לראשונה מאז הקורונה: ירידה בהוצאות באשראי ברמה החודשית

במהלך חודש אוקטובר החולף ירדו ההוצאות בכרטיסי אשראי ב-7.4% לעומת אוקטובר אשתקד • היקף משיכות המזומן מהכספומטים ירד ב-8.8% • סמנכ"לית שבא: "המלחמה שינתה לחלוטין את הפעילות הכלכלית של המשק"

המלחמה גרמה לצניחה בהוצאות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock
המלחמה גרמה לצניחה בהוצאות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

מלחמת "חרבות ברזל", שפרצה ביום שבת 7 באוקטובר, הובילה לירידה חדה בהוצאות בכרטיסי אשראי. במהלך אוקטובר ירדו ההוצאות בכרטיסי אשראי ב-7.4% לעומת אוקטובר 2022 - והגיעו לסך של קצת יותר מ-33 מיליארד שקל - זאת לפי נתוני חברת שבא (שרותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. 

נובמבר הגיע: כך מתכננות החברות הגדולות במשק לקיים את ימי הקניות 
התאוששות חלקית: האופנה ובתי הקפה מתחזקים, ענף התיירות צונח 
עשר עד שש: כך נבנית שגרת המסחר החדשה בימי המלחמה 

מדובר בפעם הראשונה מאז תקופת הקורונה שנרשמת התכווצות בהוצאות של הציבור הישראלי באמצעות כרטיסי אשראי. מדובר על ירידה בהוצאות הישראלים של יותר מ-2.6 מיליארד שקל.

סכום ההוצאות הממוצע היומי באוקטובר 2023 עמד על כמיליארד שקל - נתון נמוך ב-25.3% לעומת ממוצע ההוצאות היומי בספטמבר 2023, שעמד על 1.3 מיליארד שקל. ממוצע ההוצאות היומי הגבוה ביותר נרשם באוגוסט 2023 והגיע לסכום של 1.3 מיליארד שקל.

כמו כן, נרשמה ירידה של כמעט 7% בהיקף ההוצאות בעסקאות אונליין לעומת אוקטובר אשתקד. סך ההוצאות בעסקאות אונליין הגיעו בחודש החולף לסכום של כ-18.5 מיליארד שקל, לעומת סכום של כמעט 20 מיליארד שקל שנרשם באוקטובר 2022. ממוצע ההוצאות היומי ברכישות אונליין צנח באוקטובר בהיקף של 23% בהשוואה לספטמבר האחרון, והוא עמד על כ-596 מיליון שקל, לעומת 777 מיליון שקל בחודש ספטמבר.

היקף הרכישות בעסקאות פיזיות ירד בשיעור של 8.2% לעומת אשתקד. באוקטובר נרשם היקף הוצאות של 14.6 מיליארד שקל בעסקאות פיזיות המתבצעות בבתי העסק עצמם, לעומת סכום של כמעט 16 מיליארד שקל באוקטובר 2022.

היקף משיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים ירד באוקטובר 2023 ב-8.8% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. סך משיכות המזומן באוקטובר עמד על 4.7 מיליארד שקלל, עומת סכום של משיכות מזומן של 5.2 מיליארד שקל באוקטובר 2022.

״פתיחת מלחמת 'חרבות ברזל' בשבת של ה-7 באוקטובר שינתה לחלוטין את הפעילות הכלכלית של המשק וגרמה לצניחה בהוצאות בכרטיסי אשראי ובמשיכות המזומן של הציבור הישראלי", אמרה סמנכ"לית חברת שבא, טלי הולנברג. "בהשוואה לאשתקד אנחנו רואים האטה בפעילות המשק בהיקף של פחות מ-10%, אבל בהשוואה לחודש ספטמבר וחודשי הקיץ, מדובר על ירידה חזקה יותר של כ-25% מההוצאות באשראי. לקראת סוף החודש ראינו התאוששות של הפעילות העסקית במשק, והיקף הירידה בפעילות נאמד בפחות מ-15%".