הדולר נסחר סביב 3.6 שקלים. מה עלול להפוך את המגמה?

הדולר נחלש בחדות מול השקל - הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי • גם אל מול האירו השקל מתחזק, אם כי בצורה פחותה יותר ועומד כעת על 3.96 שקלים • מה הסיבות להתחזקות השקל ואיך החות'ים יכולים להפוך את התמונה

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

יום המסחר האחרון בשוק המט"ח המקומי נפתח בהיחלשות חדה של הדולר מול השקל, כאשר הבוקר (ה') שער הדולר- שקל נסחר סביב 3.6 שקלים ואף ירד מתחת לרף זה - השער הכי נמוך מאז יולי. גם אל מול האירו השקל מתחזק אם כי בצורה פחותה יותר ועומד כעת על 3.96 שקלים לאירו אחד. מדובר בהתחזקות חדה של המטבע המקומי מול המטבעות הזרים ואף מפתיעה, שכן השקל היה יציב בשבוע המסחר האחרון והמטבע המקומי התחזק בצורה מתונה בלבד. הייסוף החד מתרחש על רקע המשך מלחמת חרבות ברזל, שהביאה כזכור בתחילתה של המלחמה לפיחות חזק של המטבע המקומי.

חלון הזדמנויות צר: האם עכשיו זה הזמן להשקיע באיגרות החוב? 
מה הם אתגרי השקל בזמן המלחמה 

מהן הסיבות להתחזקות השקל ואיך זה קשור לריבית בישראל?

"מדובר באירועים שמתרחשים בעיקר בזירה המקומית", אומר לגלובס רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות. עוד הוא מדגיש את הירידות בוול סטריט, שבאופן מסורתי מובילות בדרך כלל לפיחות של המטבע המקומי בעקבות שינויים בהחזקות המט"ח מצד הגופים המוסדיים.

מנחם מסביר כי "בימים האחרונים עלו הרבה ספקות לגבי התקציב הפיסקלי של המדינה, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון התבטא מספר פעמים השבוע על הצורך בתקציב מאוזן ושיקול דעת מצד גורמי הממשלה בחלוקת הכספים". מנחם מדגיש שספקות לגבי התקציב והגירעון מובילים את השוק להבנה שצד זה יכול לגרום קושי לבנק ישראל להוריד את הריבית.

האיום החות'י גורם לחשש נוסף מהורדת ריבית בישראל

על פי התחזיות, הורדת ריבית ראשונה צפויה להתרחש כבר בחודש ינואר, כאשר השוק מגלם את הורדת הריבית הצפויה דרך שער החליפין של השקל. התבדות התחזיות מצד השוק יכולה לגרום להיחלשות חדה של השקל, בשל פער הריביות החזוי בין ישראל לבין מדינות העולם, שגם שם צופים ירידות ריבית בעתיד הקרוב.

מנחם מציין שהאיום החות'י בים האדום, יכול לגרור איתו חשש נוסף מהורדת ריבית בישראל, "האתגר החות'י על ההובלות הימיות מביא איתו חשש אינפלציוני. בעיות בהספקה הימית מגדילות את עלות ההובלה ואיתה את מחיר המוצרים המיובאים, בנק ישראל ירצה לשמור על ריבית גבוהה כאשר האינפלציה יכולה להרים את ראשה שנית בעקבות איום זה".

כך, הריבית מצד בנק ישראל ובעיקר הציפייה לכך שתרד בקרוב, תורמים להתחזקות השקל כעת. מנחם אומר שחשוב לזכור שבנק ישראל עדיין לא ירד מתוכנית מכירת המט"ח עליה הכריז בראשית המלחמה, 30 מיליארד דולר לייצוב השקל: "אמנם בחודש שעבר הוא מיעט למכור דולרים בכדי לאזן את השקל, אך אין לפסול את האופציה הזו ובנק ישראל יכול להמשיך לפעול בשוק אם הוא יראה סיבה לכך".