בכירה במשרד הבריאות נעצרה על רקע חשד להטיית מכרזים

ביקורת פנימית במשרד הבריאות העלתה חשד לביצוע עבירות פליליות • רונה קייזר והיועצת החיצונית רחל מנדלוביץ' חשודות כי הטו לכאורה מכרזים בשווי מיליוני שקלים • קייזר נמצאת במעצר בית מנדלוביץ' בהארכת מעצר

בנין משרד הבריאות ירושלים / צילום: בר - אל
בנין משרד הבריאות ירושלים / צילום: בר - אל

המשטרה עצרה לחקירה את רונה קייזר, מנהלת אגף טכנולוגיות דיגיטלית ודאטה, ואת רחל מנדלוביץ', יועצת חיצונית אותה שכרה קייזר ועבדה בפועל במשרד הבריאות. החשד בגינו נעצרו הוא הטיית מכרזים במערך המחשוב במשרד הבריאות. קייזר נמצאת במעצר בית מנדלוביץ' בהארכת מעצר.

על פי התלונה שהתקבלה במשטרה, ביקורת פנימית במשרד הבריאות העלתה חשד לביצוע עבירות פליליות בכל הנוגע להתנהלות מול ספקי שירות חיצוניים, לרבות העברת עבודות לחברות המקורבות ליועצת או בבעלותה, תוך הצגת מצגי שווה. עבודות אלו הינן בסכום מצטבר של מיליוני שקלים".

בנוסף עלה חשד שהחברות נדרשו להעסיק את בתה של היועצת בפרויקטים הללו, ומשרד הבריאות הוא ששילם בסופו של דבר את שכרה. על פי ממצאי החקירה, לעיתים שונו פרטים מהותיים כדי להסתיר את המעשה.

החקירה החלה בחודש אוגוסט, וכעת היא הופכת לגלויה עם מעצרן של השתיים.

גורם המכיר את מערך המחשוב של משרד הבריאות ואינו קשור לחקירה אמר לגלובס: "רונה ורחלי היו בעלות תפקיד מהותי בקידום מערכות המידע במשרד הבריאות בתקופת הקורונה, והצעידו את המשרד שנות אור קדימה. גם אם נעשה שם משהו לא חוקי, זה לא אומר המערכות שהן בנו היו מיותרות או לא היה אכפת להן לעשות עבודה טובה.נכון שמערכת היחסים שם הייתה תמיד קצת מוזרה. רחלי, שהיא יועצת חיצונית, הייתה מעורבת בצורה שנראתה על פניו מוגזמת בעבודת המשרד, ובעלת השפעה חריגה".

לצד שתי הנאשמות, נחקרו במשטרה בפרשה זו מספר מנהלים של חברות תוכנה גדולות במשק.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במסגרת בדיקה שנעשתה במשרד על התנהלות בשנים האחרונות, התגלה חשד, לכאורה, למעשים פליליים. הפרטים הועברו למשטרת ישראל. הבדיקה הפנימית נעשתה במסגרת פעולותיו השוטפות של המשרד להבטחת התנהלות תקינה. משרד הבריאות מסייע ומשתף פעולה עם גורמי אכיפת החוק ככל שנדרש".

*** חזקת החפות: הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד ועומדת להם חזקת החפות.