תובלה ימית | פרשנות

הפתרון לאיום החדש על ישראל יכול להגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

מתקפות החות'ים מתגברות ולא משאירות ברירה למערב • 4 חברות ספנות, שמהוות כ־54% מכלל הסחר העולמי, הודיעו שיפסיקו לשוט דרך הים האדום • מה ניתן לעשות?

מיצרי באב אל-מנדב / צילום: Shutterstock
מיצרי באב אל-מנדב / צילום: Shutterstock

חודש חלף מאז שהמורדים החות'ים חטפו את האונייה "גלקסי לידר" שבבעלות "ריי" של רמי אונגר. במהלך התקופה הזו, ענקיות הספנות ככלל ומארסק בפרט חיכו וציפו כי ארה"ב, המערב והציר הסוני המתון ייצאו לפעולה נגד שליחיה של איראן בתימן. אולם, השינוי היחיד שהתרחש הוא שהמתקפות הללו הפכו לשגרתיות - ואף החריפו, עם פגיעה במספר דו-סיפרתי של ספינות.

על סף משבר הומניטרי: המדינה שהולידה איום חדש על ישראל
שאלות ותשובות | הטיל החות'י שפגע בספינה בדרך לישראל: מסוכן ועוקף מערכות רדאר
שאלות ותשובות | אחרי ההודעה הזו לארה"ב יהיה קשה להימנע ממלחמה אזורית

כעת, ארבע ענקיות ספנות, מארסק הדנית, הפג־לויד הגרמנית, CMA CGM הצרפתית ו-MSC שהמטה שלה יושב בשוויץ, הודיעו על הפסקת השימוש בנתיב השיט דרך הים האדום.  מדובר בארבע חברות ספנות שמהוות כ־54% מכלל הסחר העולמי. כלומר, פי 25 מהיקף המסחר של צים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

החלטה זו של חברות הספנות, כשלוקחים בחשבון את חשיבות הים האדום לסחר הבינלאומי, מצביעה על מגה-אירוע בקנה מידה עולמי. כזה שבאיחוד האירופי ובארה"ב אולי היו שמחים לראות בו כבעיה איזורית לישראל, אבל החות'ים כבר חצו את הרוביקון.

שליחיה של איראן דוחקות במדינות המערב והציר הסוני המתון לעבור למצב התקפה מיידית, וכתוצאה מכך חברות הספנות הגדולות מאותתות למערב כי אם הם לא יפעלו מול החות'ים, לא יהיו להם סחורות.

ייצוא הנפט האיראני נמשך כרגיל

בבאב אל־מנדב, שער הכניסה לים האדום בעל רוחב של כ־20 ק"מ בלבד, עוברים כ-12%-14% מכלל הסחר הימי העולמי וכ-6.2 מיליון חביות נפט ביום. ה"משחק באש" של החות'ים בחסות איראן נוח לטהרן. בזמן שנתיב השיט לאירופה נפגע, איראן ממשיכה לייצא נפט כרגיל, ללקוחת הנפט המרכזית שלה סין - אליה נתיב השיט נותר פנוי לחלוטין ונטול תקריות.

סין, יבואנית הנפט הגדולים בעולם, לא מודאגת מהפגיעה בזרימת הנפט. מנתוני קפלר וטנקר טראקרס עולה כי סין היא היעד של כ-91% מהנפט האיראני, עלייה חדה מ-26% שהגיעו לסין ב-2017. מנגד, סבירות גבוהה כי הנשיא שי ג'ינפינג לא מרוצה מהשפעות מתקפות החות'ים על תנועת השיט לאירופה.

בצל מלחמת חרבות ברזל כלל חברות הספנות הגדולות העלו את מחירי הביטוח על נתיב השיט בים האדום, וכבר לא מדובר רק על "היטל מלחמה" על ישראל, וכאמור כעת החליטו שתי ענקיות להפסיק אותו כליל. ההחלטה הזו, אם תימשך, תוביל לחזרה לעקיפת תעלת סואץ. החלטה שתוסיף למסע כ-13 אלף ק"מ, 14-10 ימים, וכך תתווסף עוד התייקרות לסחורות. בהנחה שהעלויות הנוספות יתגלגלו לצרכן, בישראל ובאירופה כאחד, תרד הכדאיות הכלכלית של רכישת מוצרים מתוצרת סין: החל ממכוניות ועד מוצרים זולים יותר.

הלחץ על טהרן יגיע מכיוון סין?

בניגוד למקרים קודמים, לא מן הנמנע כי הסיטואציה הזו תוביל את בכירי בייג'ין להפעיל לחץ על טהרן להורות על הפסקת הפגיעה החות'ית בחופש השיט. בדרך זו הם גם יסייעו רבות לנשיא מצרים עבדל פתאח א־סיסי שיודע היטב כי רכיב תעלת סואץ מהווה 2% מהתמ"ג של ארצו, שבמילא נמצאת במצב כלכלי חמור.

עם זאת, במידה והסינים לא ייכנסו לאירוע - הפתרון היחיד שיישאר למערב ובמיוחד לארה"ב הוא לצאת למבצע צבאי נגד החות'ים. הבעיה היא שכפי שכבר הוכח במלחמת האזרחים שמתחוללת במדינה מאז 2015 וכעת נמצאת בהפסקת אש שברירית, תימן היא מסוג המדינות שיודעים כיצד נכנסים אליהן - אבל לא תמיד איך יוצאים מהן. לא בכדי הסעודים החליטו לסגת מהמלחמה שם, אך אותו נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן עשוי לראות בסיטואציה הזדמנות לסיוע בינלאומי לריסוק השיעים הזיידים, לחיזוק השליטה הסונית בשטחי המדינה השבטית והמשוסעת, ולהחזרת הבירה צנעא לידי הסונים.