מקדונלד'ס וסטארבקס: המלחמה בישראל מגיעה לדוחות של ענקיות הצריכה

מאז ה־7 באוקטובר וברקע גל האנטישמיות שפוקד את המערב, לא מעט חברות ציינו את המלחמה בישראל כגורם סיכון לעסקיהן • גם אסתי לאודר, ענקית הקוסמטיקה הגלובלית, דיווחה השבוע על ירידה במכירות בעקבות המלחמה

מפגינים פרו־פלסטיניים מול סניף מקדונלד'ס באינדונזיה, נובמבר 2023 / צילום: Shutterstock, ardiwebs
מפגינים פרו־פלסטיניים מול סניף מקדונלד'ס באינדונזיה, נובמבר 2023 / צילום: Shutterstock, ardiwebs

מאז ה־7 באוקטובר וברקע גל האנטישמיות שפוקד את המערב, לא מעט חברות ציינו את המלחמה בישראל כגורם סיכון לעסקיהן. עכשיו, עונת הדוחות בוול סטריט חושפת את גודל הפגיעה בחלקן - ובפרט בשלוש ענקיות: מקדונלד'ס, סטארבקס וקבוצת אסתי לאודר.

בעולם פתחו בחרם - ומקדונלד'ס החמיצה את יעדי המכירות שלה
מדוע הפכו סטארבקס ומקדונלד'ס ליעד של ההפגנות הפרו־פלסטיניות?

מיד עם פרוץ המלחמה רשת המסעדות מקדונלד'ס הצטיירה כתומכת ישראל. שבועות ספורים אחרי ה־7 באוקטובר החברה דיווחה כי היא מספקת סיוע לחלק מהזכיינים שלה שנפגעו מהמלחמה. מאז, ולפי הצהרת התאגיד עד שהמלחמה תסתיים, מקדונלד'ס מוותרת על חלק מהתמלוגים ודוחה גבייה עבור חלק מהזכיינים. אבל מה שהעלה את חמתם של מתנגדי ישראל בעולם היה ההנחה שהציעו במקדונלד'ס ישראל לחיילים. ב־CNBC דווח כי חרם צרכנים בעקבות המהלך הוביל לירידה בהכנסות החברה במזרח התיכון, אזור שמהווה 2% מכלל הכנסות מקדונלד'ס.

"החל מתחילת הרבעון הרביעי של 2023, הכנסות החברה הושפעו באופן שלילי מהמלחמה במזרח התיכון", נכתב בדוחות התאגיד האמריקאי שפורסמו השבוע. "החברה מנטרת את המצב המתפתח, שצפוי להמשיך להשפיע לרעה על המכירות ככל שהמלחמה תימשך".

ההערה הזו, בשילוב נתונים פיננסיים שלא הצליחו להלהיב את המשקיעים, הביאו את מניית מקדונלד'ס  לירידות של 3.7% ביום שני. מקדונלד'ס נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של 207 מיליארד דולר.

סטארבקס סובלת מחרם בארה"ב

ומקדונלד'ס כאמור לא לבד. סטארבקס למשל, כלל לא מחזיקה בפעילות בישראל, ובכל זאת היא דיווחה על פגיעה בעקבות המלחמה. בשבוע שעבר החברה פרסמה דוחות כספיים והציגה צמיחה ורווחיות נמוכות מהתחזיות המוקדמות. ההסבר היה כי סטארבקס מתמודדת עם חולשה במכירות במזרח התיכון וחרם על סניפים בארה"ב, וזאת בעקבות תביעה שהגישה רשת הקפה נגד עובדיה, לאחר שארגון העובדים פרסם מכתב פרו־פלסטיני. שווי השוק של סטארבקס  בנאסד"ק הוא 104.7 מיליארד דולר.

גם אסתי לאודר, ענקית הקוסמטיקה הגלובלית, דיווחה השבוע על ירידה במכירות בעקבות המלחמה. מתוך ירידה בשיעור של 7% ברבעון שהסתיים בדצמבר, 1% מיוחסת לשיבושים בעסקים בישראל ובמדינות אחרות במזרח התיכון. השפעת המלחמה זלגה גם לשורה התחתונה, ולפי הדוח גרעה 2 סנטים מהרווח הנקי הרבעוני למניה, שהסתכם ב־88 סנט.

גם במבט קדימה, ההשפעה השלילית צפויה להימשך, ולפי התחזית ברבעון הנוכחי (שיסתיים במרץ), גם בהכנסות וגם ברווח הנקי, שייפגע ב־3 סנט למניה. בשנה כולה הרווח הנקי למניה ייפגע ב־8 סנט.

אסתי לאודר  הודיעה לצד הדוחות על תוכנית רה־ארגון, ומנייתה עלתה. שווי השוק של החברה בניו יורק הוא 53.9 מיליארד דולר.