גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוח קרב, סנטימנט לאומי וצורך בהנצחה: פריחת הגרפיטי בימי מלחמה

בשלהי נובמבר, הורה צה"ל למחוק את כתובות הגרפיטי שריססו חיילים בעזה, בטענה כי התנהגות זו מפרה את הקודים האתיים של הצבא ● גם המרחב האזרחי בישראל התמלא בגרפיטי ● בכל רחבי הארץ, הכתלים החשופים מהדהדים את התחושות הקשות בעקבות אירועי 7 באוקטובר

פריחת הגרפיטי בימי מלחמה / צילום: Shutterstock
פריחת הגרפיטי בימי מלחמה / צילום: Shutterstock

1

בשלהי נובמבר, הורה צה"ל למחוק את כתובות הגרפיטי שריססו חיילים ברצועת עזה, בטענה כי התנהגות זו מפרה את הקודים האתיים של הצבא.

על מבנים וחומות ברצועה שורבטו קריאות להתיישבות מחודשת בגוש קטיף, כגון "תכף נשוב", הצהרות תמיכה בחטופים והנרצחים, דוגמת "אנחנו באים" ו"לזכר 7.10", לצד משפטים כמו "יש לי חור בלב בצורה שלך", שירה של להקת "ג'ירפות", שמות של קבוצות כדורגל וציורים של מגן דוד.

6 הערות | איך הדסקית הצבאית הפכה לאביזר שכל ישראלי עונד אותו?
חשיבותם של מספרי הסיפורים בחברות הקדומות
יצירת האמנות המשחזרת את התופת שהתחוללה בקיבוץ רעים, מילה במילה

2

לכתובות הגרפיטי שיצרו חיילים היסטוריה ארוכה, כמעט כמו זו של המלחמות. לרוב עומד מאחוריהן צורך פרקטי, כמו סימון גזרות, העברת ציוד או מסרים אסטרטגיים, אך יש להן גם משמעות סימבולית.

חיילי צבאות רבים, ביניהם גם צה"ל, מבטאים באמצעותן רוח קרב, סנטימנט לאומי, צורך בהנצחה, פורקן של רגשות שליליים ודחפים מרדניים נגד המסגרת הצבאית הנוקשה.

במאמר שפירסם ב"ניו יורק טיימס" ב־2018, בו סקר את ההיסטוריה של הגרפיטי לאורך מלחמות ארצות הברית, ההיסטוריון הצבאי האמריקאי ג'ונתן ברטן, הסביר את טיבו: "הרישומים, השריטות והסימונים הללו משרתים מטרה הרבה יותר גדולה - הם הכרזה מתריסה ופומבית על קיומו של האדם".

3

המלחמה בעזה, כך נראה, הציפה ביתר שאת גם את המרחב האזרחי בישראל בגרפיטי. בכל רחבי הארץ, מדן ועד אילת, הכתלים החשופים מהדהדים את גיבורי הרגע, הסיסמאות המלכדות והתחושות הקשות שצפו בעקבות אירועי 7 באוקטובר, עם אוצר מילים ואסתטיקה משלהם.

כך, למשל, דמותה של רחל אדרי מאופקים, בלבוש וונדר וומן, מקשטת חזית בניין בתל אביב. לצד הכביש הראשי בקרית מוצקין מתנוססת כתובת ענקית Bring Them Home Now שציירו חבריה של ענבר הימן, אמנית גרפיטי שנחטפה מהמסיבה ברעים.

בציור קיר במפרץ חיפה נראים שני ילדים מבועתים על רקע דגלי ישראל קרועים. באשדוד יצרו אמנים מקומיים גרפיטי בשחור ואדום עם הכיתוב "לא נסלח ולא נשכח". וזה רק מקבץ חלקי.

4

את כתובת הגרפיטי הישראלית הידועה ביותר יצר ברוך ג'מילי (1923-2004), לוחם בחטיבת הראל של הפלמ"ח.

על מבנה שיועד לשאיבת מים בפאתי שער הגיא, עליו שמר במלחמת העצמאות, הוא כתב בזפת שחורה, בהשראת החיילים הבריטים שנהגו להטביע את שמותיהם בקירות בעזרת זפת חמה, "ברוך ג'מילי פ"ת פלמ"ח 1948!". לחבריו לנשק הותיר צוואה: אם ייפול בקרב, עליהם לעדכן את הגרפיטי - מפ"ת (פתח תקווה, מקום הולדתו) לפ"נ (שמשמעו "פה נקבר").

5

שנים רבות לא היה ידוע מי האיש שמאחורי הגרפיטי. התעלומה הזו הניעה את שלמה ארצי לכתוב את השיר "הבלדה על ברוך ג'מילי", שב־1974 התחרה ב"פסטיבל הזמר והפזמון" וקטף את המקום הראשון. מארגני האירוע, שרצו להעצים את המעמד, איתרו את ג'מילי, והעלו אותו אחר כבוד לבמה, לצד ארצי.

הכתובת והאיש מאחוריה הונצחו ביצירות ישראליות נוספות, בין השאר במערכונים של "הגשש החיוור", "החמישייה הקאמרית" ו"ארץ נהדרת", וגם היוו השראה להצגת תיאטרון וספר קומיקס.

אמני רחוב ישראליים, צעירים כוותיקים, רואים בג'מילי את אביהם הרוחני ומייסד האמנות הפוליטית במרחב הציבורי.

6

"גרפיטי מלחמה", אם לדייק את שם הסוגה, אינו תופעה ייחודית לישראל. בימי מלחמת העולם הראשונה, חיילים גרמנים סימנו בכתובות מבזות את בתי האזרחים במדינות האויב. בצרפת, הממשלה התירה לחיילים לכתוב על קרונות הרכבות מסרים שירוממו את המורל הלאומי. אולם לקראת סוף המלחמה, החיילים בחזית ניצלו זאת כדי להעביר לעורף את עומק ייאושם מהמלחמה המתמשכת.

שנים אחרי, ב־1945, כשהצבא האדום כבש את בניין הרייכסטאג בברלין, כיסו החיילים הרוסים את הקירות בכתובות דוגמת "חלום שהתגשם" ו"מוות לגרמנים".

בזמן שיקומה של גרמניה, לאורך שנות החמישים, הממשל דאג לטשטש אותן.

רק יובל אחרי, כשהמבנה שופץ על ידי האדריכל נורמן פוסטר, העזו הגרמנים להתמודד עם הטקסטים. יתרה מזאת: הם שימרו אותם, למורת רוחם של כמה פוליטיקאים שחשו פגועים מהביטויים הבוטים. ריטה סוסמוט, נשיאת הבונדסטאג באותן שנים, אמרה בריאיון ל"אטלנטיק" שהשימור "הופך אותנו, הגרמנים, לחזקים יותר, לא לחלשים".

7

מלחמת העולם השנייה הזרימה לאירופה מיליוני חיילים אמריקאים, ולאן שהלכו בה, הקדימה אותם הכתובת המסתורית "קילרוי היה פה" (Kilroy Was Here), מלווה בדמות מצוירת בעלת ראש קירח ואף מאורך, מציצה מאחורי קיר. איש לא ידע מיהו אותו קילרוי שצץ בכל מקום, אבל לא חסרו מי שטענו לכתר. אחד מהם, עובד מספנות אמריקאי בשם ג'יימס קילרוי, טען בתוקף שהוא זה שהמציא את הביטוי והאיור. לדבריו, כך סימן את הספינות שהיו מוכנות להפלגה. האגדה מספרת שאופיו החידתי של הגרפיטי הצליח אף למשוך את תשומת הלב של ראשי המעצמות: היטלר סבר שקילרוי הוא קוד סודי או שמו של מרגל. סטאלין, כך אומרים, נתקל בגרפיטי בשירותי ה־VIP בוועידת פוטסדאם ב־1945, ודרש מעוזריו לברר מיהו הקילרוי הזה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט, דיסני ב-6%


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה ● גורם הבקי בפרטים: "חוסכים שקל לשקל למלחמה ואז מביאים הסכם בזיוני"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו