גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"איוולת שאין כדוגמתה": הוויכוח סביב הקמת יישוב חדש בעוטף עזה

המועצה הארצית אישרה להפקדה את התוכנית להקמת יישוב "חנון" סמוך לנתיבות ● לצד מי שרואים בכך הפגנת עוצמה, יש כאלו המבקרים את ההחלטה בחריפות: "עוד יישוב שהמדינה לא תיתן לו פתרון בשעת חירום"

נתיבות. היישוב החדש יקום בין העיר לקיבוץ סעד / צילום: איל יצהר
נתיבות. היישוב החדש יקום בין העיר לקיבוץ סעד / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') להפקדה את התוכנית להקמת היישוב חנון - יישוב חדש בעוטף עזה. היישוב מתוכנן לקום בין הקיבוץ סעד לעיר נתיבות, מצפון לכביש 25, באזור אשר נמצא בטווח שבעת הקילומטרים המפורסמים מהגבול עם הרצועה.

1,200 מבנים בתוך חודשים: הפתרון של חברות הנדל"ן למפוני עוטף עזה
הגדלת הקצאות קרקע ואיוש נחלות פנויות: הטבות רמ"י ליישובי העימות

חנון יהיה יישוב קהילתי מעורב, דתי וחילוני, ויכלול כ־1,800 תושבים בכ־500 יחידות דיור. המטרה בהקמתו, לפי הודעת מנהל התכנון, היא "ביסוס ההתיישבות בחבל התקומה, פיזור האוכלוסייה והבאת משפחות צעירות לעוטף". במנהל מדגישים כי מדובר בשלב ראשוני של תכנון מתארי מחוזי, וכי "אין בהחלטה זו כדי לתעדף הקמה של יישוב חדש על פני שיקום וחיזוק פיזי וחברתי של יישובים קיימים במרחב, כפריים ועירוניים כאחד. המועצה סבורה כי הקמתו של היישוב תצטרך להיבחן בעתיד כחלק מסל פתרונות שיוצע לשיקום האזור, בראייה רחבה של כל המרחב".

"כל מתכנן יגיד לכם שזו איוולת"

במהלך הדיון, נשמעו מילים רבות בזכות הקמתו של היישוב, דווקא בעת הזו, בעיקר מתוך רצון להוכיח כי ההתיישבות בישראל, בדגש על עוטף עזה ("חבל התקומה"), ממשיכה ומתעצמת. מן הצד השני, נשמעו לא מעט ביקורות בזמן הדיון, בעיקר סביב התזמון שלו - בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל" שגרמה להרס נרחב ביישובי העוטף.

"היישוב הזה הוא איוולת שאין כדוגמתה", אמר עו"ד רון צין, שותף מוביל תכנון ובנייה במשרד עורכי הדין ארנון, תדמור-לוי, אשר מייצג את עיריית נתיבות בהליך. העירייה נחשבת מתנגדת תקיפה להקמת היישוב, בטענה שמהלך כזה יפגע בה חברתית וכלכלית, וההתנגדות הזו נשמעה היטב בדבריו של עו"ד צין: "אם גם המועצה הארצית רוצה להצטרף לחגיגות קידום הציונות, היא צריכה דווקא לא לאשר את היישוב הזה. צריך לראות מהי התפיסה של ישראל בעוטף עזה ובגבול, לחכות שהמלחמה תיגמר, לערוך דיון עם משרד הביטחון - יכול להיות שהתפיסה תשתנה: אולי צריך להתארגן יותר בערים, אולי לא לפזר את התושבים ביישובים כמו שעשינו עד כה. רואים שתפיסת הביטחון של פיזור היישובים בעוטף כשלה, ראינו את זה רק לפני חודש. הולכים להוסיף איוולת על התפיסה הזאת. פשוט עומדים לעשות כאן שטות".

צין טען כי "כל מתכנן שיושב באולם הזה, וכל מתכנן שתשאלו אותו, יגיד לכם שזו איוולת. אמרנו לפני המלחמה שזו שגיאה תכנונית, והיום אנחנו אומרים את זה עם הרבה יותר תוקף". עו"ד צין הוסיף ואמר בשיחה עם גלובס כי כל הבדיקות סביב הקמת היישוב נעשו טרם 7 באוקטובר, יום פריצת המלחמה. "צריך לעשות את כל הבדיקות הללו מחדש", הוא אומר, "אי־אפשר להמשיך כאילו לא קרה כלום".

רון צין / צילום: ניקי וסטפהל

עדית אורלב, מתכננת במקצועה ונציגת החברה להגנת הטבע, תושבת עוטף עזה בעצמה, הוסיפה ואמרה: "אני מנצלת את ההזדמנות כתושבת העוטף, ואומרת - המחשבה שאפשר להמשיך עם כל מה שעשינו קודם, כאילו שום דבר לא השתנה, היא ממש כואבת. הדברים לא כפי שהיו ולא יהיו כפי שהיו, לא נחזור להיות כמו שהיינו. זו החלטה עם השלכות כלכליות, שתשפיע על כל אחד מיישובי העוטף, וכדאי לחשוב על זה. אי אפשר להסתכל רק על היישוב הזה כמרחב בודד. אני, כתושבת העוטף, מרגישה שהמדינה לא נתנה לי פתרון, ועכשיו המדינה הולכת להקים עוד יישוב, שגם לו המדינה לא תיתן פתרון. צריך לחשוב על זה שוב, בראייה רחבה יותר".

"שכל תושב עזתי יראה שמקימים יישוב יהודי בחבל הזה"

בדיון נשמעו, כאמור, לא מעט דברים בעד הקמת היישוב דווקא כעת. בין התומכים, נשמע גם קולה של השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, שאמרה: "זו תוכנית שהצבעתי בעדה בממשלה, ולאור הימים האלה, עבור ההתיישבות שחשובה לנו כל כך בעוטף כזה, אני חושבת שהכי ראוי להקים בו התיישבות ולחזק אותה. זו עמדה ציונית לאומית".

צחי עסיס, מהנדס המועצה האזורית שדות נגב, התבטא גם הוא בעד הקמת היישוב חנון, שצפוי לקום בתחומי המועצה: "היישוב צריך לקום כבר אתמול, במיוחד לאור צו השעה. צריך לחזק את חבל התקומה. אני מבקש מהמועצה הארצית להצביע פה אחד, שלא תהיה התנגדות אחת. שכל עזתי יראה שמקימים יישוב יהודי בארץ ישראל בחבל הזה. בגלל מה שעברנו, צריך לחזק את חבל הארץ הזה בעוד יישובים, וזה נכון לא רק לאזור הזה - גם מסביב לבאר שבע וגם מסביב לירושלים צריך להקים עוד יישובים".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף אמר לאחר אישור ההפקדה: "זהו צעד נוסף בחיזוק עוטף ישראל. בימים אלו, אני עורך סיורים ביישובי קו העימות בצפון ובדרום, שבהם עולה קול ברור על הצורך בביטחון ובקידום התיישבות בארץ. אישור ההפקדה היום נותן מענה לכך ומקדם את בניין הארץ. משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול לתכנון, לבנייה, לפיתוח ולחיזוק ההתיישבות ביתר שאת, תוך שמירה על רציפות תפקודית למשק על כל מרכיביו".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "היום אושר צעד משמעותי נוסף לקידום בניית היישוב החדש חנון. המנהל לענייני הכפר במשרד יחל בשלב הבא בתכנון תב"ע ובקידום התוכנית לקראת שיווק. זוהי תקומת ישראל הלכה למעשה. בנייה ויישוב כל חבלי הארץ הינה מטרת המשרד ונמשיך לפעול לקידום וביצוע מטרה זאת".

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "ההחלטה על הקמת יישוב חדש בחבל התקומה מקבלת משנה תוקף בעת הזאת. הקמת היישוב היא צעד חשוב לחיזוק ההתיישבות באזור, ותהווה כלי נוסף עבור מנהלת תקומה, כחלק ממגוון הפתרונות הנבחנים בימים אלה לאזור".

מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח: "מנהל התכנון פועל כתף אל כתף עם מנהלת התקומה כדי לתת מענה לפתרונות לכלל האוכלוסייה, ובדגש על קהילות חבל התקומה, תוך הבנת הצרכים מהשטח. הקמת היישוב חנון כיישוב קהילתי יחזק את חבל התקומה ויהיה חלק משיקומו, תוך הזדמנות של הסתכלות חדשה על המרחב, וחשיבה תכנונית חדשה. זהו רק חלק מסל הפתרונות שאנו מגבשים לשיקום האזור".

עוד כתבות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים שוטפים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות