עלייה של 7.5%: למרות האינפלציה, האמריקאים מסתערים על בלאק פריידיי

השנה הוצאות המסחר האלקטרוני בארה"ב במהלך הבלאק פריידיי עלו ב-7.5% בהשוואה לשנה הקודמת, והגיעו לשיא של 9.8 מיליארד דולר • עפ"י הנתונים, נוטרו כטריליון ביקורים באתרי קמעונאות בארה"ב, עם 18 קטגוריות מובילות ו-100 מיליון פריטים ייחודיים

מבצעים בבלאק פריידיי / צילום: Reuters, Axel Heimken/dpa
מבצעים בבלאק פריידיי / צילום: Reuters, Axel Heimken/dpa

אם בעבר צרכנים היו מסתערים על החנויות לכבוד יום הקניות הבינלאומי, בשנים האחרונות הם עוברים באופן גורף לאינטרנט כדי למצוא את העסקאות המשלמות ביותר, וכתוצאה מכך, השנה הוצאות המסחר האלקטרוני בארה"ב ב"בלאק פריידיי" עלו ב-7.5% בהשוואה לשנה הקודמת, והגיעו לשיא של 9.8 מיליארד דולר - כך לפי דוח של אדובי (Adobe Analytics) שפורסם ב-CNBC.

ראיון | "כל הכסף שלנו נמצא על המדפים": יו"ר קבוצת האופנה שזועם על הממשלה
פוקס: יש שיפור הדרגתי בקניונים - אך החל"ת יוארך עד לסוף השנה 

ויוק פנדייה, אנליסט מוביל ב-Adobe Digital Insights, מציין כי המספרים מעידים בבירור על צרכנים שהפכו אסטרטגיים בהרבה ב"ניצול ימי קניות מיוחדים כדי למקסם את ההנחות", גם לעומת השנה הקודמת. בנוסף, זינוק ההוצאות של בלאק פריידיי משקף צרכן שמוכן לבזבז יותר מאשר בשנת 2022, כאשר מחירי הדלק והמזון היו גבוהים יותר.

עוד ציין פנדייה כי ייתכן שרכישות ספונטניות מילאו תפקיד מרכזי בצמיחת הבלאק פריידיי, מאחר ש-5.3 מיליארד דולר מהמכירות המקוונות הגיעו מקניות בנייד. הוא ציין כי משפיענים ופרסום במדיה החברתית הקלו על הצרכנים לקבל הוצאות נוחות דרך המכשירים הניידים שלהם.

בנוסף, הדוח הנוכחי מעיד כי בלאק פריידיי שמר על המומנטום שהחל בחג ההודיה, אז המכירות המקוונות הסתכמו ב-5.6 מיליארד דולר, כפי שדווח בניתוח קודם של אדובי.

טריליון ביקורים באתרי קמעונאות בארה"ב

ובכל זאת, על-פי סקר בלאק פריידיי של אדובי, שמציגה את הנתונים על-ידי ניתוח, כטריליון ביקורים באתרי קמעונאות בארה"ב, 18 קטגוריות מוצרים ו-100 מיליון פריטים ייחודיים, 79 מיליון דולר מהמכירות הגיעו מצרכנים שבחרו בשיטת התשלום הגמישה "קנה עכשיו, שלם מאוחר יותר". מדובר בעלייה של 47% מהשנה שעברה. עלייה זו מעידה כי על אף הקניות הספונטניות הנפוצות, הקונים עדיין רגישים להוצאה ולמחירים, ומנהלים תקציבים מצומצמים יותר בשל האינפלציה והריביות בשנה שעברה. 

פנדייה הסביר כי הצרכנים "אוחזים במושכות" כשהם עושים קניות באינטרנט, שכן קל יותר לערוך השוואות מחירים ולהבטיח מחיר טוב יותר.

לפי הדוח, הקטגוריות הנמכרות ביותר של בלאק פריידיי היו מוצרי אלקטרוניקה, כמו שעונים חכמים וטלוויזיות, יחד עם צעצועים ומשחקים. ערכות כלים לתיקון הבית, לעומת זאת, הראו ביצועים נמוכים. פנדייה הסביר כי נראית קורלציה ברורה בין המוכרים המובילים למוצרים עם ההנחות הטובות ביותר.

לפי הדווח, ניתוח מאסטרקארד של מכירות הבלאק פריידיי השנה הראה תוצאות דומות, לאחר שמצא כי המכירות בחנויות עלו בקצת יותר מ-1% לעומת המכירות המקוונות, שצמחו בלמעלה מ-8% בהשוואה לשנה שעברה.

בהתאם, גם קמעונאים מודעים לעלייתם של צרכנים רודפי עסקאות ושואפים להגיע לכמה שיותר מהם. חברות כמו בסט ביי ולווא'ס (Lowe's) הכריזו על הנחות גבוהות, טארגט ואולטה ביוטי פרסמו מבצעים המציעים הנחות גדולות ל-24 שעות על מותגים ופריטים מסוימים.

לפי CNBC, אדובי צופה כי מגמת ההוצאות החזקה תימשך במהלך סוף השבוע ועד לסייבר מאנדיי (שיתקיים מחר), וכי העסקאות הטובות ביותר עוד באופק. הדוח צופה כי צרכנים מקוונים יוציאו כ-10 מיליארד דולר ביום שבת וראשון ביחד, וכי בסייבר מאנדיי יישבר שיא של 12 מיליארד דולר.

המלחמה בישראל והבלאק פריידיי

עד כה המגמה החזקה של הרכישות אונלייין מתרחשת במקביל להתגברות הקריאות להחרים את ימי הקניות כחלק מהמחאה ברשתות החברתיות נגד המלחמה. בימים האחרונים עלו ברשתות החברתיות תכנים רבים בהם משתמשים מבקשים להחרים את המכירות כאות תמיכה בפלסטינים על רקע המתקפה של ישראל בעזה (לפי דיווח של "ניוזוויק").

למרות ההפסקה ההומניטרית, חשבונות פרו-פלסטיניים ברשתות דרשו עצירה מוחלטת של המלחמה וקראו לחרם על בלאק פריידיי במחאה. פוסט אחד שנצפה מעל 60 אלף פעמים ב-X (טוויטר לשעבר) אמר שההפסקה בלחימה הייתה כדי שהקונים יוכלו "לבזבז כסף ללא רגשות אשם", וקרא לצרכנים "להכות אותם בכיסם", בכך שלא יקחו חלק. פוסט אחר הגיע ליותר מ-177 אלף איש ושאל: "האם אתם מוכנים לשבש את ה"עסקים כרגיל"? אסור לחגוג בזמן של רצח עם", לצד ההאשטג # ShutItDown4Palestine.

גם בקניונים - ביניהם גם קניון אמריקה הגדול שבמינסוטה, הידוע בתור הקניון הגדול ביותר בארה"ב, הגדול ביותר בחצי הכדור המערבי והקניון ה-11 בגודלו בעולם - נראו קבוצות מפגינים אנונימיות כשהן מחלקות עלונים שקוראים להחרים מותגים שנתפסים כתומכים בישראל או קשורים לישראל, כך לפי אתר היוניקורן ראיוט.

"החברות האלה מרוויחות מהכניעה, העקירה והמוות של העם הפלסטיני", נכתב בעלונים שפוזרו בין החנויות, עם סמלי המותגים של פומה, ענקית הטכנולוגיה HP, חברת מוצרי הטיפוח "אהבה" וחברת ייצור מכשירי הגז הביתי סודהסטרים הישראלית - כולן יעדים מסומנים של ה-BDS, שמגבירים בינתיים את הלחץ להפסקת אש קבועה. באתר של ה-BDS מוצהר כי חברות אלב "תומכות או מספקות כיסוי למשטר הכיבוש הצבאי והאפרטהייד של ישראל, מה שהופך אותן לשותפות לפשעי המלחמה שלה". עוד כתוב באתר: "אנו זקוקים לעזרתכם הדחופה כדי ללחוץ על חברות אלה להפסיק את שותפותן ברצח העם ובטיהור האתני של פלסטינים של ישראל. זה ממש עניין של חיים ומוות", וקראו להחרים אותן. 

לא ברור עד כמה נזק עשו המחאות למסחר האלקטרוני עד כה, אך סניפים של רשתות מזון מהיר מערביות כמו מקדונלד'ס נראו ריקות כבר בימים שלפני בלאק פריידיי במדינות ערביות, כמו מצרים וירדן, דיווח רויטרס בחמישי האחרון, וציין כי יש סימנים שהקמפיין מתפשט גם בכמה מדינות ערביות אחרות, כולל כווית ומרוקו. נכתב כי חלק מהחברות שהקמפיין מופנה אליהן נתפסות כמי שנקטו עמדות פרו-ישראליות, ולחלקן נטען שיש קשרים פיננסיים לישראל או להשקעות בה.

עוד דווח ברויטרס כי בירדן, תושבים התומכים בחרם נכנסים מדי פעם לסניפי מקדונלד'ס וסטארבקס כדי לעודד את הלקוחות הבודדים לוותר על התענוג. בנוסף, הופצו סרטונים של מה שנראה כמו חיילים ישראלים המכבסים בגדים עם מותגי חומרי ניקוי ידועים, אותם קוראים לצופים להחרים.