הכרזה של קבוצת אוכלוסיה על הפסקת שימוש בשירות או רכישות מוצר, או שניהם, של חברה, רשת או מדינה, כמחאה. מטרת החרם היא להפעיל לחץ על הגורם המוחרם לשנות את מדיניותו.
חרם צרכנים הוא האחד הכלים האפקטיביים ביותר שיש בידי הציבור הרחב להשפיע על גופים וחברות מסחריות. בניגוד לארצות הברית, בישראל, עד שנת 2011 חרם צרכנים כמעט לא היה קיים - והצרכן הישראלי הלך וקנה לעצמו מוניטין של מתלונן סדרתי שאינו קם ועושה דבר מעבר להוצאת קיטור אינסופית בטוקבקים באינטרנט. כל זה השתנה עם תחילת מחאת הקוטג' - ואחריה החרם הנרחב על חברת תנובה.