גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המפעלים בדרום שגם המלחמה לא הצליחה לעצור

העסקים בנגב המערבי ספגו פגיעות, העובדים איבדו קרובים ונאלצו להתפנות מבתיהם, אולם השגרה התחדשה במהירות גם בשטח צבאי סגור ● "שכרנו לעובדים דירות וכלי רכב ובסופי שבוע הם חוזרים למשפחות באילת"

אשש. המפעל נסגר לארבעה ימים, לראשונה בתולדותיו / צילום: דניאל לילה
אשש. המפעל נסגר לארבעה ימים, לראשונה בתולדותיו / צילום: דניאל לילה

מפעל מגן אקו אנרג'י נמצא בקיבוץ מגן, רק כארבעה קילומטרים מהגבול עם עזה; מפעל קלסריקה שוכן בקיבוץ עין השלושה, כשלושה קילומטרים מהגדר; מפעל שטראוס מלוחים שוכן בשדרות - ושלושתם דוגמאות לחוסן של החברה הישראלית, שלא נשברת וממשיכה לשמור על רצף תפקודי שממלא את המדפים בחנויות במוצרים על אף המלחמה. הם אף מוסיפים לייצא מוצרים לכל רחבי העולם מאזור שנמצא תחת ירי בלתי פוסק של רקטות.

אקו אנרג'י: עונת השיא למכירות באוסטרליה

אקו אנרג'י היא חברה בינלאומית, עם 90 עובדים בקיבוץ מגן ועוד 80 בחברות־בנות בחו"ל. הבעלים הוא קיבוץ מגן, והחברה נחשבת למובילה עולמית בתחום חימום סולארי לבריכות שחייה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. היצוא לאירופה, למקסיקו, לארצות הברית ולאוסטרליה מהווה יותר מ־90% מפעילות החברה. בישראל מובילה החברה בתחום של מערכות טיהור לבריכות על בסיס מלח, וגם מייצרת מחליפי חום פלסטיים שמשמשים בעיקר למיחזור אנרגיה בתעשייה. גם בתחומים אלה יש לה פעילות יצוא נרחבת.

מפעל אקו אנרג'י. 100% מעובדי הייצור חזרו / צילום: מגן אקו אנרג'י

קיבוץ מגן עלה לכותרות מייד לאחר מתקפת חמאס בזכות הקרב ההרואי של כיתת הכוננות שלו - שבין חבריה שלושה מעובדי המפעל - שמנעה חדירת מחבלים. לאחר המתקפה הושבת המפעל למשך שמונה ימים, משום שלצה"ל לקח זמן "לזכות" אותו ולוודא כי לא מתחבאים בו מחבלים. בזכות העובדה שהנזק היחיד שנגרם הוא זניח במושגי 7 באוקטובר וכלל רק פגיעה בכלי רכב, מייד לאחר שהצבא אפשר זאת הגיעו אנשי אקו אנרג'י להוציא סחורה מוכנה ליצוא. היצוא חשוב לאקו אנרג'י במיוחד בתקופה הנוכחית משום שבאוסטרליה זו עונת שיא המכירות בתחום. חברות הובלה שנכנסות לישראל הטילו על היצואניות היטל מלחמה - כ־10% תוספת למחיר ההובלה - אולם בשל המצב, חלק מהחברות ויתרו לאקו אנרג'י על ההיטל.

באשר לייצור, מ־24 באוקטובר חזר המפעל לעבודה במשמרת יום, ומ־22 בנובמבר הם כבר עובדים 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע, כמו בימי שגרה. מיכאל ססלר, מנכ"ל אקו אנרג'י, הוא תושב קיבוץ רעים שעבר מתקפה קשה. "אני במגן והמשפחה שלי במלון באילת", הוא מספר. "לצערי, שתי עובדות איבדו את בני זוגן שנלחמו בכיתות הכוננות. טל ממן ממבטחים ואופיר ירון ממגן הם בעלים של עובדות שלנו שנפלו בהגנה על היישובים. עובד מאופקים נפגע שם מירי, אבל הוא בסדר".

תמהיל העובדים במפעל מגוון, והם מגיעים מאופקים, מנתיבות, מרהט, וכמובן מיישובי העוטף, בהם הקיבוצים ניר יצחק, נירים, מגן ומושב עין הבשור. בשבוע הראשון שלאחר מתקפת חמאס, מספר ססלר, עסקו באקו אנרג'י בעיקר בניסיון להבין היכן העובדים, האם פונו והאם הם מטופלים. הוא מדגיש כי ההנהלה הציבה באופן מיידי שני יעדים מרכזיים: לא לאבד לקוחות ולא לאבד עובדים. "העובדים יכולים היו לשבת בבית. אנחנו בשטח צבאי סגור והם מקבלים שכר. אבל בנינו תוכנית תמריצים כדי להחזיר לעבודה, וגם העובדים רצו לחזור".

כיום עומד המפעל על 100% חזרה של עובדי הייצור, ועיקר האתגר הוא כיצד לאפשר חזרה מיטבית של אנשי המטה וההנדסה, שרובם מיישובים צמודי גדר שפונו. "איבדנו רבעון, ואת המחיר של תוכניות פיתוח ושיווק, נשלם בהמשך - זה ברור לי", מסביר ססלר. "המאמץ שלי כמנכ"ל אחרי שהייצור עובד זה להחזיר את תוכניות העבודה בתחומים אלה לפסים שהכרנו בעבר".

קלסריקה: "נכנסנו למפעל עם צוות דובדבן. זה היה שטח קרב"

רונן מדברי מכפר סבא ואחיו אסף הם הבעלים של מפעל קלסריקה שנמצא בקיבוץ עין השלושה. החברה, שמונה כ־50 עובדים, עוסקת בייצור וייבוא קלסרים וציוד משרדי, וסביר להניח כי במוצרים שלהם נתקלו כל אזרחי ישראל. "7 באוקטובר תפס אותנו בהלם מוחלט, כמו כולם", מודה המנכ"ל מדברי ומציין כי כבר ב־10 באוקטובר הם קיבלו החלטה לחזור למפעל. "נכנסנו למפעל עם צוות של דובדבן. זה היה ממש שטח קרב".

בקיבוץ עין השלושה נרצחו ב-7 באוקטובר ארבעה בני אדם. בתים נשרפו. במפעל, לצד עובדים מהקיבוץ, ישנם גם כאלו מאופקים, נתיבות, פרי גן, ומיישובים נוספים באזור שספגו מכה קשה במתקפת הטרור. "מעין השלושה פונו תושבים לאילת. הגענו אליהם, וזה היה נורא", משתף מדברי. "באופקים עברו טראומות לא נורמליות. עובדת מפרי גן פינו לצפון, כל העובדים שלי פונו. חלקם עדיין מפונים, וחלקם כבר חזרו לבתים".

למפעל עצמו לא נכנסו מחבלים, אולם נמצאו בשטחו קליעים. את העבודה חידשו ב־14 באוקטובר, בהתחלה רק על בסיס מחסן עם שני עובדים ושני נהגים. אט־אט הגבירו קצב. מדברי היה בחזית המאבק מול המדינה על המענקים. "התוכנית בהתחלה הייתה בעייתית, אבל דיברנו איתם ותיקנו את זה", הוא אומר. בשבועיים הראשונים עבדו בקלסריקה על בסיס "אכילת" המלאים, וב־1 בנובמבר החליטו להפעיל את הייצור. בשלב זה גילו תקלות שנבעו מהורדות והעלאות החשמל שביצעו צה"ל.

כעת, החברה עומדת על כ־80% עבודה. "אני הבעלים, ואני עובד במכונות. מנהל הייצור גויס בצו 8 - הוא הרבש"ץ של עין השלושה, ואנחנו משלמים בונוסים לעובדים כדי שיגיעו לעבוד מאילת", אומר מדברי. במסגרת הניסיון לרתום את העובדים למעשה לעזוב את משפחותיהם באילת ולהגיע, החברה שכרה דירה ליד נתיבות, וגם כלי רכב, כדי שהעובדים יוכלו להישאר במרכז וגם לחזור לאילת אל משפחותיהם. "גירדתי עובדים, אסור לעצור", מסביר המנכ"ל.

תמיכת הלקוחות וניסיונות המתחרים למנף את האסון

הן אקו אנרג'י והן קלסריקה חוו תגובות למצבם מצד יריבים עסקיים מהארץ ומחו"ל, שניסו למנף את האסון לטובת גריפת הון. במקרה של מפעל אקו אנרג'י במגן, אחד מהיריבים העסקיים הביע את תנחומיו בפני המפעל, אבל דאג להזכיר כי "המפעל לא יהיה פעיל לשבוע". במקרה של קלסריקה, יבואן מתחרה פרסם בפייסבוק כי יש לו "כמה קלסרים שרוצים". מדברי מציין כי יש יריב נוסף של החברה, "יצרן מחברון שגאה כי הוא תורם 20% מההכנסות לחמאס. אנחנו קוראים לקנות כחול־לבן לא בשביל לנו לעשות טובה".

ססלר מאקו אנרג'י אומר כי "רוב האנשים מכירים את זה שכאשר יש בעיות בארץ - המתחרים בחו"ל רצים".

מן העבר השני, מי שגילו התנהלות מרגשת אלו לקוחות החברות. לאקו אנרג'י יש 600 דילרים בארה"ב, שיומיים לאחר 7 באוקטובר כבר פתחו קרן כדי לסייע לעובדי החברה. "זה היה מאוד מעודד", מספר ססלר. "קודם כל הסתכלו עלינו כבני אדם שעובדים איתם שנים, ואמרו 'מיכאל, מה שהעובדים צריכים, אנחנו נתמוך'". גם בקלסריקה נהנו מסיוע הלקוחות. "גופים כמו מקס, קרביץ ואופיס דיפו אמרו מהתחלה שיתמכו. אופיס דיפו עשו קמפיין ברשתות, וללקוחות הייתה סבלנות. אני שמח להגיד שהלקוחות ממש לא ציניים. המתחרים, בחלקם, ציניים בצורה שאתה בהלם", אומר מדברי.

שטראוס פריטו-ליי: שיחת משקיעים מהמפעל בשדרות

במסגרת פעילות התעשייה באזור העוטף יש גם מפעלי מזון, כולל כאלה שמוצריהם מגיעים לכל בתי ישראל. אחד מהם הוא מפעל פריטו־ליי בשדרות, שנמצא בבעלות משותפת של שטראוס (50%) ופפסיקו (50%), שהיא מענקיות המלוחים בעולם. במפעל שבו מועסקים כ־500 עובדים משדרות, אשקלון, נתיבות, אופקים, יישובים בעוטף ועד לבאר שבע, מיוצרים תפוצ'יפס, דוריטוס וצ'יטוס.

המפעל, שפועל כבר כ־30 שנה ונתון לאיום רקטי כ־20 שנה, מעולם לא הושבת, עד 7 באוקטובר השנה. בעקבות אירועי מתקפת חמאס, שבמהלכה מחבלים אף שוטטו ורצחו אזרחים בלב העיר, המפעל נסגר לארבעה ימים.

"מעולם לא חווינו חוויה של איום קיומי", מספר המנהל יהודה אשש, תושב אשדוד. "הפעם זה היה שונה לגמרי, העובדים והעובדות חוו חוויות קשות, מזעזעות. חלק מהעובדים שלנו איבדו את היקר להם מכול, משפחות נפגעו ונהרסו. חלק מהעובדים גויסו, וחלק עזבו את האזור". חמישה עובדים במפעל איבדו קרובי משפחה.

בתום אותם ארבעה ימי סגירה, הצבא ליווה את יהודה ואנשיו לתוך המפעל. "הכניסה הראשונית למפעל הייתה מאובטחת כמו פתיחת ציר. החיילים סרקו ווידאו שאין מחבל שמסתתר. מאז, עברנו לאבטחה חמושה. הנוכחות של הצבא בימים הראשונים נתנה ביטחון לעובדים. כשרואים חיילים חמושים מסתובבים במפעל זה נתן תחושה טובה".

ברמה הרחבה יותר, מציין אשש, "אנו חלק מהאקוסיסטם של עוטף עזה". את תפוחי האדמה לתפוצ'יפס הם מקבלים מחקלאים באזור שחלקם נפצעו, נחטפו או איבדו בני משפחה. עבור אותם חקלאים הקימה קבוצת שטראוס קרן סיוע בשיתוף הארגון "לקט ישראל".

המלחמה הובילה לפינוי עובדי המפעל למקומות שונים, כמו אילת, ים המלח ונתניה. אחרים המשיכו לגור בשדרות ובערי האזור. בתחילה, המפעל יכול היה להפעיל משמרת אחת בחלק מהקווים, וכעת המפעל כבר הצליח להגיע לפעילות מלאה - אף שלא כל העובדים נמצאים.

"יש מספר עובדים מצומצם שמגיע ומתייצב כל יום מתל אביב, ויש כאלו שמגיעים מים המלח. אני מצדיע להם", מציין המנהל אשש. "שכרנו לעובדים הללו כלי רכב כדי שלא יהיו תלויים בהסעות, וגם שכרנו דירות בבאר שבע ובקריית גת, במטרה לצמצם להם טווח נסיעה למקום העבודה. יש מצבים שעובד פונה לאילת, השאיר את משפחתו שם, נוסע מבאר שבע לשדרות כל יום ובסוף שבוע חוזר למשפחה באילת".

בהנהלת שטראוס מנסים ככל הניתן לשדר גם לעובדים במפעל כי הם רואים בהם חלק משמעותי בחברה, דווקא היום. במהלך המלחמה, יו"ר דירקטוריון הקבוצה, עופרה שטראוס, וכל ההנהלה הבכירה הגיעו למקום. מעבר לכך, את השיחות עם המשקיעים ביום פרסום הדוחות הכספיים החליטו לערוך משדרות, והמנכ"ל שי באב"ד ויתר שדרת הניהול הגיעו למפעל כדי לבצע משם את השיחה. במהלך השיחה הם ביקשו מאשש המנהל, לשתף את המאזינים באתגרים שחווה המפעל בחודשיים מאז 7 באוקטובר.

במפעל משתדלים למצוא פתרונות נוספים לכלל העובדים, ממצרכים ועד טיפול פסיכולוגי. מן הצד של העובדים שמגיעים מהבתים, תגברו את מערך ההסעות כדי שעובדים לא יחכו בתחנות, ייאספו מהבתים ובתדירות גבוהה יותר. "עשינו זאת כדי להקל על העובדים. מבחינת איום רקטי, המפעל ממוגן לחלוטין, ולכל עובד יש 15 שניות להגיע למיגונית. החשש של העובדים הוא מהדרך לעבודה, לכן הסעת העובדים בצורה בטוחה השקענו עבודה ומשאבים. בכל התקופה הזאת, שגרת המלחמה, אנחנו עוסקים בשני דברים: האחד, ביטחון ובטיחות - בראש סדרי העדיפות. השני, שמרנו על רציפות עסקית. החזרנו את המפעל עם נוכחות חלקית וכעת המפעל פועל באופן מלא. כולי תקווה שיחזרו ימי שקט במהרה, שחיילינו יחזרו בשלום, וגם כל החטופים".

עוד כתבות

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"