גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביקורת על הספר "המנצח מוכר הכל": מאבק של לבנים והקלקות

מנהלי וולמארט היו בהתחלה סקפטיים לגבי עתיד הקמעונאות המקוונת ● עלייתה של אמזון אילצה אותם להסתגל

סניף של וולמארט / צילום: Shutterstock
סניף של וולמארט / צילום: Shutterstock

לוינסון הוא כלכלן, היסטוריון וסופר אמריקאי

ב־1995, סטארט אפ בשם "אמזון" החל למכור ספרים באינטרנט, מחנייה פרטית בסיאטל. כמה חודשים אחר כך, "וולמארט", הרשת הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם, התקדמה לעבר העתיד: היא הציעה סלי שי לחג באינטרנט. אף אחת מהיוזמות הללו לא הצליחו בתחילת דרכן. אמזון, ששרפה כסף בפראות כדי לבנות את העסק שלה, לא תרשום רווחים משמעותיים עוד שני עשורים. בוולמארט שינו אסטרטגיה אחר אסטרטגיה, בזמן שהחברה התקשתה לשלב את המסחר ברשת לתוך הבסיס הרווחי שלה: כ-5,000 סניפים בארה"ב.

6 הערות | ההיסטוריה של האנטישמיות באוניברסיטת הרווארד
עולם המוזיקה הקלאסית חוגג מאה שנה להולדת מריה קאלאס

ארגון גדול שמתקשה להשתנות

ספרו של ג'ייסון דל ריי, "המנצח מוכר הכל: אמזון, וולמארט, והקרב על הארנקים שלנו" מציע תיאור מרתק של המאבק בין שתי ענקיות המסחר. זה אינו מבט ממעוף הציפור, המחבר מכיר היטב את שתי החברות, והוא חוקר את ניסיונותיהן להגיע ללקוחות באינטרנט. בעוד שמכירות קמעונאיות הן הנושא הנומינלי של הספר, הנושא האמיתי הוא הקושי לחולל שינוי בתוך ארגון גדול. ספרו ירתק את כל מי שמנסה לעשות שינוי כזה.

 

בהתחלה, מבחינת המנהלים במשרדי הנהלת וולמארט בבנטונוויל בארקנסו, היה נראה שאמזון מהווה מטרד יותר מאשר אתגר. למרות שאמזון צדה מהנדסים מוולמארט כבר ב־1997, ההכנסה השנתית של וולמארט באותה שנה הייתה גדולה כמעט פי 700 משל אמזון וצמחה בקצב דו־ספרתי.

דייוויד גלאס, אז מנכ"ל וולמארט, דחה הצעות להשקיע באופן משמעותי במכירות באינטרנט. גלאס חזה כי Walmart.com, לעולם לא יהפוך לחלק משמעותי מעסקי החברה.

היעדר העניין של וולמארט במכירות אונליין היה בחלקו עניין תרבותי: המנהלים הוכשרו לקצץ עלויות, לא לעשות הימורים, ורבים מהלקוחות גרו באזורים כפריים, בהם ייקח לאינטרנט המהיר עוד שנים רבות להגיע. מחוזות ההייטק של עמק הסיליקון וסיאטל היו כמו ארץ זרה. כשמנהלים מבנטונוויל ביקרו במרכז המסחר המקוון הנוצץ של וולמארט במפרץ סן פרנסיסקו, אחד המרואיינים אמר לדל ריי שההרגשה "הייתה כמו להיכנס לחנות לצעצועי מין".

 

מנהלי הסניפים חששו שהשכר שלהם ייפגע

אבל לוולמארט היו גם כמה סיבות עסקיות טובות להתקדם לאט. "מכירות מקוונות עלולות לשאוב מהפרה החולבת: חנויות הכלבו של הרשת", מבחין דל ריי. מנהלי סניפים וסמנכ"לי מחלקות חששו שהביצועים והשכר שלהם ייפגעו, אם המכירות של וולמארט באינטרנט יצליחו. אם הדרך המהירה ביותר לספק מוצר שהוזמן באינטרנט הייתה לקחת אותו מהמדף של החנות הקרובה למקום מגוריו של הלקוח המזמין, האם הקרדיט ילך למחלקה של הסניף או למחלקת הזמנות באינטרנט? אם עובד בחנויות יקבל משימה ללקט מוצרי מזון ללקוח, איזו מחלקה תישא בעלויות העבודה?

בתוך הבירוקרטיה התאגידית, לקח לסוגיות כאלה שנים רבות להיפתר. עוד ב־2020, וולמארט ביקשה מלקוחות שהזמינו מוצרים בטלפון, להשתמש באפליקציה הכתומה לקניית מוצרי מזון ובאפליקציה הכחולה לסחורות כלליות. אם הלקוח הקליד בטעות "לגו" באפליקציה של מוצרי המזון, כותב דל ריי, התוכנה הייתה משיבה שהמוצר לא קיים, במקום למלא את ההזמנה.

אמזון הואשמה בריגול אחר חנויות קטנות

גם באמזון הדברים לא הלכו חלק. בנקודה מסוימת, החברה הציעה ללקוחות בחירה בין שלוש עגלות קניות וירטואליות, ולעתים הציגה מחירים שונים לאותם מוצרים. היא התחייבה להשוות למחירים הזולים המפורסמים של וולמארט, ואפילו עקבה אחר שינויי המחירים באתרים מתחרים.

אבל התאמת המחירים של אמזון מעולם לא באמת עבדה. אפליקציה שאפשרה לקונה לסרוק ברקוד בכל חנות ומיד לקבל את מחירו באמזון, גרמה להתקוממות ברחבי ארה"ב, והושמעו טענות שאמזון מרגלת אחרי חנויות משפחתיות קטנות.

כשהמחירים בחנויות וולמארט לרוב זולים מאלו באתר Walmart.com וגם משתנים על פי מיקום הסניף, אמזון לא הצליחה להבין לאיזה מחיר להשוות ואיך לגלם בחשבון את עלויות המשלוח. בסופו של דבר, אמזון זנחה את הצהרתה שתשווה כל מחיר, ותכנתה את האתר שלה כך שעל כל מוצר שהמחיר שלו בוולמארט היה זול מכדי שאמזון תוכל להשוות ועדיין לעשות רווח, נכתב שאינו קיים במלאי.


שיחה עם ג'ייסון דל ריי

אמזון התקשתה להתרחב לקטגוריות חדשות

ב־2016, וולמארט קיוותה שהעובדה שהיא רכשה את החברה Jet.com, רשת קמעונאית מקוונת בת שנה, תכניס חיים לפעילות המקוונת המקרטעת שלה. וולמארט שילמה תמורתה 3.3 מיליארד דולר ומינתה את מייסד Jet.com מארק לור לאחראי על Walmart.com.

בתוך שנה, וולמארט בלעה את חנויות האופנה האינטרנטיות Bonobos ו־ModCloth, אתר הנעליים ShoeBuy וחנות הציוד Moosejaw. כמו כן, וולמארט השיקה סניף ניסיוני בשם "חנות מס' 8" כדי לבחון רעיונות חדשים, והביסה את אמזון בתחום משלוחי מוצרים בקירור.

מחיר המניה של וולמארט זינק וכך גם מכירותיה באינטרנט. "קצב הפעולה והשינוי היו מדהימים לחברה בסדר גודל של וולמארט", כותב דל ריי. אולי יותר מדי. אחרי ש־Walmart.com לא הצליחה שוב ושוב להגיע ליעדים הפיננסיים שלה, לור עזב, ורוב הרכישות שעשתה החברה נמכרו. רק ב־2020 וולמארט איחדה את המכירות שלה בחנויות הפיזיות ובאינטרנט, לעסק אחד.

שתי החברות התקשו להתרחב לקטגוריות חדשות, דוגמת בריאות ווידיאו. ולשתיהן יש רקורד לא מזהיר במדינות זרות: אמזון יצאה מסין והצליחה להשיג דריסת רגל בדרום קוריאה בעזרת הסכם עם רשת מקוונת מקומית, בעוד שוולמארט יצאה מיפן, גרמניה, ברזיל ודרום קוריאה.

הקרב בין וולמארט ואמזון רחוק מלהיגמר

הספר "המנצח מוכר הכל" לא מזכיר את "עליבאבא", ענקית המסחר הסינית, או את Coupang הדומיננטית בדרום קוריאה. אלה וחברות זרות אחרות יכולות להוות איום גם על אמזון וגם על וולמארט בכל הנוגע למסחר מקוון.

דל ריי סבור שהאינסטינקטים האגרסיביים של אמזון והביצוע המהיר שלה עוזרים לה לנצח בקרב נגד וולמארט.

אבל בעוד שלאמזון יש יותר לקוחות באינטרנט - החברה ספרה 168.5 מיליון מנויי "אמזון פריים" בארה"ב ב־2022 - הרווחים שלה מגיעים בעיקר משירותי הענן.

עסקי הקמעונאות שלה בצפון אמריקה, למשל, מגיעים באופן עקבי לתוצאות פחות טובות משל וולמארט (במדידה לפי רווח תפעולי כאחוז מהמכירות).

ניסיונותיה של אמזון לפצות על צי החנויות הפיזיות של וולמארט על ידי בניית חנויות הייטק משלה נכשל. למרות השקעות עצומות, כולל הרכישה ב־2017 של Whole Foods Markets, אמזון לא מציבה איום משמעותי למעמדה של וולמארט בשוק מוצרי המזון בארה"ב.

התחרות האינטנסיבית שדל ריי מתאר בחיוניות רבה, רחוקה מלהיגמר.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים