העיר המפתיעה שעקפה את תל אביב במספר עסקאות הנדל"ן

בכל הארץ נרשמה מטבע הדברים ירידה משמעותית במספר העסקאות מאז תחילת המלחמה, אולם בחלק מהערים הירידה תלולה יותר מאשר באחרות

באר שבע. נמכרו יותר עסקאות מאשר בתל אביב / צילום: Shutterstock
באר שבע. נמכרו יותר עסקאות מאשר בתל אביב / צילום: Shutterstock

בבאר שבע בוצעו במהלך המלחמה יותר עסקות מאשר בתל אביב; באשקלון נרכש מספר דירות שגבוה מזה של ראשון לציון; ואילו ברמת גן בוצע המספר הנמוך ביותר של עסקאות מאז ה-7 באוקטובר - כך מעלה בדיקת גלובס את מצב שוק הנדל"ן בעת המלחמה בעזה. בסך-הכול, בערים שהופגזו באופן מאסיבי ברקטות במהלך המלחמה, מספר העסקאות ירד ברמות של יותר מ-60% לעומת הממוצע החודשי של עסקאות שבוצעו בערים הללו בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

"היצע מטורף": איך שינתה המלחמה את שוק השכירות בתל אביב?
משכירים או שוכרים דירה? כך תוכלו להגן על עצמכם בימים אלו 
לפני המלחמה: המחוז שהוביל את עליות מחירי הנדל"ן

הבדיקה, שנערכה על בסיס נתוני רשות המסים והלמ"ס, מוכיחה שוב כי מספר העסקאות החודשיות בעת המלחמה בעזה והמתיחות הרבה בצפון נמצא בתהליך של הצטמקות רבה לעומת הנעשה בימים רגילים, ואולם קיים שוני משמעותי בין הערים השונות. בפתח תקווה נרשמה ירידה של כרבע במספר העסקאות; באשקלון, בבאר שבע, באשדוד ובראשון לציון, שספגו מכות כבדות של רקטות, הירידות הגיעו כאמור לרמות של יותר מ-60%.

חשוב לציין כי הנתונים עדיין ארעיים, שכן לא כל העסקות דווחו, אך המגמה צפויה להישאר דומה גם לאחר העדכונים.

ירושלים וחיפה בראש

ירושלים וחיפה הן שתי הערים שמובילות את מספר העסקאות שבוצעו עד כה במהלך המלחמה. אומנם שתי הערים היו מרוחקות יחסית ממרכזי האירועים בדרום ובצפון, אך גם בהן מספר העסקאות צנח ביותר ממחצית יחסית למספר העסקאות הממוצע שבוצע בהן בחודשים שלפני המלחמה. בירושלים נרשמו 174 עסקאות, ובחיפה - 145 עסקאות.

במקום השלישי במספר העסקאות נמצאת פתח תקווה, שבה במפתיע מספר העסקאות ירד כאמור בשיעור של כרבע, שהוא הנמוך ביותר מבין הערים שנבחנו. זאת על אף שבעיר הושמע מספר רב יחסית של אזעקות (26 אזעקות מאז ה-7 באוקטובר). בעיר נסגרו 114 עסקאות.

באר שבע נמצאת במקום הרביעי עם 84 עסקאות, ירידה של כמעט 70% לעומת הממוצע החודשי בתשעת החודשים מלפני פרוץ המלחמה.

תל אביב: הירידה לא קשורה למלחמה 

בתל אביב נרשמה ירידה של כשני שלישים במספר העסקאות. רק 53 עסקאות בוצעו מאז תחילת המלחמה בתל אביב. מדובר במספר דומה לזה שנחתם בבת ים ובאשקלון, שאינו ניתן להסבר רק באירועי המלחמה.

העיר תל אביב סובלת כבר למעלה משנה מירידה תלולה בכמות העסקאות שבה, שהוסברה בין היתר במשבר בהייטק ובעליות הריבית, שאינם מאפשרים לרוכשים פוטנציאליים לעמוד במחירים הגבוהים. סביר כי המלחמה הגבירה את קצב הפחתת העסקאות, אך בניגוד למצב בערים האחרות - לא נראה כי היא מהווה את הסיבה העיקרית לירידה החדה.

אשקלון: הירידה החדה ביותר במספר הרכישות

באשקלון, כצפוי, נרשמה הירידה החריפה ביותר שרכישת דירות בעת מלחמה, שמגיעה לכמעט 80% מכמות העסקאות החודשית הממוצעת שבוצעה בעיר קודם למלחמה. ומה כבר ניתן לצפות מעיר שחלק ניכר מתושביה פינו אותה בשלבים שונים של הלחימה? לאור הנסיבות נראה כי 53 העסקאות שנרשמו בה עד כה, הן מספר גבוה מהמצופה. ואכן מתברר כי למעלה ממחציתן נעשו במסגרת של סבסוד ממשלתי של "דירה במחיר מופחת". מתברר כי הצעירים שרכשו אותן בטוחים שיל אף המצב הקשה, העסקה עדיין כדאית.

שוק הנדל"ן בראשון לציון, שהייתה אחת מהשיאניות של ספיגת רקטות, הגיב בהתאם, ומספר העסקאות ירד בכמעט 70% ל־45 עסקאות בסך-הכול שבוצעו בעיר הרביעית בגודלה בישראל.

התעלומה הגדולה של שוק הדירות של אחרי המלחמה תהיה, עד כמה השוק יתאושש אחרי המלחמה. שכן הבעיה של רוכשי הדירות ויזמי הנדל"ן אינה מתמצית רק ברקטות, בטרור ובגיוס למילואים. המשק כולו סובל בימים אלה מבעיות כלכליות חמורות, אלפים הוצאו לחל"ת, וסביבת הריבית הגבוהה שגרמה למשבר בשוק מלכתחילה - תישאר גם אחרי המלחמה. לכן, בתנאים הנוכחיים לא ברור כלל שמיד אחרי המלחמה נתוני השוק ישובו להיות כבעבר.