מכירת דגל פלסטין וביטול משלוחי החינם עלו לשיין בירידה של 61% במכירות

מצב-הרוח הלאומי הירוד, מספר מגויסים גדול בעקבות המלחמה וקשיים בשרשרת האספקה הגדילו באוקטובר את כוחם של רוב האתרים הישראלים על חשבון הבינלאומיים • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

אתר SHEIN. הקריאות לחרם הובילו לירידה של 61% בהזמנות ממנו / צילום: Shutterstock
אתר SHEIN. הקריאות לחרם הובילו לירידה של 61% בהזמנות ממנו / צילום: Shutterstock

חודש אוקטובר הטראומטי של ישראל השפיע גם על נפח הפעילות של המשק, כאשר הפגיעה הכלכלית הקשה לא נחסכה כמעט משום ענף. מדד רכישות הישראלים באונליין של גלובס ושופ אנליטיקס מצביע על קיטון משמעותי של כ־55% בכמות ההזמנות אונליין לעומת חודש אוגוסט.

ניתוח גלובס | "שטיפת מוח לצעירים": כך עובד האלגוריתם של ההסתה נגד ישראל
השיעור שמותגים יכולים ללמוד מאפל, גוגל ופורד על התנהלות באסון

"הירידות החדות ברכישות הן תולדה של מצב־רוח לאומי ירוד, מספר מגויסים גדול וקשיים בשרשרת האספקה, בדגש על אתרים מחו"ל", מציין נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס.

החרם על שיין

מדירוג אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות עולה כי למרות הקריאות לחרם על אתרים כמו שיין ועליאקספרס, בעקבות מכירת דגלי פלסטין ואי התייצבות לצד ישראל, שניהם עדיין בראש הטבלה. עם זאת, בשניהם ירד מספר ההזמנות בחדות - עליאקספרס ירד בכ־70% לעומת אוגוסט, ושיין ירד בכ־61%. אסוס, שנגדו עלו טענות לביטול משלוחי חינם לישראל ופתקים אנטישמיים שהוטמנו בחבילות, סוגר את העשירייה.

נזכיר כי במהלך הימים הראשונים למלחמה אירעו מספר אירועים שהובילו לקריאות החרם על שיין, ובהם מכירת דגל פלסטין, הפסקת שיתוף־הפעולה עם משפיעניות ישראליות וביטול המשלוחים בחינם בימי ראשון שהיו נהוגים טרם המלחמה. חלק מהטענות הופרכו, אך הזעם נשאר, בין היתר משום ששיין לא גינתה מפורשות את הטבח.

מקורב לחברה אומר לגלובס כי "דגלי פלסטין תמיד נמכרו באתר. כשהעירו לשיין, מהירות התגובה הייתה גבוהה, והיא הורידה את הדגל. לגבי משלוח חינם, הם ביטלו בשני ימי הראשון הראשונים, בגלל עלות המשלוח שקפצה. אבל אחרי שבועיים משלוחי החינם חזרו. גם את הפסקת שיתופי־הפעולה עם המשפיעניות הישראליות הם הסבירו בכך שבזמן מלחמה לא נכון להעלות שת"פים".

חשוב לציין כי גם בעליאקספרס, למשל, נמכרים דגלי פלסטין, לצד דגלי ישראל ומדינות אחרות. הבחירה אם לרכוש מחברות בינלאומיות או לבחור בעסקים ישראלים נמצאת בידי הצרכנים.

 

טיסות וביטולים

בניגוד מוחלט למגמת הירידה הכללית במספר ההזמנות, אתר טרמינל X מציג החודש עלייה של כ־36% בהשוואה לאוגוסט, ומזנק מהמקום התשיעי היישר למקום השלישי בדירוג אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות. ייתכן כי הגידול נובע לא רק מהחשש מעיכובים במשלוחים בינלאומיים, אלא גם מהרצון לקנות כחול־לבן ולחזק את העסקים הישראליים, במקום במדינות כמו סין.

טרמינל X היה מהאתרים הראשונים שנרתמו לעזרה לתושבי הדרום, ובשיתוף־פעולה עם עמותת לתת הציע לציבור לרכוש מארזי בגדים, מגבות ושמיכות לטובת המפונים. בנוסף, האתר תמך במעצבים ומעצבות מקומיים ונתן להם במה על מנת לסייע להם להגדיל את החשיפה ולהציע משלוחים מהירים.

במקום התשיעי מתמקמת חברת התעופה אל על, כאשר ההזמנות בחודש המלחמה מתאפיינות באחוז גבוה של טיסות בכיוון אחד מיעדים שונים בעולם לישראל - בין אם של חיילי מילואים ששבו לארץ כדי להצטרף למאמץ המלחמתי, ובין אם של ישראלים שנתקעו בחו"ל וחיפשו דרך לחזור אחרי שחברות תעופה זרות ביטלו טיסות. במקביל, נרשם שיעור ביטול גבוה במיוחד באתרים כמו בוקינג ו־Wizzair.

מצטיידים במוצרי חשמל

המלחמה השפיעה על לא מעט התנהגויות צרכניות, כמו ההתנפלות על מדפי רשתות המזון והפארם אחרי הודעה של פיקוד העורף, ועל שעות הפעילות הפיזיות בקניונים ובמרכזים המסחריים. כל זה היה עשוי לתרום לצמיחה באונליין, אך נראה שמצב־הרוח הלאומי סיכל אפשרות זו והיא התרכזה בענף אחד בלבד. בסך הכללי, באוקטובר נרשמה ירידה של כ־22% ברכישות מאתרים של רשתות פיזיות, בהשוואה לאוגוסט.

הענף הבולט החודש הוא ענף המזון - חמש קמעונאיות התברגו בעשירייה הפותחת, כאשר שופרסל עדיין מובילה את העשירייה, אך עם ירידה של כ־25%. ייתכן שהדבר נובע בין היתר מביטולי משלוחים, בשל בעיות כוח אדם, ומרצון לצאת מהבית וללכת פיזית לסופרמרקטים. רשת רמי לוי נמצא במקום הרביעי, טיב טעם במקום השישי, ואילו חצי חינם וויקטורי מצטרפות במקומות השביעי והתשיעי.

אתר KSP, שנמצא במקום השלישי עם כ־18% מסך ההזמנות, רשם ירידה מתונה של כ־13% במספר ההזמנות בהשוואה לאוגוסט, כאשר המחיר הממוצע לסל קניה עומד על כ־616 שקל. הרכישות הבולטות היו של טלפונים סלולריים, ובראשם דגמי האייפון 15 החדש, מחשבים ניידים ומקררים.

באתר ACE, שמתמקם במקום השמיני עם כ־3% מסך ההזמנות, נמכרו לא מעט צלונים לרכב עם דגלי ישראל, לצד ארונות אכסון, מיטות, מערכות ישיבה ועוד. את העשירייה סוגר אתר זארה שרושם ירידה של כ־58% במספר ההזמנות לעומת אוגוסט.

באוקטובר רכשו הישראלים הטבות בכ־32 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי, אך נרשמה ירידה של כ־41% בהשוואה לאוגוסט. את הירידה ניתן לייחס לא רק להשפעות המלחמה, אלא גם לכך שבאוגוסט נרשמו מכירות גבוהות בהשפעת החופש הגדול והחזרה ללימודים.

מבין בתי העסק המבוקשים ביותר, במקום הראשון נמצאת רשת מזון המהיר מקדונלד'ס עם כ־12% מסך ההזמנות. רוב ההזמנות נעשו דרך מועדון פיס פלוס. במקום השני, באופן שתואם את הגידול ברכישת המזון, נמצאת רשת רמי לוי עם כ־8% מסך ההזמנות. במקום השלישי נמצאת אפליקציית המשלוחים Wolt (כ־7%), ואחריה פיצה האט (6%) ורשת המרכולים של קבוצת יינות ביתן, הכוללת את הרשתות קרפור, מגה בעיר ושוק מהדרין (6%).

כך נאספו הנתונים: חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על פי אזורי מגורים משתנים. החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.