גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקאי הוותיק, ההייטקיסט או אשת שוק ההון: המרוץ לתפקיד הנחשק יוכרע היום

דירקטוריון דיסקונט, אולי הבנק עם האתגרים הגדולים במערכת, בוחר מחליף לשאול קוברינסקי ● המועמדים: אריק פינטו, דני ימין ואיריס אבנר ● אלון גלזר, לידר, התומך בפינטו: "כשיש מועמד שהוא בנקאי מיומן, זו כיום בחירה יותר נכונה ממישהו שמגיע מבחוץ"

איריס אבנר, אריק פינטו ודני ימין. מי מהם ימונה ליו"ר דיסקונט? / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, תמר מצפי
איריס אבנר, אריק פינטו ודני ימין. מי מהם ימונה ליו"ר דיסקונט? / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, תמר מצפי

המרוץ לראשות דירקטוריון בנק דיסקונט  יגיע היום (ב') לישורת האחרונה, כאשר מספר מורחב של דירקטורים יבחר מי יחליף או תחליף את היו"ר הפורש, שאול קוברינסקי, שמסיים בימים אלה תשע שנים בדירקטוריון, פרק הזמן המרבי המותר על־פי חוק.

שלושה דירקטורים הגישו מועמדות לתפקיד: מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, אריק פינטו, שהצטרף לדירקטוריון דיסקונט רק בחודש אוגוסט האחרון; דני ימין, לשעבר יו"ר הוועד המנהל של הטכניון ומנכ"ל מיקרוסופט ישראל, שמכהן כדירקטור בבנק מאז חודש פברואר; ואיריס אבנר, לשעבר מנכ"לית מזרחי טפחות שוקי הון, שזו לה קדנציה אחרונה בדירקטוריון דיסקונט. 

מרוץ צמוד, "דילים" וניצחון הוותק והיציבות: מאחורי בחירת יו"ר לאומי 
דיסקונט יפטור את תושבי העוטף מחצי שנה של תשלומי משכנתה

כפי שהיה בבחירות לתפקיד יו"ר בנק לאומי בשבוע שעבר, שהסתיימו בניצחון של שמואל (מולי) בן צבי על חודו של קול, גם בדיסקונט צפוי מאבק צמוד. ככל הידוע, קוברינסקי יחד עם דירקטור או שניים נוספים התגבשו סביב תמיכה בימין. פינטו, שנבחר לדירקטוריון על תקן מועמד ליו"ר, כבר הצליח לגבש קבוצת תומכים משלו, כשבמקביל יש לו גם כמה מתנגדים החוששים כי מאחר שהוא מגיע מבחוץ ולא חלק מהדי.אן.איי של דיסקונט, ובשל היותו דומיננטי, מינויו עשוי לגרום לעזיבת בעלי תפקידים בשדרה הניהולית של הבנק. באשר לאבנר, ככל הנראה היא לא הייתה רצה אילו הייתה מניחה שאין לה סיכוי להיבחר.

גם בדיסקונט, כפי שהתרחש בלאומי, היו לא מעט אירועים שליוו את המרוץ, כשהמרכזי שבהם הוא החלטת בנק ישראל לאפשר גם לדירקטורים שמסיימים את הקדנציה שלהם בסמוך לבחירות, להשתתף בהצבעה, כשהדירקטורים החדשים הצטרפו לדירקטוריון עוד טרם הבחירות. כך, במקום דירקטוריון של תשעה חברים הוא מונה כיום 13, כשבנטרול שלושת המועמדים, 10 צפויים להצביע. אם לא יושג רוב מוחלט, ייערך סיבוב הצבעה נוסף בין שני המתמודדים שזכו למירב הקולות.

"אחריות גדולה בבנקים ללא גרעין שליטה"

מי שמחזיק בעמדה ברורה מה תהיה הבחירה הנכונה עבור הבנק ועבור בעלי המניות שלו, בתקופה הזו של מלחמה ואי־ודאות כלכלית גלובלית, הוא אלון גלזר, סמנכ"ל ואנליסט בנקים בלידר שוקי הון.

"בימי שגרה יש היגיון לבחור מועמד חיצוני שמבין בטכנולוגיה. אולם אנחנו לא בימים 'רגילים', וקיים סיכון לכך שהמערכת הבנקאית תידרש לכל היכולות וההבנה שלה, בין שזה בפעילות בתחום האשראי, בפעילות הקשורה לכאל או בין שמול הרגולטור בניו יורק. בתקופה כזו כשיש מישהו שהוא בנקאי מיומן, שהיה בכל החטיבות וניהל בנק, זו בחירה הרבה יותר נכונה ממישהו שמגיע מבחוץ ולא מבין בבנקאות", אומר גלזר, שסבור כי פינטו צריך להיבחר לתפקיד.

ואכן, לדיסקונט יש שורה של אתגרים ייחודיים המתווספים בימים אלה לאתגרים של המערכת הבנקאית כולה - הריבית הגבוהה ששוררת בעולם והמלחמה שפרצה לפני חודש בעזה, ועלולה להתפתח לגזרות נוספות. נזכיר כי דיסקונט, בדומה ליתר הבנקים, יצא בהטבות גדולות לתושבי הדרום ואף העניק פטור מלא לתושבי העוטף מהחזר משכנתה לתקופה של חצי שנה, הטבה שלבדה מוערכת במיליוני שקלים.

עוד אתגרים שייחודיים לדיסקונט הם בין היתר היפרדות מחברת כרטיסי האשראי כאל (מחזיק כיום ב־72% ממנה) בתוך 3־4 שנים, חברה־בת שמכניסה לו עשרות מיליוני שקלים בכל רבעון; סוגיית עתידו של דיסקונט ניו יורק, שבו הוא התחייב להמשיך לבצע שיפורים והתאמות במדיניות, בהתאם לצו שעלול להגביל את יכולת אי.די.בי ניו יורק באישורים לפעילויות עסקיות חדשות; וכן המשך שיפור תיק האשראי שלו, שנחשב לאיכותי פחות ביחס ליתר הבנקים הגדולים.

זאת, כשבדיסקונט מונה לאחרונה מנכ"ל חדש - אבי לוי, שהיה בתפקידו האחרון מנהל החטיבה הבנקאית. הגם שהוא מכיר את הבנק היטב, יש מן ההיגיון כי יזדקק לתמיכת יו"ר שמגיע מהתחום.

"נשאלת השאלה האם מי שייצג את בעלי המניות בתקופה הזו בא מתחום הטכנולוגיה (רומז בכך לדני ימין, ר' ו'), עם ניסיון בנקאי כמעט אפסי, או מישהו שניהל בנק ופעל מול הרשויות האמריקאיות כשאותו בנק היה עם בעיות הון. לכן הבחירה היא קלה ונכון יהיה לבחור את פינטו", מסביר גלזר, תוך שהוא מתייחס לכך שפינטו הוביל את ההסדר של בנק הפועלים למול רשויות החוק בארה"ב בעקבות פרשת העלמות המס (פינטו לא היה מעורב בפרשה עצמה, אלא התמנה לאחר האירועים שסיבכו גם את לאומי ומזרחי טפחות). פינטו, אגב הוביל את הפרדת ישראכרט מבנק הפועלים, כך שהוא מכיר גם את הגזרה הזו.

"בדיסקונט וגם בלאומי הדברים נכונים עוד יותר, כי הם בנקים ללא גרעין שליטה", מחדד גלזר. "במזרחי טפחות או בבנק הבינלאומי, כשיש בעל מניות חזק שדואג גם לאינטרסים שלו, זה אפשרי לבחור על־פי פרמטרים אחרים (לדוגמה חדשנות או טכנולוגיה, ר"ו). אבל אנחנו בעולם שהתפקיד של יו"ר הוא לשמור על האינטרסים של בעלי המניות, שהם בעצם הציבור הרחב, ובחירה במישהו שהוא פחות מבין בבנקאות, או שנותרו לו רק תשעה חודשים לכהן (כפי שנותרו לבן צבי כיו"ר לאומי, ר' ו') - היא לוקסוס גדול מדי".

מינוי יו"ר לאומי ל־9 חודשים בלבד: "לא הגיוני"

בכל הנוגע למינויו של שמואל בן צבי לתפקיד יו"ר לאומי, טרם התקבל האישור הרשמי מבנק ישראל. גורמים המעורים בנעשה בדירקטוריון, אמרו לגלובס כי להערכתם בנק ישראל יתקשה לפסול את המינוי, למרות הביקורת על כך שלבן צבי נותרו תשעה חודשים בלבד (ברוטו) לכהונה בדירקטוריון, בה ישלים את התקופה המותרת של 9 שנים בתפקיד.

"אין בהליך הבחירה והמינוי שום דבר לא תקני מבחינה רגולטורית. אפשר היה לשאול מראש על עצם קבלת ההחלטה לאשר מינוי שמלכתחילה הוא לתקופה קצרה", הסבירו הגורמים, "אבל בנק ישראל ידע בדיוק מי המועמדים עוד לפני ההצבעה, ואם רצה לפסול מי מהם הוא היה צריך לומר מראש שזו לא אופציה מבחינתו".

בינתיים, בן צבי כבר נכנס לתפקיד, בעיקר משום שהיו"ר היוצא סאמר חאג' יחיא כבר פרש מהדירקטוריון, מאחר שהבחירות נעשו בימיו האחרונים בבנק, ובן צבי מקבל סיוע מיתר חברי הדירקטוריון.

גלזר לעומת זאת חושב כי מדובר במינוי "לא הגיוני". זאת מאחר ש"יו"ר צריך לייצג את בעלי המניות ולקבל החלטות קשות ומשמעותיות. אני לא בטוח כיצד יפעל יו"ר שנכנס לתפקיד ל־9 חודשים - האם הוא ירצה לקבל החלטות קשות או להעביר את התקופה בשקט. צריך לזכור שהתפקיד של יו"ר דירקטוריון הוא אחד מהאיזונים והבלמים למול ההנהלה, ואם לא מדובר במישהו שיודע לשאול את השאלות ולקבל החלטות, אנחנו בבעיה.

"הדבר הזה נכון גם ללאומי וגם לדיסקונט. התקופה היא כזו שמחייבת את בנק ישראל לחשוב היטב אם זה המינוי המתאים לבנק לאומי", מדגיש גלזר.

מבנק ישראל נמסר בסוגיה כי "איננו מתייחסים לתהליכים פרטניים בין מפקח ומפוקח".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח