קורבן מקומי נוסף באונליין: גולף בוחנת את חיסולה של רשת האופנה עדיקה

עדיקה, שסומנה בעבר כהבטחה גדולה בתחום האופנה המקוונת בישראל, מוזגה אשתקד לגולף כדי למנוע את קריסתה • כעת מדווחת גולף כי היא פועלת לצמצום משמעותי של הוצאות עדיקה, כולל הפסקת שכירת מרכז לוגיסטי, סגירת חנויות פיזיות ופיטורי מרבית העובדים, לצד בחינה של מכירת יתרת נכסי המותג

סניף גולף אנד קו סגור בקניון עופר במרכז הארץ / צילום: שירה ספיר
סניף גולף אנד קו סגור בקניון עופר במרכז הארץ / צילום: שירה ספיר

לאחר שנכשל לאחרונה מהלך למכירתה למתחרה דלתא ישראל, פועלת רשת חנויות האופנה והמוצרים לבית גולף , לתכנית התייעלות אגרסיבית בכדי להקטין את השפעותיה השליליות של מלחמת חרבות ברזל על תוצאותיה. גולף מדווחת כי הגיעה להבנות עם משכירים לסגירתן של כ-20 חנויות ומנהלת מו"מ עם חלק ניכר מהמשכירים לצורך הפחתת דמי שכירות בחנויות החברה במרכזי המסחר. טרם המהלך הפעילה גולף 320 חנויות.

ניתוח | 4 אתרי מכירות אונליין ישראליים נסגרו בשבוע אחד. למה זה קרה?
עקפה את צ'ק פוינט ו-ICL: החברה הישראלית הכי רווחית בוול סטריט
משיכות של מאות מיליוני שקלים: האם טרנד הקרנות הכספיות דועך?

תכנית ההתייעלות כוללת גם פיטורי 30% מעובדי המטה של גולף, כשבנוסף תפעל החברה לצמצם הזמנות מלאי מספקים, ותבצע התאמות ברכש המלאי שכבר הוזמן לעונת הקיץ הקרובה. 

לצד כל אלה פועלת גולף לצמצום משמעותי, ואולי אף לחיסול פעילות החברה הבת, רשת עדיקה, שהייתה בעבר זרוע האונליין מרכזית של הקבוצה. המהלך של גולף עולה בקנה אחד עם ההכרזה על צמצום פעילויות הפסדיות באונליין שעליהן הכריזו בשבוע שעבר קבוצת הקניונים עזריאלי ומליסרון, ורשת המזון שופרסל בשל אי כדאיות כלכלית בהמשך הפעלתן.

בדוחות הכספיים שפרסמה לרבעון השלישי, מציינת גולף כי בעקבות המלחמה ובהמשך לתוצאותיה השליליות של עדיקה במהלך השנה הנוכחית, "פועלת החברה לצמצום משמעותי של ההוצאות הקבועות הקשורות לרשת עדיקה, ובכללן הפסקת ההתקשרות בהסכם השכירות של המרכז הלוגיסטי שהופעל עבור עדיקה, סגירת חנויות פיזיות וכן הפסקת ההתקשרות עם מרבית עובדי רשת עדיקה. למועד פרסום הדוח, הנהלת החברה פועלת למימוש יתרת המלאי שנצבר ובוחנת אפשרויות ביחס ליתרת נכסי המותג, לרבות מכירתם". להערכת גולף, צמצום פעילותה של עדיקה יוביל לשיפור בתוצאותיה.

עסקת דלתא שנפלה - וחיסולה של עדיקה  

בעבר סומנה עדיקה כהבטחה הגדולה של האופנה המקוונת בישראל, אך כעשר שנים לאחר שהוקמה היא קרובה לסיים את דרכה ככישלון חרוץ בו ירדו לטמיון עשרות מיליוני שקלים מכספי המשקיעים, וגולף בראשם. זאת לאחר שבשלהי השנה שעברה מיזגה גולף את עדיקה לתוכה, לאחר שרכשה את מניות הציבור בחברה והפכה אותה לחברה פרטית. 

טרם המיזוג עמדה עדיקה על סף קריסה כלכלית בשל אי יכולת לעמוד בהתחייבויותיה ללא הזרמת הון משמעותית. את מניות הציבור בחברה (שנפלו בכ-90% מההנפקה) רכשה גולף לפי שווי חברה זעום של כ-35 מיליון שקל בלבד, שהיווה כחמישית מהשווי שבו הנפיקה את עדיקה בבורסה בשנת 2018 (כ-170 מיליון שקל אחרי הכסף). 

קודם לכן, בשנים 2022-2021, צברה עדיקה הפסדים עצומים של כ-100 מיליון שקל, ייצרה תזרים שלילי מפעילות שוטפת, עברה להציג גירעון בהון העצמי ולדוחותיה הכספיים צורפה הערת עסק חי של רואי החשבון. 

עדיקה שנוסדה בשנת 2012 ע"י צמד היזמים דדי שוורצברג ועדי רונן, החלה את דרכה כאתר סחר מקוון שעוסק בעיצוב ושיווק פרטי אופנה המיועדים לקהל צעיר, ובהם מוצרי הלבשה, הנעלה ואופנת הבית. הכל תחת המותג Adkia. בהמשך אלה הפכה עדיקה גם לרשת של חנויות פיזיות, עם תוכניות וחלומות לכבוש לעצמה נתחי שוק גם מחוץ לישראל. 

גולף בניהולו של אייל גרינברג (בעלי רשת סטימצקי), ובראשותו של גונן ביבר, מעדכנה אודות השלכות המלחמה בדוחות שפרסמה לרבעון השלישי: ירידה משמעותית בתנועת הלקוחות במרכזי המסחר שהובילה לקיטון בביקושים למוצרי החברה. כולל גם באתרי הסחר המקוונים שלה.

עלייה של 5% במכירות גולף ביחס לתקופה המקבילה אשתקד

גולף רשמה ירידה חדה של 67% בהכנסות שלה באוקטובר, מאז פרוץ המלחמה ועד לסיום אותו חודש, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנובמבר התמתנה המגמה ובאותו חודש נרשמו מכירות שהיו נמוכות ב-33% ביחס לתקופה המקבילה ב-2022. בדצמבר הובילה החזרה ל"שגרת חירום" לצמצום נוסף בהשפעות המלחמה. מאז תחילת החודש חלה עלייה של 5% במכירות גולף ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נתון מעודד נוסף מלמד כי באתרי הסחר המקוונים של הרשת הוכפלו המכירות. 

גולף מעריכה כי ככל שלא יחולו שינויים נוספים, יירשם לה EBITDA (רווח לפני פחת מסים והפחתות) חיובי שינוע בין 12 ל-17 מיליון שקל ברבעון האחרון. החברה גם צופה שתציג EBITDA חיובי בסיכום שנת 2023 כולה. רק שלוש חנויות של הרשת (1% מהחנויות) נותרו סגורות כיום, שכן הן ממוקמות באזורים הסמוכים ללחימה בדרום ובצפון. 

ברבעון השלישי הציגה גולף הפסד של 17 מיליון שקל על מכירות של 205 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו מכירות גולף ב-660 מיליון שקל, ירידה של 4% ביחס לתקופה המקבילה, שנבעה בעיקר מירידה בפעילותה של עדיקה. גולף רשמה הפסד תפעולי של 12 מיליון שקל, שהיה כפול ביחס לתשעת החודשים הראשונים של 2022, בעיקר על רקע שחיקה קלה ברווח הגולמי. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 25.8 מיליון שקל, שהעמיק מול הפסד של 21.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

כאמור בחודש יוני השנה הופסקו מגעים לרכישת גולף על ידי רשת ההלבשה התחתונה דלתא ישראל. בעקבות הדיווח קרסה מניית גולף ב-35% בבורסה, לאחר שבפברואר זינקה במעל ל-50% כשנודע על תחילת המגעים. דלתא ישראל הגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הבעלות על גולף בעסקת מזומן תמורת 450 מיליון שקל - יותר מפי 3 לעומת שווי השוק הנוכחי שלה.