גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר לשעבר ברפאל מגלה למה חיל האוויר התנגד לפיתוח כיפת ברזל

יוסי דרוקר זכה בפרס ביטחון ישראל על חלקו בפיתוח כיפת ברזל בשנת 2012 בחברת רפאל ● בראיון לגלובס הוא מדגיש שלא כל יכולותיה של המערכת הודגמו עד כה, מדבר על הספקנות וקוצר הראיה שליוו את הפרויקט ומזהיר משאננות ביחס לפיתוחים עתידיים

סוללת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל
סוללת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל

יוסי דרוקר סיים לפני חמש שנים ארבעה עשורים בחברת רפאל. בתפקידו האחרון שימש כסמנכ"ל בכיר וראש החטיבה לעליונות אווירית והוביל את פיתוח כיפת ברזל, על כך זכה בפרס ביטחון ישראל בשנת 2012.

חודש ללחימה: מה העלויות הצבאיות והאזרחיות ואיך יושפעו הגירעון והצמיחה
הבכיר שסבור: "ישראל מפתיעה את חמאס, חייבים גם לחסל את הבכירים"

בראיון לגלובס הוא מספר על ההתנגדות לפיתוח ולהטמעה בחיל האוויר ומזהיר מ"עיוורון" ביחס לפיתוחים שיכולים להציל חיים כבר עכשיו, מדגיש שרק מקצת מיכולותיה של כיפת ברזל הודגמו עד כה בישראל, וגם מדבר על דור העתיד של מערכות ההגנה ויכולות הלייזר.

דרוקר החל עם צוותיו את פיתוח כיפת ברזל בשנת 2007. "ההבנה שחייבים מערכת כזו הגיעה לאחר מלחמת לבנון השנייה, אז נורו על מדינת ישראל כ־4,000 רקטות שלא פגשו מענה. הבנו את החשיבות והדחיפות ולכן לקחנו על עצמנו מטלה לסיים את הפיתוח, שאין דומה לו בעולם, תוך 3 שנים. פיתוח מערכות כאלו לוקח 15 שנה ועם הצלחה פחותה", הוא מספר.

לדבריו, כדי לעמוד בזמן השיא "אנשים עבדו אצלי, ללא הגזמה, מסביב לשעון. לא ראו את המשפחות ימים שלמים כולל בימי שישי ויסלחו לי אבל כולל בימי שבת כשהיה צריך. ערכנו סדרה ענפה של ניסויים כדי להוכיח את כשירות המערכת. חודש אחרי שהיא הוצבה בחיל האוויר, בשנת 2011 היה היירוט הראשון מול רקטה שנורתה לאשקלון. לא צריך להסביר מה הייתה ההתרגשות של העובדים ושלי כמובן בפעם הראשונה בעולם שנורה טיל כנגד רקטה וזה הסתיים בהצלחה, וחיים ניצלו".

המערכת לא סטטיסטית

כשחשבו על כיפת ברזל דמיינו היקפי שימוש כאלו?
"היה ברור מהיום הראשון על ייצור של אלפי טילים. אם רצינו לפגוע בשליש מהרקטות שנורו מלבנון היינו צריכים למעלה מאלף. היה ברור גם שהעלות צריכה להיות סבירה ושהיכולות יהיו פנטסטיות". ואכן, דווח כי במבצעים בשנים האחרונות שיעור היירוטים המוצלחים עלה על 90%.

"המספרים לגבי המלחמה נמצאים בידי חיל האוויר אבל אני לא רואה שיש ירידה ביכולות", אומר דרוקר. "יתרה מזו, אני יצאתי מרפאל לפני 5 שנים וכבר אז בחנו את המערכת מול מצבים הרבה הרבה יותר חמורים. גם מטחים בסמיכות הרבה יותר גבוהה, גם כמות יותר גדולה של רקטות באוויר בו זמנית, רקטות גדולות יותר ולטווחים גדולים יותר. אני אומר בשיא האחריות שכבר אז היו לה יכולות ליירט כל רקטה שאי פעם נורתה על מדינת ישראל מכל כיוון שהוא. היכולות ברובן עדיין לא הודגמו כי לא נדרשו, אבל הן קיימות".

עוד הוא מסביר כי המערכת היא לא סטטיסטית, "טיל תקין ומערכת תקינה פוגעים ב־100% במטרה. אלו מערכות עם הרבה רכיבים ומחשבים, ואם יש תקלה באחד מהם אז המערכת לא פוגעת. כך למשל לפני כמה שנים הייתה פגיעה ישירה בראשון לציון שבה נהרגו לצערי הרב שלושה אנשים, והסיבה אז הייתה שהמכ"ם לא היה שמיש באותו היום.

"מאז בוצעו גיבויים כדי שלא יהיו מקרים כאלו. לכן, תושבי מדינת ישראל יכולים להיות שקטים, כשבמערכת הביטחון כל הזמן ממשיכים לפתח יכולות חדשות שאותן אני כבר לא מכיר, אבל מה שהיה אז מצוין - שופר אפילו יותר".

מה במקרה של התרחבות המלחמה לחזית נוספת בצפון?
"המערכת פרוסה בכל הארץ, בצורה נכונה היא יכולה לתת מענה ארוך של הרבה מאוד זמן לאיום רקטות משני הכיוונים בו זמנית. אני מקווה שאם חלילה יתחיל ירי מהצפון שהתגובה תהיה לא רק הגנה עם כיפת ברזל אלא תקיפת מקורות הירי והרחקתם אל מעבר לנהר הליטני בלבנון ואז כמובן שהאיום יפחת, אבל היא יודעת לתת בו זמנית מענה גם לסורים, גם לחיזבאללה וגם לחמאס. צריך להבין שבמלחמה נגד הרקטות יש הגנה פסיבית כמו ממ"דים ומקלטים, הגנה אקטיבית כמו כיפת ברזל ויש התקפה שזה מה שעושים מול החמאס ובצורה מדודה מאוד מול חיזבאללה".

לאחרונה הילה חדד חמלניק ממפתחי כיפת ברזל אמרה בראיון לגלובס שהמהפך שעבר מערך ההגנה האווירית של ישראל לפני כעשור הוביל לתחושת שאננות בקרב מקבלי ההחלטות. ביחס לאמירות האלו דרוקר אומר כי "החמאסניקים היו יורים עלינו עם כיפת ברזל או בלעדיה. יכול להיות שהיכולת להכיל אירועים קטנים היא בעייתית, ויש בטח הרבה אנשים שחושבים שאסור להבליג ועל כל רקטה צריך לצאת למלחמה כוללת, אבל זה שיקול למדינת ישראל. הכלי שנתנו לה הוא סופר חשוב ותודה לאל שהוא קיים".

אין ספק, השאלה אם ההנהגה לא נרדמה כי יש מענה לירי של כיפת ברזל ודוחה בכל פעם את הטיפול באיומים שמעבר לגבול
"הייתי שואל אותך האם זה הדבר היחידי שאתה חושב שאולי הממשלה נרדמה בעניינו, ולא רק הממשלה הזו אלא שנים אחורה. כשאני ראיתי לפני שבועיים מסוק שמוריד חיילים לקרקע ונפגע, אני שואל את עצמי איפה כיפת ברזל שלו?

"אז יש עוד הרבה מה לעשות ואני מבין שהמדינה נרדמה בהרבה מאוד אזורים, אולי גם כי אי אפשר להיות עירני לכל דבר, ואולי מסיבה אחרת. אני לא פוליטיקאי. אבל להגיד שבגלל כיפת ברזל היא נרדמה - הלוואי וזה היה נכון, כי אז הייתי יכול להגיד שזה הדבר היחיד שבגללו היא נרדמה ובכל שאר הדברים היא ערה".

בהתחלה היה צורך בשכנוע

הדרך להטמעת המערכת לא הייתה פשוטה. תחילה, התחרתה בה מערכת לייזר שמבוססת על הפקה באמצעות חומרים מסוכנים. "הייתה רק מערכת אחת כזו בעולם וסירבו בצדק להציב אותה בקרית שמונה כי הנזק יכול היה לעלות על התועלת", הוא אומר, עד שוועדת נגל החליטה בשנת 2006 על כיפת ברזל כמערכת המועדפת לפיתוח.

אבל האתגרים לא פסקו גם לאחר מכן. "בזמנו הצגתי את היכולות הפוטנציאליות של כיפת ברזל למישהו שלימים נהיה מפקד חיל האוויר, ואז גם כשהיא הייתה בשלבי פיתוח. התשובה שלו הייתה: 'תשמע, אתם תעשו את המערכת הכי טובה בעולם ואנחנו אף פעם לא נשתמש בה כי היא תסכן את מטוסינו'.

"עיוורון מסוים יכול למנוע פיתוח של מערכת להרבה מאוד שנים, אסור לתת לאנשים שלא מסוגלים לראות תמונה יותר רחבה לעצור פיתוח של מערכות שעלולות להיות קריטיות", הוא מפציר.

"בחיל האוויר הייתה תחושה שהוא יכול לנצח את כולם, ולכן לא צריך הגנה ורק תנו לו מטוסים והכל יהיה בסדר, אבל זה לא עובד. עובדה, יש כתישה בלי סוף של חמאס והוא עדיין יורה עלינו רקטות".

לדרוקר יש מסר גם לגבי העתיד: "יש לתעשיות הביטחוניות יכולות נוספות שבגלל המערכת הן לא מומשו. לא רק הגנה על מסוקים, גם הרבה דברים אחרים שאני לא רוצה לפרט. אני מקווה שמערכת הביטחון תשכיל מבעוד מועד וכבר היום תטמיע פיתוחים משמעותיים של מערכות. שלא נמצא בסבב הבא, אם יהיה כזה, כשאין לנו הגנה מספקת על מטוסים, מסוקים, ספינות וכך הלאה".

דור העתיד של מערכות ההגנה נעוצות לעמדתו במערכת קלע דוד שהופעלה במספר מצומצם של אירועים עד כה והיא מתקדמת יותר ומותאמת ל"אירועים שכדאי ליירט במרחקים הרבה יותר גדולים", אבל הוא מציין בעיקר את הלייזר: "עלות היירוט תהיה זניחה, אבל בינתיים עובדים על שיפורים במערכות הקיימות".

פורסם שעושים ניסויים בלייזר כבר במלחמה הנוכחית.
"קראתי בדיוק כמוך אבל למיטב הבנתי הטכנולוגיה הזו ליירוט הרקטות שנורות על ת"א - לא קיימת. הלייזר מחמם את הרקטה עד פיצוץ. כדי לחמם רקטה שמגיעה צריך גם זמן וגם שתנאי מזג האוויר יהיו סבירים, והעוצמה של הלייזר נדרשת להיות גבוהה מאוד. לעומת זאת, לייזר להשמדת רחפנים כבר קיים כי רחפן טס לאט מאוד ועשוי מחומרים דליקים שקל להשמיד אותם, והוא גם יכול ליירט פצמ"רים".

משתמשים בו היום?
"אני לא במערכת ולא רוצה לדבר בשמה אבל יש קטעי עיתונות שאומרים שיש מערכות כאלו".

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם