בגלל המצור הימי: ספינות מטען מהמזרח פוסחות על נמלי ישראל

חברות ספנות, שרובן מובילות בעיקר כלי רכב לישראל, החלו לשוט במסלול עוקף אפריקה כדי להימנע ממעבר בים האדום • בענף הרכב אומרים כי העיכובים צפויים להשפיע בטווח הקרוב על המחירים ומועדי האספקה של דגמי בנזין ושל דגמים היברידיים • הקרוס־אובר החדש של וולבו נחת בישראל ועוד חדשות מענף הרכב

משלוח רכבים בספינה של חברת NYK LINE / צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
משלוח רכבים בספינה של חברת NYK LINE / צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בגלל המצור הימי: ספינות מטען מהמזרח פוסחות על נמלי ישראל

המצור הימי־כלכלי על התובלה לנמלי ישראל המשיך להתרחב השבוע בעקבות החרפת האיומים וההתקפות של החות'ים על השיט באזור הים האדום. ההשפעה מורגשת במיוחד בענף הרכב, שמייבא מהמזרח כמעט 65% מכלי הרכב שנמכרים בישראל, ומעל 90% מהחלפים לרכב.

על סף משבר הומניטרי: המדינה שהולידה איום חדש על ישראל
ניתוח | חגיגת הביטוחים לרכב: אלה הדגמים שהתייקרו במיוחד ומה צפוי בהמשך? 

בשבוע החולף החלו עוד חברות שמפעילות ספינות להובלת רכב (RORO) מהמזרח לישראל, לאמץ את הפתרון של צים ולהוביל משלוחי כלי רכב במסלול עוקף אפריקה כדי להימנע ממעבר בים האדום. ביניהן גם NYK היפנית, שביחד עם צים חולשת על רוב הפלח.

שתי החברות מובילות לישראל, בין השאר, כלי רכב של יצרנים יפנים דוגמת מאזדה וטויוטה וכלי רכב של קונצרן יונדאי־קיה הקוריאני, שמחזיק בנתח של כמעט שליש ממכירות הרכב בישראל. בעדכון השבועי של חברות לוגיסטיקה ליבואני הרכב נמסר כי כרגע ההפלגה הישירה מרוב נמלי המזרח לישראל מקיפה את אפריקה ואורכת כ־42 יום, תוספת של בין 20 ל־22 יום למסלול הרגיל.

במקביל, מתרחבת המגמה של חברות שפוסחות לגמרי על עגינה בישראל בשל האיום להתקיף גם ספינות בבעלות זרה שהיעד הרשום שלהן לפריקה או טעינה הוא ישראל.

כדי להימנע מסימון ספינות כמטרה חברות ספנות שולחות מטענים שמיועדים לישראל לפריקה בנמלי הים התיכון. לגלובס נודע כי צפויים להיפרק בשבועיים הקרובים משלוחי כלי רכב שמיועדים לישראל בנמלים ביוון, באיטליה וביעדים נוספים. משם הם יועמסו שוב על אוניות ששטות במסלולי הים התיכון בתהליך שנקרא שטעון (העברת מטען מאונייה לאונייה לפני ההגעה ליעד הסופי).

בענף הרכב אומרים כי העיכובים והעלויות שנוספים כמעט על בסיס שבועי צפויים להשפיע בטווח הקרוב על המחירים ומועדי האספקה בעיקר של דגמי בנזין ושל דגמים היברידיים, שמיובאים מהמזרח. זאת משום שרוב היבואנים כבר הספיקו לבנות בישראל מלאים משמעותיים של כלי רכב חשמליים לקראת עליית המס בינואר.

יבואנים רלוונטיים כבר עדכנו בנושא את חברות הליסינג, שהן הרוכשות העיקריות של כלי רכב חדשים בתחילת השנה. בענף מעריכים כי נכון לעכשיו תוספת העלות להובלת רכב מהמזרח ישירות לישראל בספינות שיוצאות במסלול עוקף אפריקה היא כ־5% ממחיר הרכב. במונחים דולריים מדובר בתוספת של כמעט 2,000 דולר לרכב אחרי מסים.

זינוק במחירי השילוח

גם בענף יבוא החלפים לרכב מדווחים על שיבושי אספקה של חלפים דוגמת חלקי מרכב, שמובלים במכולות ותופסים נפח גבוה. יצוין כי בימים האחרונים גם חברות המתמחות במכולות, כגון MSC החלו להוביל מטענים לישראל במסלול עוקף אפריקה ו/או לבצע פריקה של סחורות ישראליות בנמלים זרים בים התיכון ומשם לשטען אותם לישראל.

כתוצאה, השבוע נרשמה עלייה חדה נוספת של כ־400 דולר להובלת מכולה תקנית מנמלים ראשיים במזרח לישראל. בענף מוסיפים שחברות ספנות מקפיצות את דמי הביטוח הימי. השבוע פרסמה קבוצת הביטוח הימי הבין לאומי SKULD עדכון לדרגות האיום על ספינות סוחר שונות הנעות באזור הים האדום.

ברמת הסיכון הגבוהה ביותר נמצאות ספינות שקשורות לישראל באמצעות בעלות על האוניות. בדרגה השנייה, "איום מוגבר", נמצאות ספינות סוחר שמעורבות בסחר ימי ישיר עם ישראל. החברה העלתה את רמת הסיכון גם של כלי שייט שעוברים באזור ואין להם שום קשר לסחר עם ישראל. זאת בשל הסיכוי להיפגע באקראי ממתקפות על ספינות אחרות או ממוקשים ימיים.

גורם בכיר בהנהלת אחד הנמלים אמר כי "חברות ספנות זרות מתרחקות מקשר עם ישראל... עד שהבעיה תיפתר יהפכו נמלי ישראל לנמלים של 'אוניות הזנה', שמביאות את המטענים מנמלים שכנים".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "הגעת האוניות והאספקה מתנהלת כסדרן עם עיכובים של עד שלושה שבועות לפקידה ראשונה של אוניות המחליטות להקיף את אפריקה. בשלב זה מדובר בהיקף פעילות זניח לפעילות השוטפת".

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה: "המצב בים האדום מהווה אתגר בר ניהול מבחינת סוגיית היבוא והיצוא. אין בו שום איום לשרשרת האספקה לישראל וממנה והוא בעל השלכות מוגבלות על סוגיות אלה".

הקרוס-אובר החשמלי החדש של וולבו נחת בישראל

יבואנית הוולבו חברת "מאיר" החלה לשווק בישראל את רכב הקרוס־אובר הקומפקטי החדש EX30. הרכב מבוסס על הפלטפורמה החשמלית של חברת האם של וולבו, GEELY. אורכו 4.23 מ', רוחבו 1.84 מ', גובהו 1.55 מ' ואורך בסיס הגלגלים שלו 2.65 מ'.

הוא מגיע לישראל במספר גרסאות, כאשר גרסת הבסיס מצוידת במנוע אחורי בודד בהספק 272 כ"ס, עם סוללה בקיבולת 51 קילוואט-שעה וטווח של עד 344 ק"מ, או עם סוללה של 69 קילוואט-שעה וטווח של עד כ־470 ק"מ. שני הדגמים מאיצים מאפס ל־100 קמ"ש בפחות מ־6 שניות.

במקביל מוצע הרכב בגרסה ספורטיבית עם שני מנועים בהספק משולב של 428 כ"ס וסוללה של 69 קילוואט־שעה עם טווח של עד 450 ק"מ. בגרסה הזו הרכב מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בזמן יוצא דופן של 3.6 שניות.

האבזור משתנה בהתאם לדגמים ולגרסאות, אך כולם כוללים מערך מקיף של מערכות בטיחות מתקדמות. המחירים מתחילים בכ־190 אלף שקל לגרסת הבסיס החד־מנועית ומגיעים עד כ־243 אלף שקל לגרסה כפולת ההנעה המאובזרת.

"המונית הלונדונית" הופכת למיניוואן חשמלי ענק

חברת "המונית הלונדונית" (LEVC), שנרכשה על ידי קבוצת GEELY הסינית לפני מספר שנים, נערכת להרחבת היצע הדגמים שלה. למונית הקלאסית בעלת העיצוב השמרני יתווסף במהלך 2024 מיניוואן חשמלי, שמיועד בעיקר לשוק המוניות.

מיניוואן חשמלי של חברת ''המונית הלונדונית'' / צילום: יח''צ
 מיניוואן חשמלי של חברת ''המונית הלונדונית'' / צילום: יח''צ

הרכב מיועד לשאת שישה עד שמונה נוסעים ויצויד במנוע בודד בהספק כ־250 כ"ס ובסוללה שאמורה לספק טווח של עד למעלה מ־500 ק"מ. היצוא של הרכב למערב אמור להתחיל ב־2024. החברה מיוצגת בישראל על ידי EV-MOTORS, שנרכשה לאחרונה על ידי מכשירי תנועה.