גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שגייס 40 מיליון דולר לציוד לצה"ל: "תורמים אמרו 'קח את הכסף שלי, זה חיוני לשרידות ישראל'"

שיחה עם ערן אפרת, שותף מנהל בחברת VerDiesel העוסקת בייצור ביו–דיזל, על הקמת מערך גיוס כספים בהיקף של מיליוני דולרים עבור ציוד מיגון לחיילי צה"ל • ערן אפרת ידבר ביום שלישי הקרוב בועידת ישראל לעסקים של גלובס

ערן אפרת, שותף מנהל בחברת VerDiesel / צילום: Ivan Fois
ערן אפרת, שותף מנהל בחברת VerDiesel / צילום: Ivan Fois

עד לפני 7 באוקטובר ערן אפרת (41) נשא שני טייטלים עיקריים: יזם בתחום האנרגיה הירוקה, כמייסד חברת Verdiesel הפועלת באירופה, ולצד זאת - אושיית טוויטר, עם כ-38 אלף עוקבים, המרבה לכתוב על בעלי חיים (גילוי נאות: אפרת כותב במוסף התרבות של גלובס את מדור החיות - ה"ו). אך אז הגיעה השבת השחורה, והכול השתנה.

היום, כחודשיים אחרי, הוא חתום על מפעל אדיר של התרמת כספים עבור ציוד מיגון לחיילים. יחד עם צוותו - יוסי אפלבאום אלעד מישראל, ולי רוזנבלום וטל אל-מישאלי מארה"ב - הם הצליחו לגייס כ-40 מיליון דולר שקנו עשרות אלפי לוחות קרמיים, אלפי קסדות וכן מאות רבות של רחפנים ומצלמות היקפיות, שהותקנו על רק"ם (רכב קרבי משוריין); והגיוס עדיין ממשיך.

"אם היינו לוקחים את כל הכסף שהציעו לנו במהלך שלושת השבועות הראשונים, היינו יכולים לגייס יותר מ-100 מיליון דולר", אומר אפרת בראיון מביתו באמסטרדם. "עבדנו בצורה שקופה שמתאימה לתורמים גדולים. זה הפך לפלטפורמה שבשיאה היה לה הרבה יותר כסף מאשר ציוד זמין. היו תורמים שאמרו: אנחנו רוצים לעבוד רק איתך. Take my money. הם שמו את הסכומים האלה, כי הם הבינו שזה חיוני לשרידותה של מדינת ישראל".

כאיש עסקים אפרת מיומן בסגירת עסקאות של מיליונים, "אבל האדרנלין מלסגור תרומה של מיליונים לחיילים, הוא הרבה יותר גדול", הוא מודה. "אלה החיילים עצמם שאומרים: הקסדה שלכם בלמה את הקליע, האפוד הציל את חיי. הפידבק הזה מחזק ועוזר לנו להמשיך הלאה". אמנם אפרת מוכתר במוסף זה כ"גיבור", אך לדבריו: "רק החיילים הם גיבורים. יש משפט ששמעתי מאחד החבר'ה שעזרו לי בלוגיסטיקה בניו יורק: 'תזכור, אנחנו רק מעודדים מהיציע'".

לפני שנבין איך הצלחת להרים את האופרציה הזאת, בוא נתחיל מהתחלה. איפה היית בבוקר 7 באוקטובר?

"אשתי ואני התעוררנו ביום שבת למבול של הודעות. רק אחרי שהתחילו טלפונים עם הארץ, ההכרה בגודל האסון התחילה לשקוע. יש לי קשרים משפחתיים עם קיבוץ בארי, דרך בן דוד שכמוני גם הוא חי בהולנד, שחצי ממשפחתו נמחקה: אמא שלו, אחיו ובת אחיו, בת 10 חודשים (משפחת כהן - ה"ו). אחיין של חבר טוב נרצח במסיבה. אח שלי, שהוא די.ג'יי ידוע (DJ Freedom Fighters - ה"ו), היה אמור לנגן במסיבה ברעים, אבל בסוף נשאר בחו"ל. הוא מכיר אנשים רבים שנרצחו. הכל הרגיש מאוד קרוב".

ואז בטוויטר וברשתות החברתיות הבחנת שאנשים מבקשים ציוד?

"כן, מיד רואים שמתוכנן גיוס מילואים מאוד גדול, והתחילה אנדרלמוסיה מוחלטת של חיפוש ציוד צבאי". באופן מקרי לחלוטין רק יומיים קודם לכן אפרת רכש "שלוקרים" (מימיות ללוחמים) עבור הצוות של אחיינו בסיירת נח"ל, שסיים מסלול. האחיין, יעל פישמן, אף נפצע קשה במהלך המלחמה, וכעת כבר חש בטוב. "מעולם לא רכשתי ציוד צבאי קודם לכן. פרסמתי ברשתות את הכתובת של החנות, ואנשים, שחיפשו גם נעליים ואפודים, מיד הגיבו: 'נגמר לנו הציוד'. הבנתי שיש פה סיפור שצריך לנסות לטפל בו.

"בשלב ראשון, הפרופיל שלי בטוויטר הפך לתחנת מידע. אנשים כתבו: 'אני נמצא בחנות איקס, יש נעליים. תפרסם'. כך נולדה הפלטפורמה הזאת שנקראת גיוס ציוד לחיילים. ב-48 השעות הראשונות גייסנו בישראל, ורק דרך טוויטר, כמעט 750 אלף שקל. קנינו הכול: ציוד חם, נעליים, אפודים קרמי ואביזרים לנשק".

"זה נכנס לך לחלומות"

אפרת גיבש שיטת פעולה שליוותה אותו לכל אורך הדרך: הוא מפרסם חשבונית מהספק בטוויטר ואז מי שמעוניין לשלם בעבורה, פונה ישירות לבעל העסק. אחרי שהכסף עובר, הסחורה משתחררת - לפעמים אל החיילים שמחכים לה מחוץ לדלת. "רציתי לשדר אמינות מהרגע הראשון, ולהראות לתורמים שאף אחד לא נוגע בכסף או צובר אותו. היה ברור שאני לא גוזר כאן שום קופון. ביומיים הראשונים, לא הייתה חשבונית שעמדה באוויר יותר משעה".

אלא שבשבוע הראשון ללחימה, הרבה מהמאמצים גם ירדו לטמיון. הוא החל לייבא גם מחו"ל, "אבל לפחות 50% מהציוד שרכשנו הלך לפח. זה אומר, מיליונים רבים של דולרים", הוא מספר. "הייתי מקבל טלפון, נניח, מבית כנסת במיאמי ששם רכשו אפודים ב־10 מיליון דולר; או טלפונים מסוג 'גייסנו 20 מיליון דולר, מה עושים עם זה?'. ואתה, אין לך מושג. ידענו להכניס את זה לארץ, אבל הכנסנו זבל".

התמקדתם ביבוא רק מארה"ב. למה?

"סין לא מספקת ציוד צבאי לישראל והייבוא מאירופה מסובך, כי שם רוצים שארגון צבאי ידבר איתם. לא הרתיע אותי לייבא ציוד צבאי מכל מדינה בעולם. בעסקים שלנו, רוב השילוח הוא דרך אוניות, רכבות ומשאיות. מטוס, לעומתם, הוא כמו 'רנו קנגו'. ידעתי שלכל דבר יש תו תקן ושאסתדר".

אפרת חשב שכל רגע צה"ל ייטול ממנו את המושכות, אך בשבוע השני ללחימה כבר הבין ש"נקרא לדגל". "אתה עובד סביב השעון, 24/7 באמת, לא כביטוי. זה משפיע עליך נפשית, זה נכנס לך לחלומות וזה מנתק אותך לחלוטין מהסביבה. יש את מוטיב המהירות, ואתה רוצה להיות זה שמציל את העסק". זה גם היה השבוע שבו התחיל לעבוד עם צה"ל באופן מסודר. "התקשר אלי מילואימניק שאמר לי: 'אני האדם שיורה על הלוחות הקרמיים באפודים. תשכח מכל מה שעשית עד עכשיו'", נזכר אפרת. "'זה לא שווה כלום. מעכשיו אני אכוון אותך מה לרכוש'. התבקשנו בשלב ראשון לשלוח רק לוחות לבדיקה".

תקציב משרד הביטחון לציוד ורכש הוא בהיקף של עשרות מיליארדים. איך זה שבכל זאת חסר ציוד?

"צה"ל רוכש ציוד במאות אלפים, משרוך ועד טיל. התקציב לא מספיק כדי לצייד את כל מערך המילואים האדיר שגויס אד הוק לטובת המלחמה. זה אולי הגיוס הגדול ביותר שהיה כאן. בנוסף, בגלל המלחמה באוקראינה, זמינות הציוד הייתה מוגבלת".

ספר על התורמים שלכם.

"בהתחלה, כל מי שהסכים לשים כסף - לקחנו. אחר כך יכולנו לסנן יותר, וכאן נכנסו לתמונה שני תורמים משמעותיים, חני וסטיב לאופר, שעדיין תורמים (פילנתרופים אמריקאיים שעלו לישראל לפני כארבע שנים - ה"ו). היו לנו תורמים מכל הקהילות בארה"ב, ואפילו תורם חרדי ששם הרבה מאוד כסף. בגלל שעבדנו בשיטת החשבוניות, זה היה מאוד פשוט. נניח שרכשתי 10,000 לוחות קרמיים ב־2.6 מיליון דולר - הגיע התורם ששילם את זה. לצורך שינוע, עבדנו הרבה מול אל על, שסיפקה את הלוגיסטיקה, לפעמים גם בחינם". התורמים, מספר אפרת, רצו להתמקד בציוד מיגון בלבד, ולא בנשק חם, המשמש להרג. "לתורם עשויה להיות עמותה, והוא לא רוצה שהיא תהיה מקושרת עם ציוד לחימה. ציוד הגנתי מצטייר הרבה יותר טוב", הוא מסביר.

המשבר עם התורם האמריקאי

לאורך הדרך היו גם רגעי משבר. לדוגמא, כשהיחסים עם ספק אמריקאי חשוב של לוחות קרמיים, חברת HESCO, עמדו לעלות על שרטון. "הבעלים, ג'ו, התעצבן עלינו כי שינינו את הספציפיקציות ולקח לנו זמן להביא את הכסף".

במהלך יצירתי, הצוות הבין כי אשתו של הבעלים היא יהודייה, והתקשרו אליה כדי לדבר אל ליבה. "לי רוזנבלום הובילה את המהלך וכנראה אמרה לה משהו נימוסי־אמריקאי בסגנון: 'רצינו לומר תודה על העזרה שהסקו מעניקה לישראל. חשבתי לעצמי, 'או שזה עובד או שהוא משתגע עלינו'. לשמחתי זה עבד. זה היה משלוח שמשכנו מתחת לידי האוקראיניים".

לאפרת חשוב להדגיש שדווקא פרויקטים צנועים יותר בתקציביהם, למשל המצלמות ההיקפיות (עם ראיית 360 מעלות), שהותקנו על רק"ם ורחפנים, הביאו לא פחות ערך מאשר האפודים הקרמיים. "המצלמות עלו לנו מיליון שקל. רחפן תרמי (שמסוגל לשדר תמונות בלילה, ה"ו) עולה 5,500 דולר. אבל אלו אמצעים שמצילים חיים יום יום", הוא אומר.

תסביר את הערך של המצלמות.

"בימים הראשונים של המלחמה מחבלים הצמידו מטענים לטנקים ונגמ"שים, והחיילים לא ראו זאת. הראייה בכלים האלה היא רק קדימה. בעיה נוספת היא הסכנה שכרוכה בהוצאת הראש מהטנק. בכל פעם שחיילים עשו זאת, ניסו לצלוף בהם".

לגבי הרחפנים, אפרת מסביר: "אחרי שהבאנו את הרחפנים, קיבלו הודעות מחיילים על כך שרחפנים הצילו פלוגות שלמות ממערבי נ"ט. בזכותם הם זיהו מחבלים שיוצאים מתוך פיר של מנהרה".

מה למדת מההתנסות הזאת לגבי צה"ל?

"שהמגזר הציבורי זקוק לניעור. מיגון לחיילים הוא מהותי. זה הדבר הראשון שהצבא צריך להשקיע בו כסף, לפני שהוא קונה טנק, מטוס או צוללת. בראייתי, מיגון חיילי החי"ר, כך שחיילי סיירת מטכ"ל, שלד"ג, שייטת וגולני ימוגנו אותו דבר - זה מה שהוביל אותי לכל אורך הדרך".

מניין מגיעה המוטיבציה הזו לסייע?

"פעם שאלו אותי למה יזם ממשיך לקום בבוקר גם כשהוא נכשל. הסיבה היא כי הוא רוצה להצליח. וכשאתה מצליח כיזם, זה מטריף אותך. זה מכניס אותך לדרייב להמשיך ולגדול. במקרה שלנו - ראיתי שהפעילות עובדת".

איך תחזור לעסקים ולכתיבה שלך על חיות אחרי התנסות כל כך חשובה?

"אנשים שיוצאים לפנסיה אחרי עשייה משמעותית, מפחדים מהיום שבו יצטרכו לפרוש. ככה אני מרגיש. עשינו את שלנו כצוות. זה עבד נהדר. אני מקווה שלא יצטרכו אותנו יותר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל אחראי לספק מעטפת ציוד לחיילי צה״ל בסדיר ובמילואים, ופועל לטובת כך לילות כימים. במסגרת זו, הואצו תהליכי רכש של ציוד לחימה של אלפי אפודים קרמיים, אמצעי שהייה, ציוד חורף ועוד, ואף נפרסו מספר מרכזים לוגיסטיים מרחביים על מנת לשפר את המענה לכוחות בשטח. בנוסף, צה"ל פתח מוקד פניות, הזמין 24/7 עבור משרתי צה״ל. לאור פניות אזרחים, מערכת הביטחון מאפשרת תרומת ציוד מיגון אישי תקני בכמויות גדולות באופן סדור לאחר בדיקת הצורך".

עוד כתבות

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק