גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לגל הסדרי חוב? עשרות חברות בבורסה הגיעו לתשואת ״זבל״. אלה העיקריות שבסיכון

איגרות חוב של עשרות חברות במשק הגיעו לתשואת זבל, שמשקפת חשש מצד המשקיעים לקשיי נזילות באותן חברות ● מדיסקונט השקעות, דרך חברות נדל"ן ממונפות כמו חנן מור ונורסטאר - החוב הנסחר של כולן בסיכון ● האם בנק ישראל ישקול התערבות לצורך תמיכה בשוק? "אף אחד לא רוצה לראות חברות גדולות נופלות כמו זבובים"

איגרות חוב של עשרות חברות במשק הגיעו לתשואה דו־ספרתית בצל המלחמה / צילום: אדל הנה (AP), עיבוד תמונה
איגרות חוב של עשרות חברות במשק הגיעו לתשואה דו־ספרתית בצל המלחמה / צילום: אדל הנה (AP), עיבוד תמונה

בעקבות המלחמה, שוק החוב הקונצרני בתל אביב נכנס למצוקה משמעותית. השבוע הרביעי ללחימה נפתח בבורסה כשכמעט חמישית (18%) מסדרות האג"ח של החברות הנסחרות בתשואה דו־ספרתית - המלמדת על חשש של המשקיעים מפני היכולת של אותן חברות להחזיר את חובן. אותן סדרות אג"ח מהוות 8% מסך החוב הקונצרני הנסחר בבורסה המקומית, ששוות כ־34 מיליארד שקל.

בדיקת גלובס | ההיסטוריה מלמדת: זה מה שקורה בבורסה לאחר יום של ירידות חדות 
מפייסבוק ועד קולגייט: כך מושפעות חברות הענק הגלובליות מהמלחמה בישראל 

הנתונים משקפים עלייה ניכרת ביחס למגמה המדאיגה שנצפתה כבר בחודש מרץ השנה. אז, בבדיקת גלובס נרשמו 86 סדרות אג"ח בתשואה דו־ספרתית, לעומת 131 היום. גם סך החוב בסיכון תפח משמעותית - 34 מיליארד שקל היום, לעומת 25 מיליארד שקל במרץ.

 

"המשקיעים לא יודעים לאן הדברים יתפתחו"

עוצמת המשבר ניכרת היטב גם בתשואות שמגלמים כיום מדדי האג"ח הקונצרניות של הבורסה בת"א. מדד תל־בונד שקלי פתח את שבוע המסחר כשהתשואה הגלומה בו עומדת על 7.1% - הרמה הגבוהה ביותר מאז משבר הקורונה. בזמנו, נגע המדד בתשואה לפדיון של כ־8% ובנק ישראל יזם תוכנית לרכישת אג"ח קונצרניות בהיקף של 15 מיליארד שקל כדי למנוע את נפילתן.

 

דרור קרני, מנכ"ל חברת ניהול הכספים קרני פמילי אופיס, אומר לגלובס כי "עליית המדרגה במרווחי האג"ח הקונצרני נוגעת לכך שפרמיית הסיכון בשוק המקומי ממשיכה לזנק ברקע המלחמה בדרום והאי־ודאות באשר להתמשכותה והתרחבותה לגזרות נוספות. הסימנים לכך משתקפים היטב בחוזי ה־CDS (פרמיית הסיכון על אג"ח של ממשלת ישראל) ששילשו את מחירם ומעידים על החשש באשר למהלומה הכלכלית שתנחית המלחמה על המשק".

גורם בכיר בשוק ההון מציין בשיחה עם גלובס כי "המשקיעים לא יודעים לאן הדברים יתפתחו. לא ברור אם החיזבאללה יגיב ובאיזה אופן, אבל ברור להם שלהבדיל מסבבי לחימה קודמים, הפעם זה יהיה מהלך מתמשך של לפחות כמה חודשים". לדבריו, הבעיה המרכזית של החברות שהחוב הנסחר שלהן הגיע לתשואה דו־ספרתית, היא שהן לא יכולות למחזר את החוב - כלומר גיוס חוב חדש שנועד לכסות על החוב שבסיכון. "יש חברות שבהן המשקיעים לא מתמחרים הסדר חוב", הוא אומר. "אבל מצד שני האג"ח נסחרות בתשואה דו־ספרתית ולכן לפחות כרגע הן גם לא יכולות למחזר את החוב בשוק האג"ח".

לשאלה האם בנק ישראל יתערב ויתמוך בשוק האג"ח הקונצרני, כפי שעשה בעת מגפת המגיפה, מעריך הבכיר כי "יכול להיות שבאיזשהו שלב גורם ממשלתי יידרש לבצע מהלך משמעותי בשוק החוב. אני מניח שאף אחד לא רוצה לראות חברות גדולות במשק נופלות כמו זבובים".

למרות פניית גלובס, בבנק ישראל סירבו להתייחס ישירות לשאלה האם יתערבו בקרוב בשוק האג"ח הקונצרני, אך הפנו אותנו לדברים שאמר הנגיד, פרופ' אמיר ירון במסיבת העיתונאים בשבוע בעבר, בסמוך להחלטת הריבית. הנגיד לא הזכיר ישירות תוכנית לרכישת אג"ח, אך כן ציין בין היתר בדבריו כי ההתערבויות של בנק ישראל בשווקים הפיננסיים, נועדו לייצוב השווקים ולשמירה על המשך פעילותם התקינה "תוך הפחתת האי־ודאות למשק ולציבור בעת הזו".

חברות הנדל"ן הן הראשונות להיפגע

בין הגופים שהחובות הסחירים שלהם מאותתים על מצוקה נמנים חברות החזקה ממונפות, חברות נדל"ן יזמניות וחברות אשראי חוץ־בנקאי. כלומר, הנפגעים הישירים מהמצב הביטחוני. כמה מהחברות הללו מוחזקות על ידי אנשי עסקים מוכרים.

אחד מהם הוא חנן מור . אג"ח (סדרה י"ב ) של חברת ייזום הנדל"ן שבבעלותו פתחה את שבוע המסחר הרביעי ללחימה עם תשואה של 50%, המגלמת חשש משמעותי של המשקיעים באשר ליכולת הפירעון שלה. אותה איגרת נסחרה ערב המלחמה בתשואה של 11% בלבד.

היקף החוב של החברה בכלל סדרות האג"ח שלה נאמד ב־612 מיליון שקל. ערב המלחמה, חברת חנן מור קידמה מספר עסקאות למימוש נכסים ומגרשים בהיקף של מאות מיליוני שקלים על מנת להגדיל נזילות. לפחות אחת מאותן עסקאות, מכירת מגרש בתל השומר, נדחתה ממועד מוקדם יותר החודש לשבוע הקרוב.

עוד חברה ממונפת שהגיעה אל המשבר במצב בעייתי היא חברת ההחזקות דיסקונט השקעות  (דסק"ש), בבעלותם של צחי נחמיאס (המכהן כיו"ר) והאחים דניאל ומיכאל זלקינד, בעלי אלקו. דסק"ש מחזיקה בחוב נסחר של יותר מ־2 מיליארד שקל. ביום ראשון, סדרה ו'  באג"ח של החברה נסחרה בתשואה של 26%, לעומת 9% בלבד ערב המלחמה (5 באוקטובר).

גם החברה הבת, חברת הבנייה נכסים ובניין , סובלת מהמצב הביטחוני. שתיים מתוך שלוש סדרות האג"ח של נכסים ובניין (ט'  ו־ד' ), שהחוב הכולל בגינן עומד על 2.2 מיליארד שקל, נסחרות בתשואה דו־ספרתית של 12% ו־10.5% בהתאמה.

חברות נדל"ן רבות נקלעו למצב דומה. כך גם חברת נורסטאר  של חיים כצמן, השולטת בחברת הנדל"ן המסחרי הגלובלית ג'י סיטי . ערב המלחמה נסחרה אג"ח (סדרה י"ב ) של נורסטאר בתשואה לפדיון של 10%. בתחילת השבוע היא כבר זינקה לתשואה של 16%. סך החוב הנסחר של נורסטאר נאמד ב־348 מיליון שקל.

כך קרה גם ליזמית הבנייה למגורים אב־גד , שבראשותה עומד מיכאל (מיכי) רצון, מי ששימש בעבר כח"כ מטעם הליכוד וסגן שר. בנו ראם רצון הוא בעל השליטה ומנכ"ל החברה. הטלטלה בשוק האג"ח מובילה לתגובה מוגזמת כך נראה. שכן לחברה שתי סדרות, הכסף של סדרה א', לפי ההערכות כבר בקופה ומוכן לתשלום למחזיקים. באשר לכספי הסדרה השנייה (ב') בהיקף של 46.5 מיליון שקל, גם הם עדיין בקופה (לאחר הגיוס) וטרם נעשה בהם שימוש. אג"ח ב'  של החברה נסחרה בתשואה של 9% ערב המלחמה, ובתחילת השבוע הגיעה ל־14%.

ענף הנדל"ן הוא, כאמור, מהנפגעים הישירים של המלחמה. אתרי הבנייה ברחבי הארץ הושבתו שבועות בשל המצב הביטחוני, ונותר כעת כמעט ללא פועלים. כמעט שליש מפועלי הבניין בישראל הם פלסטינים מעזה או מהגדה המערבית, וכרגע כולם נעדרים מאתרי הבנייה. גם בנק ישראל עצמו התייחס ספציפית לקשיים בענף. "קיימים סיכונים פיננסיים בענף הנדל"ן והבנייה, שבו תומחרה עלייה בסיכון בשוק אגרות החוב גם טרם המלחמה", נכתב בתחזית שפרסם בשבוע שעבר הבנק המרכזיץ "המגבלות על רקע המלחמה, על כניסתם של עובדים פלסטיניים בענף, צפויות לפגוע בביצועים של חברות הנדל"ן והבנייה. מנגד, הביקושים העתידיים, בין היתר לשיקום מבנים ותשתיות שנפגעו במלחמה, עשויים דווקא להיטיב עם הענף בטווח הארוך יותר".

החברות שהגיעו לצמרת החובות המסוכנים

התשואות הגבוהות מאפיינות גם חברות אשראי חוץ־בנקאי. בשוק מעריכים כי לווים מחברות האשראי הללו נמצאים בסיכון גבוה יותר. לכן, בעיתות משבר הן גם פגיעות הרבה יותר. כך קרה לחברת מלרן פרויקטים  של ריאן מואנד, המעמידה אשראי בעיקר ללקוחות במגזר הערבי ישראלי. האג"ח שלה (ב' ) נסחרת בתשואת זבל של 125% כשסך חוב האג"ח של החברה נאמד ב־429 מיליון שקל.

בין החברות הנוספות שתשואות האג"ח שלהן נסקו לרמות גבוהות במיוחד, נמצאת גם חברת חלל תקשורת , המספקת שירותי לווין באמצעות לווייני עמוס. סדרת ט"ז של החברה נסחרת בתשואה לפדיון של 112%, אך יש לציין כי היא נמצאת בהליך של הסדר חוב. היקף האג"ח של החברה נאמד בכ־976 מיליון שקל.

עוד כתבות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"