיה גוף הביצוע האופרטיבי של מערכת הביטחון שיכין את העורף לחירום וירכז את הכנת הרשויות המקומיות וגופי החירום. כמו כן, פיקוד העורף יפעיל את המערכת המחוזית המאוחדת ואת מערך המשק לשעת חירום (מל"ח)".

כך למעשה, פיקוד העורף קיבל סמכויות אזרחיות, ובהן פעילות המחוזות, ההדרכה וההכשרה. תקני רח"ל צומצמו בחצי, וה"מחוזות" - זרוע הביצוע של רח"ל מול הממשלה והרשויות המקומיות - בוטלו. השינוי בחלוקת הסמכויות גם הוביל לשינוי בתקציבים שייעודו לרח"ל: מתקציב שהגיע בשיאו בשנת 2017 ל־206 מיליון שקל בשנה, התקציב לשנת 2023 עומד כיום על 81 מיליון שקל בלבד. לאן עבר הכסף? לא ברור.

צוק־רם סבור שהחלטות הוועדה פגעו משמעותית בכוחה של רח"ל. "האלוף מזרחי סירס את הרשות: היו מחוזות שעבדו מול משרדי הממשל והרשויות המקומיות בכל מחוז, והייתה שרשרת פיקוד מסודרת. הועברו לידי פיקוד העורף סמכויות לגבי מיגון, התארגנות ועבודה בשעת חירום, האחריות על אספקת מוצרים חיוניים בשעת חירום והנחיה לרשויות כיצד לפעול. את זה רח"ל עשתה, זה היה המקצוע שלה. לרשות היה בית ספר להכשרת מנכ"לים של רשויות מקומיות, ורופאי חירום שלימדנו אותם מה זה חירום ועורף בהיבט האזרחי ולא הצבאי, אך הם עברו לפיקוד העורף".

בשנת 2019 ראשי רשויות בדרום כמו שדרות, אשכול ושדות נגב הצטרפו להתנגדות, וטענו כי פיצול סמכויות רח"ל והעברתן לפיקוד העורף פגעו ברשות. לפיכך, הם דרשו להקפיא את המהלכים בנושא בנימוק של "פגיעה בפרויקטים בעוטף עזה וסיכון חיי אדם".

מלבד שאלת הסמכויות, לאחרונה רח"ל סובלת מבעיות נוספות. בין השאר, במשך זמן רב התנהלה הרשות ללא ראש קבוע, עד ששר הביטחון דאז, בני גנץ, מינה לתפקיד את תא"ל (במיל') יורם לרדו, שקודם לכן היה ראש מטה פיקוד העורף.

מן הצד השני של המתרס, יש מי שמשבח

עם זאת, לצד הסמכויות שהועברו ממנה, רח"ל היום אחראית על תיאום בין משרדי הממשלה בעת חירום. בתקופת הקורונה, כשנוהלה על ידי ממלא מקום, מצבה של רח"ל היה קשה במיוחד והיא לא עשתה את עבודתה כמתאמת בין משרדי הממשלה.

"עבדתי בקורונה מול רח"ל ופיקוד העורף בנפרד. היו לנו מספר אנשי קשר שונים מול כל אחד ממשרדי הממשלה", מספר חגי אדרי, סמנכ"ל קשרי ממשל של התאחדות התעשיינים. "היום ברח"ל יודעים לתכלל לנו את העבודה מול משרדי הממשלה. אם צריך משהו ממשרד הגנת הסביבה, פשוט פונים לרח"ל. הם מסייעים לנו עם מפעלים חיוניים שצריכים להמשיך לעבוד, אבטחת איזורי תעשייה ופתיחת צירים למפעלים בעורף".

תגובת רשות החירום הלאומית

לפני כשלוש שנים הוקמה מחדש רשות החירום הלאומית (רח״ל) כחלק מהמלצות וועדת מזרחי שחילקה את האחריות לתמיכת המשק בין פיקוד העורף לבין רח״ל.

פיקוד העורף קיבל את התמיכה ברשויות המקומיות מתוך תפיסה ששם יש לו יתרון יחסי - גם ביכולת גיבוש תמונת מצב באמצעות היקל״רים (יחידת קישור לרשות המקומית), וגם בהנתן היכולות האופרטיביות שלו, כוח האדם והאמצעים שברשותו - לתת מענה לשיבושים שעשויים להתרחש בחירום. רח״ל קיבלה את האחריות על התיאום בין משרדי הממשלה.

באמצעות מנגנונים אחודים, תהליכים מבצעיים אחודים וחמ״לים אחודים, מתגבשת תמונת מצב לאומית שלמה: פיקוד העורף מגבש את תמונת המצב ביחס לרשויות המקומיות, רח״ל מגבשת את תמונת המצב המשקית ברמת משרדי הממשלה והרשויות הייעודיות, וחמ״ל הרציפות התפקודית המשותף מתיך את התמונה לכדי תמונה לאומית. זו התמונה השלמה בה מנוטר המצב הן על ידי פיקוד העורף הפרוס ברשויות ואוחז את השטח משמעותית עד לקצה הרשותי, והן על ידי רח״ל המנחה את משרדי הממשלה והרשויות הייעודיות, באמצעות אנשי מילואים של רח״ל הנמצאים בכל חמ״ל של משרד ממשלתי ומתפעלים את החמ״לים.

כך נוצרה לראשונה מערכת שמתחילה מהיקל״ר - יחידת הקישור לרשות המקומית, המגבשת את תמונת המצב המשקית, עוברת ומעובדת במרכז לרציפות תפקודית, ויקל״ם - יחידת הקישור למשרדי הממשלה, המעבדת את תמונת המצב המשרדית. ההיתוך מתבצע במרכז הרציפות התפקודית.

המודל הזה הוא מודל טוב שנותן לכל גוף ביטוי ביתרון היחסי שלו - פיקוד העורף בתחומו המקצועי מול הרשויות המקומיות ומול האזרחים, ורח״ל בתחומה מול משרדי הממשלה והרשויות הייעודיות. באופן זה נתמכת הרציפות התפקודית המשקית בצורה השלמה.

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"