הארכת קדנציית הנגיד: הממשלה סיפקה קצת ודאות, כעת ירון יצטרך ליישר אותה

למעלה מחמישה שבועות מאז שפרצה המלחמה, כשהמשק נתון בחוסר ודאות, נתניהו וסמוטריץ' הודיעו על הארכת כהונתו של הנגיד פרופ' אמיר ירון • הקדנציה שלו הייתה רחוקה מלהיות מושלמת, אבל מול האלטרנטיביות מהזירה הפוליטית, מדובר בבחירה ראויה • כעת, ירון יצטרך להסיר את כובעו "הדיפלומטי" ואישיותו המנומסת, וליישר את הממשלה מתוקף תפקידו הנוסף - היועץ הכלכלי שלה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

יפה שעה אחת קודם, אבל כשנטיית לבו המפורסמת של ראש הממשלה בנימין נתניהו היא לקבל כל החלטה בדקה ה־90 (או קצת אחריה), סיום הפארסה מול הנגיד כבר עתה היא הפתעה קלה. קצת יותר מחודש לפני שפרופ' אמיר ירון ימלא את חמש שנותיו כנגיד בנק ישראל, הוחלט על הארכת כהונתו לקדנציה נוספת. קרדיט לא מבוטל מגיע ככל הנראה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שדחק את נתניהו לפינה לאחר שהודיע לתקשורת ביום ראשון שהוא "תומך" בהארכת הכהונה של הנגיד. להלן 4 הערות על ההחלטה:

נגיד בנק ישראל אישר כי ימשיך לקדנציה שנייה. המינוי יובא לאישור הממשלה

1 קצת ודאות בחוסר ודאות.

לפני הכול, עצם הוודאות בימים כאוטיים כאלו היא בעצמה בשורה. כשלא ברור מתי ואיך תסתיים המלחמה בעזה, מה יקרה בגזרות האחרות, מי יהיה ראש הממשלה בעוד מספר חודשים ומי יהיו שריו, וכשאפילו מינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון מתעכב ללא שום סיבה - העובדה שישנו עוגן אחד, יציב ומוכר, חשובה מעין כמותה. יעידו השווקים לאחר שהתקבלה ההחלטה: תשואות אגרות החוב של ישראל שירדו בחדות (מה שמגלם ירידה בסיכון שרואים המשקיעים), או עלייה של אחוז במדדי הבורסה. סוף סוף פינה אחת סגורה. קרן אור אחת בתוך העננים הרבים שמרחפים למעלה.

הצהרות רה''מ נתניהו, שר הביטחון, גלנט ויו''ר המחנה הממלכתי, גנץ, אמש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 הצהרות רה''מ נתניהו, שר הביטחון, גלנט ויו''ר המחנה הממלכתי, גנץ, אמש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

2 לא הכול נוצץ, אבל עדיף על החלופות.

ואחרי שההחלטה הנכונה התקבלה, צריך להזכיר שהקדנציה הראשונה של ירון הייתה רחוקה מלהיות מושלמת. כך למשל, החלטתו לבטל את מגבלת רכיב הפריים על המשכנתאות הקפיצה את מחירי הדיור בעקבות הקפיצה בביקוש, והכניסה עשרות אלפי משקי בית להתחייבויות מסוכנות לאחר שריבית הפריים קפצה בתוך שנה וחצי מ־1.6% ל־6.25%. במקביל, גם ההבטחה להגברת התחרות במערכת הבנקאית לא ממש התקדמה משמעותית בשנותיו של ירון.

 

אבל מנגד, בהפוך על הפוך, הנגיד הלך והתעצם אחרי שהציבור הבין שמדובר בבחירה בין ירון - פרופ' לכלכלה שמיישם את משנתו הכלכלית - לבין שורה של פוליטיקאים שנואשים לשורה בעיתון, ואחריהם המבול. כששר המורשת עמיחי אליהו אמר שהנגיד הוא "פרא אדם שצריך להיות מגולגל מכל המדרגות", או כששר התקשורת שלמה קרעי הכריז ש"עם כזו אטימות, אפשר לשים רובוט בתפקיד", לקול השפוי היה מאוד ברור איפה הוא חייב לעמוד. לחותמת הרשמית זכה ירון כשהכריז לאחרונה שהוא נכון למכור 30 מיליארד דולר כדי להרגיע את הסערה בשוק המט"ח. ההחלטה עשתה את שלה, למרות שהבנק המרכזי מכר בפועל כשליש מהסכום והמטבע האמריקאי ירד את כל הדרך חזרה לימים שלפני ה־7 באוקטובר.

3 כשהרוחות סוערות, ההחלטה נוחה לכולם.

צריך לדבר גם על ה"כלה" - נגיד בנק ישראל, שהחליט לכהן קדנציה נוספת לאחר שהוא עצמו צוטט בעבר כמי שאומר לידידיו שהוא "חי כמו כלב: שנה של נגיד ישראלי היא כמו שבע של עמיתיו בעולם".

לצד הציונות ותחושת השליחות החשובה, לא מן הנמנע כי במציאות הנוכחית העגומה למדי, גם לכלה מדובר בסידור נוח. בשנה האחרונה ירון מישש את הדופק ואת המשרות הפנויות בלא מעט אוניברסיטאות בעולם. האופציה הראשונה הייתה לחזור עם משפחתו לפילדלפיה, שם הוא כיהן כמרצה בכיר לבנקאות ופיננסים בבית הספר וורטון למינהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה. אופציה אחרת הייתה להגיע לאוניברסיטה בשיקגו, שם ירון עשה את הדוקטורט.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ
 שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ

בצוק העתים, פילדלפיה ושיקגו הרבה פחות נוצצות מבעבר. גם ליהודי־ישראלי במשרה אקדמית וגם ליהודי־ישראלי שרוצה לגדל שם משפחה. רק לפני שבוע צרו פרו־פלסטינים רבים על בניין הקונסוליה הישראלית בשיקגו ולא נתנו לעובדים לצאת במשך שעות ארוכות. בסוף השבוע האחרון פרסמנו בגלובס שיחה עם עמית סרוסי, יועץ אסטרטגי שגר בפילדלפיה, שסיפר כמה קשה לו "לשמוע תגובות של אנשים שהכרתי והערכתי, שלא משנה איך וכמה ייפו את זה - הדעות שלהם אנטישמיות". בירושלים אוהבים אותו יותר.

4 יוותר על העניבה וימלא את תפקידו הנוסף?

בכל מקרה, הקדנציה השנייה של ירון לא תהיה פשוטה. המלחמה תפגע בהכרח בכל נתוני המאקרו של ישראל: הגירעון, יחס החוב מול התוצר, האבטלה, הצמיחה וכדומה. דווקא בגלל זה, כשההחלטות נמצאות ברובן המוחלט במגרש הפוליטי, חשוב שיהיו שם הנגיד ואנשיו (למעלה מאלף איש עובדים בבנק ישראל!) כדי להסביר שלא כל הכללים נשברים כשהתותחים רועמים בחוץ.

עם כל הכבוד לשמונה החלטות ריבית שנתיות, שהן בעיקר העתק־הדבק להחלטות שקיבל יו"ר הפד קודם לכן, או ל"תחושת האמון" שירון מקרין על הכלכלה והמשק בהרצאות בארץ ובעולם, נגיד בנק ישראל יהיה מוכרח בחודשים הבאים למלא גם, ואולי בראש ובראשונה, את התפקיד הנוסף שמגדיר לו החוק - היועץ הכלכלי של הממשלה. ירון יצטרך לזנוח את השפה הדיפלומטית האהובה עליו, את הצגת המורכבות וקשת התרחישים, כדי להזהיר וליישר את הממשלה.

ויכוח מול נבחרי הציבור אף פעם לא היה דבר קל. ב־2018 לדוגמה, סיימה הנגידה הקודמת פרופ' קרנית פלוג את כהונתה אחרי קדנציה אחת, בין השאר אחרי שלא הבליגה מול הצעדים הפופוליסטים של שר האוצר משה כחלון בתחום הדיור (הגרלות הדירות) והמיסוי ("נטו כחלון" למיניהם). במרץ 2018, לאחר שבנק ישראל פרסם דוח חריף נגד תוכנית מחיר למשתכן, מיהר כחלון לתקוף את מקצועיות הבנק. יום לאחר מכן, "גורמים באוצר" מסרו לתקשורת שהחלו לחפש מחליף לנגידה, ותוך שבועות בודדים פלוג הודיעה שתסיים את תפקידה. "התפוטרה", בשפה עממית.

כשהוא בקדנציה שנייה ואחרונה שמתיר החוק, לירון יהיה קל בהרבה לגלות אומץ מול הפוליטיקאים. הוא אפילו לא צריך לחשוש שלא לסיים את שנותיו. למעט נגיד בנק ישראל הראשון דוד הורביץ, אי שם בשנות ה־50, אף נגיד ישראלי לא השלים עשור בתפקיד.