באוצר שמים ברקס להתנפלות על המכוניות החשמליות? בלי מתווה מיסוי חדש, המחירים יזנקו והיבוא ייחתך

באוצר לא גיבשו מתווה חדש להטבות מס על רכבים חשמליים, ובענף הרכב נערכים להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ל־35% כבר בחודש הבא ואילו ב-2025 הוא עלול לזנק כבר ל-83% • בענף מעריכים כי לאחר העלאת המס יהיה קשה למצוא כלי רכב חשמליים משפחתיים בסיסיים בפחות מ-180 אלף שקל

ללא מיסוי ירוק חדש, המס על רכב חשמלי יעלה / צילום: Shutterstock
ללא מיסוי ירוק חדש, המס על רכב חשמלי יעלה / צילום: Shutterstock

ענף הרכב הישראלי נערך בימים אלה להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ל־35% בינואר. אולם במקביל כבר מתחילה היערכות לביטולה המוחלט של הטבת המס על רכב חשמלי בעוד 12 חודשים. מקורות באוצר אמרו השבוע ל"גלובס" כי "המתווה הנוכחי של מס הקנייה על רכב חשמלי, שהוצג ב־2019, עתיד לפקוע בסוף 2024. לפיכך, אם לא יוצג במהלך השנה הקרובה מתווה חלופי להטבות מס על רכב חשמלי, ברירת המחדל ב־1 בינואר 2025 היא השוואה בין מס הקנייה על רכב חשמלי לזה של רכבי הבנזין והדיזל, והצבתו על תקרה של 83%".

בגלל השיבושים ביבוא: בענף הרכב מבקשים לדחות את העלאת מס הקנייה
בלעדי | המכירות ירדו, והנהלת טסלה בארץ מאבדת סמכויות לחברה באירופה
בעיצומה של המלחמה: האם מרחף איום סגירה מעל נמל אילת?

יצוין כי במהלך 2023 נדונו באוצר חלופות שונות לשיטה הנוכחית של "המיסוי הירוק", שקיימת מאז תחילת העשור הקודם. בין השאר, נדונה הצעה להארכה של הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי עד 2026, ובמקביל קביעת "מכסות פליטה" על בסיס ממוצע פליטת ה־CO2 של הדגמים. על פי אותה ההצעה, על כל חריגה מהממוצע ישלמו היבואנים "קנס". בנוסף, נבחנה בעבר הארכה של הטבת המס על רכב חשמלי, ובמקביל הטלת "מס נסועה" עליו. אולם הדיונים בנושא הופסקו וככל הידוע כרגע אין בהם התקדמות.

המחירים יזנקו

בענף הרכב אומרים כי "חוסר ודאות היא האלטרנטיבה הגרועה ביותר", ומסבירים כי אופק התכנון של יבואני הרכב בישראל, בכל הנוגע לתכנון מלאי והזמנות ייצור רכב מהיצרנים, הוא לפחות שני רבעונים. לפיכך, "בהיעדר תוכנית עבודה מסודרת של האוצר להמשכיות של מס קנייה מופחת על חשמליות, שתוצג עד סוף הרבעון השני של 2024, הנחת העבודה תהיה שיש להיערך לביטול של כלל הטבות המס לרכב חשמלי ולצמצום היבוא שלו ב־2025".

בענף מעריכים כי לאור העובדה שרכב חשמלי עדיין יקר יותר לייצור ולרכישה מרכב בנזין מקביל, לאחר העלאת המס יהיה קשה למצוא כלי רכב חשמליים משפחתיים בסיסיים בפחות מ־180־200 אלף שקל, והכדאיות הכלכלית לרכישתם ויבואם תפחת משמעותית. יצוין כי תהליך דומה כבר מתרחש בפלח רכבי הפלאג־אין, שיאבדו את הטבת המס בינואר 2024. כתוצאה מתכוונים יבואנים להקטין משמעותית את היקף היבוא של כלי הרכב הללו.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "האוצר ורשות המסים יבחנו במהלך השנה את המצב, ובמידת הצורך ובכפוף למכלול שיקולים, יגישו המלצות בעניין".

המשרד לאיכות הסביבה מסר כי הוא "פועל יחד עם משרדי הממשלה השותפים כדי לייצר מתווה המקדם עמידה ביעדי הפחתת הפליטות שאליהם התחייבה ישראל".

ההובלה הימית ממשיכה להתייקר בקצב מואץ. העלויות יתגלגלו בקרוב למחירי הרכב בישראל 

עלויות ההובלה הימית לישראל ולאזור המשיכו לטפס בימים האחרונים וצפויות להתגלגל למחירים של כלי רכב חדשים, שטרם הגיעו לארץ - בעיקר ממזרח אסיה. הסיבה הראשונה להתייקרות היא התרחבות היטל "ביטוח סיכון המלחמה" על ספינות שעוברות באזור הים האדום והים הערבי, שגובים מבטחי הספנות הגדולים בעולם, שרובם ממוקמים בלונדון. ההיטל נגבה כיום על רוב הספנות המסחרית באזור, שבו הותקפו בשבועיים האחרונים כמה ספינות.

על פי גורמי ביטוח בלונדון, פרמיית "ביטוח סיכוני המלחמה" על אוניות שעוברות במסלולי הספנות הללו גדלה בשבועיים האחרונים עד פי שלושה. בספינות שמובילות אלפי כלי רכב חדשים, ששוויים המצטבר נאמד בעשרות מיליוני דולרים, מדובר בתוספת עלות של עשרות עד מאות אלפי דולרים למשלוח.

הפרמיה מוטלת כיום גם על מטענים שמגיעים לישראל מאירופה. בין השאר הודיעה השבוע חברת הספנות הגרמנית הגדולה Hapag-Lloyd כי החל מ־1 בינואר בכוונתה לגבות תוספת פרמיית מלחמה של 40 דולר למכולה תקנית על כל סוגי המטענים שנשלחים לישראל במסלולי הספנות הצפון־אירופאים ובתוך הים התיכון, ו־80 דולר מכל שאר היעדים.

נמנעות מהעימות

במקביל, מתרחב מעגל של יצואניות רכב מהמזרח, שמעדיפות לשלוח לאירופה ולאזור הים התיכון משלוחים במסלול הארוך, שעוקף את הים האדום דרך דרום אפריקה כדי להימנע מאזור העימות. זאת, למרות שעלויות המסע גבוהות יותר בכ־20% מאשר בנתיב הרגיל.

בין השאר מדווח השבוע ה־Nikkei כי גם יצואניות רכב סיניות מתחילות לבחור כיום בהובלה במסלול הארוך, בין השאר מכיוון שרבות מהן חוכרות ספינות להובלת רכב של חברת RAY של משפחת אונגר. לפי נתונים של Nikkei, בסוף נובמבר 2021 היו בבעלות חברת RAY כ־57 ספינות עם קיבולת מצרפית של כ־355 אלף כלי רכב, נתח של כ־9% מכלל קיבולת ההובלה הימית העולמית של כלי רכב. חלק גדול מהספינות הללו מוחכרות עבור יצוא כלי רכב מסין למערב. Nikkei מציין גם כי דמי החכירה היומיים של ספינות להובלת רכב זינקו מתחילת המלחמה ב־5%. רוב יצרני הרכב נוהגים לגלגל את העלייה בעלויות ההובלה למחירי הרכב בשער הנמל, שנגבה מהיבואנים.

דגמים חדשים בישראל 

חברת יוניון, יבואנית טויוטה, השיקה השבוע בישראל את הדור החדש של רכב הפנאי הקומפקטי CH-R. הרכב עוצב מחדש, מצויד בתא נוסעים עם מערך פיקוד דיגיטלי ומערכות בטיחות מותקדמות ויוצע עם מערכת ההנעה ההיברידית המוכרת של טויוטה קורולה שכוללת מנוע 1.8 ליטר ומנוע חשמלי בהספק משולב של 140 כ"ס. תוצע גם גרסת GR חזקה עם מנוע 2 ליטר היברידי בהספק 197 כ"ס.

המחירים משקפים עלייה משמעותית, ונעים בין כ־170 אלף שקל לדגם הבסיס ועד כ־220 אלף שקל לדגם הספורטיבי המפואר. החברה ביטלה את התוכניות לייבא את הפריוס פלאג־אין בשל ביטול הטבת על רכבי פלאג־אין בינואר, שהביאה להתייקרות חדה של הרכב.