גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני יותר מ־30 שנה בזק"א. כאן הנרצחים דיברו איתנו, הם סיפרו לנו את הסיפור"

מאות מתנדבי ארגון זק"א עסקו בהבאת נרצחי 7 באוקטובר לקבורה ● חיים וינגרטן, ראש אגף המבצעים, ושמחה גריינימן, סגן מפקד אזור מודיעין עילית, מספרים על העבודה במרוץ נגד השעון ותחת אש, המראות הבלתי נתפסים וההתמודדות הנפשית

שמחה גריינימן וחיים וינגרטן / צילום: דוברות זק''א
שמחה גריינימן וחיים וינגרטן / צילום: דוברות זק''א

"בשמחת תורה, בשעה שבע בבוקר, אני מקבל טלפון ממוקד זק"א שמעדכן אותי שיש איזה סוג של לחימה או משהו", כך מספר לגלובס ראש אגף המבצעים בארגון זק"א חיים וינגרטן. "באותו הרגע לא היה ברור מה קורה. היו כל מיני דיווחים, חלקם סותרים. יצרתי קשר עם המתנדבים אבל עדיין לא שלחתי אותם דרומה, כי המצב לא היה ברור מספיק. בשתיים בצהריים שלחתי צוות ראשון מאשקלון לשטח עם אמבולנס להביא גופות. ניסיתי לדבר עם הצוות בשדרות אבל הם היו תחת מתקפה, הם לא ענו. הצוות מאשקלון נסע דרומה והנהג אמר לי: תשמע, אני רגיל להכניס לאמבולנס גופה או שתיים, כאן אני רק מגיע ומיד מכניסים לי שש־שבע - אחת על השנייה".

השם המלא של הארגון הוא זק"א - איתור חילוץ והצלה, אך תפקידו העיקרי נותר זיהוי קורבנות אסון והבאת גופותיהם או שרידיהם לקבורה. זה עשורים שמתנדבי הארגון החרדי מסייעים לרשויות הביטחון וההצלה בכל אירוע רב נפגעים. עם זאת, דבר לא הכין אותם ל־7 באוקטובר, לא להיקף הנפגעים וסוג הפגיעות ולא לעבודה תחת אש.

"לאחר מכן הצוות הוקפץ לשדרות והסביבה", ממשיך וינגרטן לספר. "הצבא אבטח אותו ובתוך האמבולנס ישבו גם אנשי כוחות הביטחון עם קני הנשק אל מחוץ לרכב. בזמן הזה יורים עליהם והכוחות בתוך הרכב ומחוצה לו יורדים חזרה, נזרקים שם רימונים ועוד. הפיצוצים אדירים. צריך לזכור שמדובר סך הכול במתנדבים חרדים שבדרך כלל לא רגילים לעבוד תחת אש. בצאת השבת יצאו עוד צוותים לאזור. באותו יום הגיעו 200 מתנדבים. שלחנו גם משאית שיכולה להכיל יותר גופות ואז התברר שהיא לא מספיקה".

כביש 232, נסיעה של שש דקות התארכה לשעות

שמחה גריינימן, סגן מפקד זק"א מודיעין עילית, נהג באותה משאית: "הגענו לכביש 232 ומיד ראינו כמה גופות על הכביש. עצרנו כדי לטפל בהן ומיד התקשרו אלינו ואמרו לנו להמשיך לנוע כי יש מחבלים ואנחנו הופכים להיות מטרה. נסענו בין מכוניות שרופות וגופות שזרוקות לכל עבר והגענו לשער הנגב, שם כבר חיכו לנו גופות ששמנו במשאית. לאחר כמה זמן הצבא החליט לאבטח אותנו והתחלנו לעבוד לפנות את הכביש.

חיים וינגרטן / צילום: דוברות זק''א

"היו שם המון גופות. כביש שלקח לנו שש דקות לנסוע בדרך הלוך לקח לנו ארבע וחצי שעות". גריינימן מספר על עבודה תחת אש תופת, "עבדנו על הכביש וירו עלינו. פתאום הגיחו לעברנו שני מחבלים, הרגו מולנו קצין צה"ל וחוסלו על ידי שאר הכוח. לקחתי את הקצין אחורה וניסינו להציל אותו אבל מצבו היה קשה מדי. תוך כדי גם יש אזעקות ואנחנו שוכבים בתעלה.

"בסופו של דבר מהכביש הזה, משער הנגב, משדרות וקצת מאזור המסיבה - נסעתי למחנה שורה עם 72 גופות. כשהגעתי לשם בפעם הראשונה הם כעסו אליי, עדיין לא הבינו את הסיטואציה. הם שאלו למה הבאתי גם גופות של אזרחים, ושל מחבלים עם חיילים. הסברתי את המצב אבל לקח זמן עד שהבינו מה קורה בשטח".

וינגרטן משתף כי יום למחרת, כשהצוותים הגיעו לשטח המסיבה ברעים, הזוועות התחדדו אפילו יותר. "אתה רואה אנשים בתוך המכוניות כי הם ניסו לברוח ופשוט ירו בהם. ולא סתם ירו פעם אחת. נראה היה שהיה להם זמן לרצוח כל אחד בצורה יסודית, הם לא מיהרו. היה להם גם זמן לעבור ולשרוף מכוניות אחרי שרצחו. הם פשוט עשו שם טבח.

"ההוראה שלי למתנדבים הייתה לטפל מהר בגופות כי רציתי שיגיעו למחנה שורה כמה שיותר מהר כדי שיצליחו לזהות אותם. עבדנו שם בצורה מטורפת. באותם רגעים מצד אחד אנחנו מנסים לעבוד מהר, ומצד שני המקום שורץ מחבלים, טילים עפים מעלינו. זה היה מטורף ומפחיד ומסוכן. באזעקות נשכבנו על הרצפה. פתחנו אוהל באתר המסיבה ושם ריכזנו את הגופות, והמתנדבים עבדו בצורה מעוררת השתאות בתוך כל הדבר הזה".

העדויות האילמות לחורבן ולזוועות בקיבוצים

בהמשך מתנדבי זק"א החלו להיכנס לתוך הקיבוצים שספגו את התופת בעוטף עזה. "המראות היו קשים ביותר", מספר גריינימן. "לא היו סימני לחימה בכלל, פשוט ראו שמחבלים נכנסו לבתים וביצעו את זממם. היו שלוליות של דם, סכינים ופטישים וקליעים בכל מקום, רימונים ואמצעי לחימה נוספים. הגופות סיפרו לנו סיפור. כל בית, כל נרצח סיפר סיפור אחר. הצורה שבה אנשים נרצחו בקיבוצים הייתה חייתית, וזו מילה עדינה לעומת מה שהם עברו שם. ההתעללות הייתה ניכרת על הגופות".

וינגרטן מוסיף כי "כשראשוני המתנדבים נכנסו לבארי התברר גודל החורבן. אין בית שאין בו מת. בכמה בתים ריכזו את כל גופות דיירי הבית בשירותים זה על זה, ואתה רואה שהמחבלים ישבו יחד לאכול בסלון של המשפחה, כאילו מדובר באיזה משחטה והם רק יצאו להפסקת צהריים.

שמחה גריינימן / צילום: דוברות זק''א

"אני יותר מ־30 שנה בזק"א, הייתי בכל הפיגועים בארץ, הייתי בצונאמי בתאילנד והייתי בפיגוע במומביי והייתי בפיגוע בטאבה. כאן הנרצחים דיברו איתנו, ראו עליהם שהם סבלו סבל נוראי. זה לא נרצחים 'רגילים' של פיגוע או אסון טבע. ראו שהם הסתגרו בממ"ד ושרפו את הבית כשהם בפנים. ראו שהם נלחמו על דלת הממ"ד וראו את חורי הכדורים. ראו משפחות שהתחבאו בתוך ארון ונרצחו בתוכו ביריות. ראו משפחות שנרצחו מתחת למיטה, ועוד ועוד. לא הייתה גופה עם כדור אחד או שניים. בכולם הם 'השקיעו'. וכמובן כל גופה הייתה ירויה בראש. ממש ראית שמדובר בסאדיזם. הם לא באו להילחם, הם לא באו להרוג, הם באו לרצוח ולטבוח. ראינו כלבים וחתולים ירויים. מה עשה לכם הכלב? מה עשה לכם החתול?

"אתה רואה את הדברים האלה ופתאום מתחיל הבין את ההיסטוריה, את הסיפורים על ערימות הגופות בשואה, כשפתאום גם כאן יש ערימות גופות של יהודים. 70 שנה אחרי שמדינת ישראל קמה אתה לא יכול לקלוט מה שאתה רואה".

גריינימן לקח על עצמו את האחריות על זיכוי בתי הקיבוצים והמבנים בעוטף. הצוות עובר בית-בית ואוסף רקמות אנושיות, דם וחלקי גופות כדי שייקברו בצורה מכובדת והלכתית. "עדיין לא השלמנו את כל הבתים", הוא משתף. לאחר מכן הם יעברו על המיגוניות.

וינגרטן מספר שכאשר עבדו בבתי הקיבוצים הם נכנסו עם "כוח צבאי של סילוק פצצות. תפקידו היה לנטרל מטענים ורימונים שהכינו לנו. רק היית נוגע בגופה והיא הייתה מתפוצצת. התפוצצו עלינו רימונים וחגורות נפץ, ובנס שום מתנדב לא נפגע. וזה עוד לפני שדיברנו על כפר עזה, שכולו היה שרוף.

"אחרי שנכנסו בפעם השנייה לאסוף את מה שנשאר, פתאום דברים התחילו לשקוע. פתאום אתה רואה את המקרר עם התמונות המשפחתיות ואת הספרים ואת הפריטים האישיים. האנשים האלה דיברו אלינו".

"הם יודעים שהם היו שליחים של עם ישראל"

איך העבודה הזאת כל כך קרוב לאסון ושבר משפיעה על המתנדבים מבחינה נפשית? עליכם?

וינגרטן: "אני יכול לומר לך שיש לי לא מעט מתנדבים במצב קשה מאוד לצערי. כל מתנדב עובר טיפול חוסן, אבל העוצמה היא כל כך גדולה שלא התחלנו כארגון להשתלט על הכול, לכן יצרנו קשר עם הקואליציה לטראומה. מתנדב עובר שיחת חוסן ראשונית ובהמשך עובר סדרה טיפולית. הרבה מתנדבים מתקשרים אליי עכשיו, בעת שחרור החטופים, בדמעות כי הם רואים את הילדים שחוזרים והם יודעים איפה הילדים האלה היו, הם יודעים איך הם סבלו לפני שנחטפו, הם יודעים מה הם ראו, את מי הם ראו. מה חושב ילד שאין לו אבא או אמא? לא כל שכן ילד שראה את ההורים נרצחים מול עיניו ואז נלקח לשבי חמאס.

"אני מקבל שיחות מנשות מתנדבים שאומרות לי שהבעל יושב שעות מול הרדיו, מול הטלוויזיה, לא הולך לעבודה, לא הולך לבית כנסת בשבת, לא עושה כלום. רק יושב וחושב כל הזמן על הילדים האלה.

"מנגד הם לגמרי מרגישים שהם עשו מעשה בעל חשיבות עליונה. הם יודעים שהם היו שליחים של עם ישראל. הם נמצאים במקום שאף אחד לא היה. הם היו שם לבד, הם היו במקום שממנו כולם ברחו, הם ממש נכנסו אל הקודש פנימה כי האנשים שנרצחו בשמחת תורה נרצחו אך ורק כי היו יהודים. הם כולם קדושים ולטפל בהם בדרכם האחרונה זו זכות".

גריינימן: "אני בהחלט מתמודד עם קושי כמו כל בן אנוש אבל מצליח למנן את השבר. בערב שבת אחת היינו בדרום, ובדרך חזרה דיברתי עם חבר, התפרקתי קצת, שרנו שירים. מיד כשהגעתי הביתה התלבשתי והתחלנו להתארגן לאורחים שלנו לשבת".

האם הייתה התייצבות מלאה של המתנדבים? הרי ידעו פחות או יותר מה יהיו המראות שהם יראו.

וינגרטן: "בהחלט. כולם רצו והיינו צריכים בהתחלה למנוע מהם להגיע לשטח בגלל הסיכון הביטחוני".

גריינימן: "עשינו רשימות מי יורד כל יום לשטח כי כולם רצו לקחת חלק".

וינגרטן: "יום אחד הצבא התקשר אליי עם בקשה שלא ידעתי איך לגייס אליה את המתנדבים. ביקשו שנעזור בפינוי גופות המחבלים שפזורות בשטח. אמרתי לעצמי, איך אבקש דבר כזה מהמתנדבים שראו את הזוועות שביצעו אותם מחבלים. אבל הצבא הסביר שאי אפשר להשאיר בשטח מלא גופות, זה לא בריא וזה יסכן חיילים שנלחמים. שנית, הצבא חשב שיש סיכוי שיש גופות של ישראלים בין גופות המחבלים. המתנדבים התגייסו למשימה בלי שום היסוס ובאמת מצאנו גופות של 16 ישראלים בין מאות גופות המחבלים".

זק"א


שנת הקמה: 1989
מייסד: הרב שלמה אייזנבך ז"ל
מתנדבים: 3,640
עובדים: 17
מימון: 90% תרומות, 10% תמיכה ממשלתית

עוד כתבות

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום