"גם הסינים מבינים שאם יש בעיה בתעלת סואץ כל המסחר העולמי סובל"

מנכ"ל החברה שמנטרת את מחירי השילוח בים ובאוויר רואה את עליות המחירים בעקבות התארכות ההפלגות • בכל מקרה, הוא מרגיע, לא נחזור למחירי הקורונה

חות'ים משתלטים על ספינת ''גלאקסי לידר'' / צילום: ap, Houthi Media Center
חות'ים משתלטים על ספינת ''גלאקסי לידר'' / צילום: ap, Houthi Media Center

מאז שהקים את פרייטוס לפני 11 שנה, צבי שרייבר לא זוכר אירוע כה תקדימי במסגרתו הושבת כליל אחד מעורקי התחבורה הימית המרכזיים, אולי למעט החסימה של תעלת סואץ לשישה ימים על ידי האונייה אוור גיוון ב־2021.

בעקבות מתקפות הטרור של החות'ים, ארבע ענקיות ספנות עולמיות הודיעו במהלך סוף השבוע על הפסקת השיט בים האדום. "דרך תעלת סואץ עובר שליש מצי ספינות התובלה בעולם, והחברות שהשביתו את השיט שלהן באזור הן החברות מהשורה הראשונה", אומר שרייבר בראיון לגלובס. "אם הדבר יימשך יותר מיומיים שלושה זה יהיה אירוע שלא היה לא תקדים ולא ניתן יהיה לצפות את תוצאותיו".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המשבר איננו מוגבל רק לאזור הים האדום. שרייבר מספר כי עוד קודם למלחמה בעזה ולמתקפות החות'ים כהזדהות עם הפלסטינים, נהנתה תעלת סואץ מתנועה מוגברת בגלל בעיה אחרת בצידו השני של העולם: "בגלל בצורת ומחסור במים, החליטו לצמצם את תנועת האוניות בתעלת פנמה בכמחצית. חברות ספנות שמנהלות קווי שיט בין מזרח ארה"ב לסין החלו להעדיף את נתיב השיט דרך הים התיכון לתעלת סואץ ומשם לאסיה, אך כעת גם נתיב זה נחסם עבורן.

"כעת, הן נאלצות להקיף את אפריקה. זה אפשרי, אבל מייצר עלויות נוספות בדלק ובזמן. אם כל אונייה צריכה להוסיף עוד בין 10 ל־14 יום של הפלגה, היא פנויה לפחות הפלגות וזה מוריד את היקף הסחר בעולם".

תעריף מלחמה מיוחד

שרייבר צופה עליית מחירים בעקבות הפקק הימי החדש שצפוי להיווצר סביב אפריקה, אך טוען שיש לסייג אותה. תקופת השיא של הסחר לפני חג המולד כבר חלפה, לכן השפעתה ניכרת פחות.

"הגברת המתקפות קרתה רק בזמן האחרון ולא כאשר המלחמה פרצה באוקטובר - ולכן ההשפעה על הסחורות שהגיעו לאירופה וארה"ב הייתה פחות דרמטית. אם היינו רואים את התנועה הימית נעצרת בספטמבר או אוקטובר מצבנו היה הרבה פחות טוב.

"מצד שני, עבור חברות הספנות שמפליגות לאירופה, העיתוי הנוכחי מספק עמדת מיקוח טובה יותר בחתימה מחדש על הסכמי תובלה לכל שנת 2024, שמתקיימים מדי שנה מול היצואנים והיבואנים בתחילת ינואר. נראה שהחברות ינצלו את המצב להעלות מחירים - אבל הדבר ייעשה לא באמצעות העלאת מחיר התובלה אלא באמצעות תעריף מלחמה מיוחד. זה יאפשר להן להוריד מחירים במהירות כאשר העימות יסתיים, ולא יגרור את המחירים להיות גבוהים יותר כל השנה הבאה".

פרייטוס (Freightos) היא חברת טכנולוגיה ישראלית שמספקת ליבואנים ויצואנים ברחבי העולם מידע על אפשרויות שילוח סחורות ומאפשרת להם לקבוע את אמצעי ההובלה המשתלם ביותר ואת נתיבו הקצר ביותר.

בשל כך, היא מנטרת את מחירי השילוח ימיים והאוויריים בכל רגע נתון. על פי מחקר שערכה החברה בסוף חודש נובמבר עולה כי מחירי ההובלה בקווים בין אסיה לים התיכון עלו ב־9% בין סוף אוקטובר לסוף נובמבר, בין נמלי סין לישראל עלה המחיר בשיעור שנע בין 16% ל־36%. הסיבה לעלייה הזו היא המשבר הביטחוני במפרץ באב אל־מנדב, כיוון שעד כה המגמה סימנה בעיקר ירידה ביחס למחירי השיא של שנות הקורונה.

משאיות הן לא תחליף

המשבר כבר איננו מבודד לישראל או אפילו לאירופה. יש לכם לקוחות במזרח אסיה ובסין, עד כמה הם מוטרדים ממה שקורה?
"הסינים מבינים שכל מי שמשבש את שרשרת האספקה העולמית מהווה איום גם על כל אחד מחלקיה. הם וודאי מבינים שזו בעיה עולמית, ובפרספקטיבה היסטורית היא איננה חדשה להם. בעבר הפיראטים הסומליים היוו בעיה דומה, ובסוף קמה קואליציה בינלאומית ופתרה אותה".

אתם רואים את נפח המסחר האווירי גדל כפיצוי על המשבר הימי?  
בחודש האחרון עלה מדד מחירי השילוח האווירי שלנו מציון של 2.20 דולר לק״ג ל- 2.70 דולר לק"ג, עלייה של 18%. יחד עם זאת, היא ניתנת להסבר גם בגלל תקופת חגי סוף השנה ולא רק בגלל העלייה בביקוש לתובלה אווירית. צריך לזכור שנפח המסחר בים גדול לאין שיעור מהמסחר באוויר, שנותר מוגבל לסחורות יקרות או דחופות. במונחים של נפח, המסחר האווירי הוא רק עשירית מנפח המסחר בים, ובמונחים של ערך כלכלי הם כשליש, וזאת בשל העברה של סחורות יקרות באוויר כמו יהלומים או מכשירי טלפון חכמים. לכן, הייתי אומר שהעלייה לביקוש בהובלה אווירית נצא בשוליים. למשל, אתה רוצה להעביר אלף מחשבים - תעשה אותם בעיקר בים אבל תעביר 50 באוויר כדי שיהיה לך משהו על המדף בביטחון מלא.  

עד כמה יש היתכנות לבניית נתיב יבשתי עוקף הים האדום במסגרתו מכולות ייפרקו בדובאי ועומאן ויעברו באמצעות משאיות דרך סעודיה וירדן לנמלי ישראל?
"אין לך מספיק משאיות שיחליפו כמה עשרות אוניות ביום שבכל אחת מהן 20 אלף מכולות. תחשוב על כל המשאיות האלה שצריכות לעבור את כל הגבולות המדוברים, זה לא תחליף כלכלי פשוט בכלל אלא אם יש לך תשתית רכבתית מוסדרת לשם כך".

עולם הספנות עבר בבת אחת ממחסור באוניות בשנות הקורונה לעודף שהוריד את מחירי ההובלה לשפל. עד כמה המשבר הביטחוני יכול להחזיר את הגלגל לאחור?
"בינואר 2022 מחירי ההובלה למכולה עמדו על 15 אלף דולר. בחודשים האחרונים ירדנו כבר אל מתחת לרף ה־2,000 דולר בקווים בין אסיה לאירופה. הייתה כאן יותר מדי קיבולת אוניות, עד כדי כך שלפני המשבר, 40% ממנה לא היה בשימוש. חברות ספנות ביטלו הפלגות והצליחו להעלות אותו ב־500 דולר בממוצע, סכום נמוך בשל חולשת השוק. בטווח הקרוב אנחנו לא צופים חזרה למחירים של שנות הקורונה, אם נראה עלייה - היא תנוע סביב 500-1,000 דולר למכולה".