מילואימניקים, הורים וענפים בסיכון: כחמישית מכוח העבודה מושבת

הירידה בפעילות המשק תדרדר את הצמיחה ואת ההכנסות ממסים, אבל המומחים מסכימים כי ההשפעה קריטית במיוחד בטווח המיידי בשל הגברת הוצאות הממשלה, וכי "מרבית העסקים יכולים להתקיים עם פגיעה מינורית יחסית, והמענק יאפשר להם להמשיך לפעול"

עסקים סגורים בירושלים / צילום: הרצל זאדה
עסקים סגורים בירושלים / צילום: הרצל זאדה

על פי הערכות משרד העבודה, 764 אלף איש, כ-18% מכלל כוח העבודה הישראלי מושבתים מעבודה: מילואימניקים, מפונים מאזורי הגבול, הורים לילדים שמערכת החינוך מתקשה לקחת עליהם אחריות וענפים שנפגעו, כמו תיירות ובידור. לפי ההערכות, כמעט 150 אלף איש מושבתים בתחום הבניין, ועוד 75 אלף בתחום האומנות, הבידור והספורט.

טילים מצפון קוריאה, מרוסיה ומאיראן: מומחים מנתחים את ארסנל הנשק של חמאס 
פרשנות | רגע מכונן במעמד ישראל באמריקה: הפגנת שרירים חסרת תקדים של אויביה 

נוסף על כך, לפי סקר של הלמ"ס בין עסקים, 20% מעסקי ההייטק והפיננסים ו-13% מעסקי המסחר דיווחו כי יותר מחמישית מכוח העבודה שלהם גויס למילואים. הקושי להגיע לעבודה בחלק מהאזורים הביא לפריחה מחודשת של עבודה מהבית, וכמות העסקים שאפשרו עבודה מרחוק בתצורה כלשהי עלתה מ-31% לפני המלחמה ל-37%. כמות העסקים שבהם יש עבודה מהבית של שלושה ימים ומעלה בשבוע עלתה מ-8% ל-13%.

המצב בשוק העבודה אומנם בעייתי יותר מאשר במלחמות קודמות, שבהן גויסו הרבה פחות חיילי מילואים, אך חמור פחות מהקורונה, שבה שוק העבודה חטף מכה קשה בהרבה. כעת, הממשלה צריכה להתמודד עם השאלה - מה המדיניות שתחזיר את שוק העבודה לנורמה עם מינימום פגיעה בעובדים?

"יש לזה השלכות על הפעילות, וירידה בפעילות של המשק תדרדר את הצמיחה ואת ההכנסות ממסים. זה קריטי במיוחד כרגע בשל הגברת הוצאות הממשלה, הן בתחום האזרחי ובתחום הצבאי", אומרת הכלכלנית דפנה אבירם-ניצן, מנהלת מרכז ממשל וכלכלה במכון הישראלי לדמוקרטיה.

"שני גורמים מעכבים: מילואים ומערכת החינוך"

גורם באוצר מוסיפה כי בעיניה "יש כרגע שני דברים עיקריים שמעכבים את המשק מלהתנהל כרגיל, וזה המילואים ומערכת החינוך. לגבי המילואים צריך לברר מול צה"ל כמה אפשר לשחרר, ולגבי מערכת החינוך - זה מטריף אותי כאמא לילדים קטנים. פיקוד העורף נתן הוראות מאוד סבירות, אבל גם כשמאפשרים בתי ספר, זה רק עד השעה אחת. מערכת החינוך מגדירים לעצמם את הרגולציה של מתי הם פתוחים, ולא רואים את המחיר של זה".

כך מנסה המדינה למשוך עובדים לחקלאות

החקלאות הישראלית ספגה מכה משמעותית במתקפת ה־7 באוקטובר, גם בשל הפגיעה הקשה בעובדים הזרים שהכרחיים לתפקוד החקלאות, ובריחה של 8,500 נוספים בעקבות המלחמה.

בנוסף, נחסמה הגישה לעובדים פלסטינים שהיו חלק ניכר מכוח העבודה בחקלאות בימי שגרה. על פי משרד החקלאות, "נדרשים לפחות 60 אלף עובדים זרים לחקלאות".

כדי לפתור את המצוקה מתאמץ משרד החקלאות להביא 5,000 עובדים זרים גם בלי צורך בהסכמים בין מדינות על ידי לשכות תעסוקה פרטיות, אך הדבר רחוק מלהספיק. השבוע גם נחתם הסכם ראשון לגיוס כ־10,000 עובדים מסרי לנקה, אולם זה עדיין לא מבטיח שהם יבואו לפה בהמוניהם. כיום שוהים בישראל כ־4,500 עובדים מסרי לנקה שרובם מטפלים בענף הסיעוד.

במקביל, במשרד החקלאות מציעים לשלם 2,000 שקל לחודש לכל חקלאי שיקלוט עובד חדש, זאת כדי להעלות את השכר ולמשוך עובדים נוספים, כולל ישראלים. ד"ר אסף לוי, סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, מספר כי הם "פועלים כדי להביא את אלו שהוצאו לחל"ת לעבודה בחקלאות. האוצר צפוי לצאת עם תכנית למענקים למי שיעשה את זה. בנוסף, הפצנו שאלונים לאנשים שרוצים לעבוד בחקלאות ולחקלאים שצריכים עובדים, והעברנו ללשכת התעסוקה כדי שיקשרו ביניהם. וכמובן, מחכים לתכנית הגדולה של האוצר שתבוא". במשרד החקלאות גם אומרים שהם פועלים מול מכינות קדם־צבאיות כדי להביא עובדים ישראלים.

אולם גורם במשרד האוצר שדיבר עם "גלובס" מביע כעס על הפער בין הכוונות למציאות: "היו דיונים על דיונים שחסרות ידיים עובדות, והזמן שבוזבז בשיחות על עובדים זרים בשלל משרדים שונים - זה מטורף, בזמן שמנהלים מלחמה. אולי יקצצו מקצבאות אברך ויוציאו אותם לעבוד בחקלאות? זה ענף שלא דורש מיומנויות מיוחדות, ומשווע לעובדים".

בעיני הכלכלנית דפנה אבירם ניצן, מנהלת מרכז ממשל וכלכלה במכון הישראלי לדמוקרטיה, הפתרון הוא טכנולוגי: "זה הזמן לנצל את זה שאתרי הבנייה סגורים והחקלאות בתפוקה נמוכה, כדי לתת מענקים להקטנת התלות בעובדים. זה יעלה פריון, ישפר כושר תחרות מול היבוא ויגדיל את החוסן הלאומי. זה שנים שה־OECD קורא לממשלה להפסיק את המכסים כדי להגן על התוצרת המקומית ולעבור לתמיכה ישירה. לצערנו, עשו מעט מדי ומאוחר מדי. זו ההזדמנות לתקן".

עידן ארץ ושירה ספיר

אך מבחינת השפעת המאקרו, היא דווקא ממעטת בעוצמת הנזק: "מרבית העסקים יכולים להתנהל עם פגיעה מינורית יחסית, והמענק יאפשר להם לפעול. אם סיימתם את החודש במינוס, תוציאו עובדים לחל"ת. זה ממש בסדר, יש שפע של משרות בחוץ. מבחינת צמיחה, חודש נובמבר יהיה חודש חלש, אבל לא באופן יוצא דופן. בסוף, תל אביב כמרכז הכלכלי של ישראל לא מאוד נפגעת".

ישנם נתונים והערכות סותרות לגבי כמות הנפגעים בפועל. בעוד שהערכת משרד העבודה מדברת על 764 אלף מושבתים משוק העבודה, היא כוללת הנחות רבות: משרד העבודה העריך בצורה גסה מאוד פגיעה של 30%, 50% או 100% בכל אחד מהענפים בסיכון, וחישב קיזוז בינם ובין קבוצות אחרות, כמו מילואימניקים ומפונים, שחלקם גם ממילא עובדים בענפים אלו.

פרופ' בנימין בנטל ממרכז טאוב "חולק על המספר של משרד העבודה. אני מכיר הערכות מתונות יותר, שמדברות על יותר לכיוון 500 או 550 אלף איש. בכל מקרה, ההשפעה ברורה: כשאנשים מפסיקים לעבוד יש אובדן תפוקה. כמה? זו שאלה קשה.

השיח על השבתת עובדים ויציאה לחל"ת מזכיר את משבר הקורונה שפקד אותנו לפני שנים ספורות בלבד. אך כל המומחים שדיברנו איתם מסכימים שיש הבדלים מהותיים בין המגפה ובין המלחמה. הגורם באוצר, למשל, אומרת ש"אנחנו לא בקורונה באופן בסיסי ועמוק: בקורונה אמרו לאנשים 'שבו בבית' ועכשיו אומרים במוצהר שלא. בסוף, אין סיבה להרחיב את מעגל הנהנים מחל"ת, כי רוצים שהם יחפשו עבודה אחרת".

"לעודד אנשים לא להוציא עובדים לחל"ת"

אבירם-ניצן מוסיפה כי "רק בדיעבד, כשמסתיים המשבר, יודעים מה אופיו. כרגע אנחנו במצב של אי-ודאות קשה, ולכן צריך לאפשר לעסקים ולעובדים לבחור - חל"ת גמיש שיאפשר לצאת ולחזור במהירות ובאחוז משרה גמיש. בקורונה, עובדים התאהבו קצת יותר מדי במודל החל"ת, כי הוא היה נוח ואפשר חופש. אולי גם עבדו בשחור, וזה הביא למצב שהיה קשה לגייס מחדש את העובדים".

אותה גורם באוצר אף מספרת ש"קיבלנו טלפונים מראש עיריית שדרות, שהמטפלות במעונות לא מסכימות לעבוד כי הן ממילא מקבלות 100% שכר. אפשר וצריך לפתוח מעון במלון, ולדאוג לכך שללכת לעבוד יהיה משתלם כלכלית. אם זה יימשך חצי שנה, ואנשים יישבו במלונות, נוצרות שאלות חדשות שלא שאלנו את עצמנו בסבבים קודמים".