גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיזם התקשורת "רלוונט" של ניר צוק הושק בזמן המלחמה, וכבר מבטל תוכניות

הפלטפורמה של יזם פאלו אלטו יצאה לדרך בנובמבר, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, אך ללא קמפיין השקה רשמי בשל המצב ● בזמן הקצר שחלף מאז, כבר נפרדו מטאלנטים ועובדים ולוח התוכניות שונה, כאשר עדיין לא ברור מי הצופים, איזה מוצר מוצע להם ומה המודל הכלכלי

ניר צוק / צילום: טל גבעוני
ניר צוק / צילום: טל גבעוני

"כשהמציאות משתנה בכל רגע, גם הדרך בה מספרים את הסיפור חייבת להשתנות" - זה מה שכתוב בחשבונות השונים ברשתות החברתיות של מיזם התקשורת "רלוונט" (Relevant), שהקים ניר צוק, מייסד חברת הסייבר פאלו אלטו נטוורקס . בדומה לכל תושבי ישראל, גם עבור אנשי "רלוונט" המציאות השתנתה מקצה לקצה, מה שגרם לכך שהמיזם יצא לדרך בהשקה שקטה בתחילת נובמבר.

ניתוח גלובס | 4 אתרי מכירות אונליין ישראליים נסגרו בשבוע אחד. למה זה קרה?
כך הפכו הישראלים לפרזנטורים החדשים בהפסקת הפרסומות

ב"רלוונט" הבינו כי קשה להחזיק סוללה של אנשי תקשורת דעתניים מבלי לאפשר להם לפעול, ולכן החליטו לא לדחות יותר את השקת המיזם. בהודעת מייל הוכרזה התחלת השידור, ומאז נמצא המיזם בתקופת הרצה. כמו במקרים אחרים, גם פה נרשמים חבלי לידה וקשיים.

כך, בין היתר, תוכניתו הכלכלית של אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלי בית ההשקעות תמיר פישמן, שהייתה אמורה להיות משודרת בכל יום תחת השם "עושים כסף", לא תעלה לשידור בנימוק ש"זה לא הזמן המתאים".

קודם להחלטה בוצעו מספר פיילוטים, אך התוצאה לא התכנסה לכדי מוצר מתאים לשידור, וצוות התוכנית אינו מועסק יותר במיזם. לגלובס נודע כי לאחר שהתוכנית ירדה מהפרק, בחנו ב"רלוונט" לפחות מחליף אחד שיוביל תוכנית בתחומי ההשקעות, אך גם מאמצים האלו לא הבשילו לכדי שידור.

בנוסף, הח"כ לשעבר עפר שלח אמור היה להצטרף לצוות הערוץ, אך בשל המלחמה מול ארגון הטרור חמאס, העניין ירד מהפרק. התוכנית הכלכלית היומית של עמית תומר הפכה לתוכנית שבועית, וב"רלוונט" בוחנים אפשרות לייצר תוכנית סופ"ש מגזין בהגשתה. תוכנית חדשות החוץ של עמנואל פלפס אלבז שונתה, ובמקומה היא מגישה תוכנית אקטואליה ביחד עם דניאל זילברשטיין.

השינויים הללו הם תוצאה של מגוון סיבות: בחלק מהמקרים מדובר בניסוי וטעייה שלא צלחו, ובאחרים התכנים לא מתאימים לימי המלחמה. ב"רלוונט" משדרים כי הם לא מקובעים על החלטות עבר, ומוכנים לעשות עוד שינויים, גם "קיצוניים" במטרה לשפר את המוצר שהם מציעים לצופה.

דיגיטלי לצעירים

לפי הערכות, עד היום השקיע צוק במיזם עשרות מיליוני שקלים. כיום מועסקים במשרדים ברחוב יגאל אלון בתל אביב כ-100 עובדים. לצד ההחלטות לחתוך, יש גם גיוסים והתאמות מחדש. כך, למשל, נועה זילברמן, ממייסדי Odo Security שנמכרה לענקית הסייבר צ'ק פוינט תמורת 30 מיליון דולר - גויסה כפרשנית הטכנולוגית של הערוץ, והיא צפויה להגיש תוכנית בתחום הטכנולוגיה.

התוכנית של אורי פסובסקי, "בעלי עניין", ששודרה פעם בשבוע, משודרת כעת ארבע פעמים בשבוע. ב"רלוונט" התחדשו גם בכמה פודקאסטים שבועיים מצולמים: תוכנית ראיונות אישיים עם שאנן סטריט, תוכנית על חקר המוח עם ד"ר ליעד מודריק, ותוכנית ראיונות אישית עם קורין קיציס.

העובדה שעדיין אין מספיק נתונים כדי להחליט מה נכון ומה לא, מובילה לכך שההחלטות הן בעיקר לפי תחושות הבטן והאמת המקצועית של קברניטי המיזם. מדובר בארבעה: מודי פרידמן, ממייסדי קשת ובעבר מנכ"ל ערוץ 10, טלי בן עובדיה, ממקימי חברות החדשות של ערוץ 2 ו־10, שילה דה־בר, לשעבר עורך ידיעות אחרונות, ואיש התקשורת ליאור שליין.

טלי בן עובדיה / צילום: כפיר זיו

המטרה של "רלוונט" היא לא לחזור על הנעשה בערוצי הטלוויזיה המסורתיים. מבחינתם, אם המוצר הטלוויזיוני יכול היה להיות משודר באחד מהערוצים, כנראה שאין צורך לתת לו זמן במה. זו הסיבה שהם מכוונים לתוכן שאינו הארדקור חדשות.

מצד שני, בתקופת מלחמה קשה להתעלם מההתרחשויות. לכן, בכל אחת מהתוכניות מהלכים בין הטיפות כדי לספק תוכן אקטואלי עם טוויסט של סאטירה, "שיחות על הספה", וראיונות אחד על אחד אינטימיים.

"רלוונט" מציעה את עצמה כאפליקציית סטרימינג, כך שמי שרוצה לצפות בשידורי המיזם צריך להוריד באופן אקטיבי אפליקציה, ולהעדיף אותה על פני נטפליקס או ערוץ 12. אמנם למיזם עדיין אין אפיק בפלטפורמות התוכן, אך ניתן להפעיל את האפליקציה בסמארטפון או באמצעות הטלוויזיה. בנוסף יש למיזם אתר אינטרנט.

הדגש הדיגיטלי בא לידי ביטוי גם בהחלטה לפנות לקהלים צעירים יותר, עם תכנים בועטים, מהירים וקצרים. ב"רלוונט" מבינים שהשוק פונה לדיגיטל, ולכן מבקשים למשוך את אלו שהדיגיטל השפה השנייה שלהם, אם לא שפת האם.

כך, ניתן למצוא ב"רלוונט" סרטונים קצרים בנושאים שונים, מחולקים לפי משך הזמן שלהם: עד דקה, עד שלוש דקות, עד חמש דקות ועד שמונה דקות. לצד זאת, יש תכנים שמגיעים לרבע שעה.

בלי קמפיינים

בדף הבית של אפליקציית "רלוונט" ניתן למצוא את התוכניות הקבועות כמו "צוות שליין" עם ליאור שליין, "פנדורה" עם מרב בטיטו, "בעלי עניין" עם אורי פסובסקי, "אין גבול" עם עמנואל אלבז פלפס ודניאל זילברשטיין ועוד.

אף אחד מהתכנים הללו לא קודם בקמפיינים גדולים, ובוודאי שלא בתשלום בתקשורת המסורתית. גם המספרים של "רלוונט" ברשתות החברתיות רחוקים מלהתחרות בגופי תקשורת אחרים - בפייסבוק 6,500 עוקבים, באינסטגרם כ־17 אלף עוקבים, בטוויטר כ־11 אלף עוקבים וכך גם בטיקטוק (לתכנים עצמם כמה עשרות אלפי צופים, עם הבלחות של כמה מאות אלפי צפיות).

ליאור שליין, מקברניטי המיזם ומגיש ''צוות שליין'' / צילום: צילום מסך מטוויטר

עם זאת, מאסת המונים היא לא בהכרח מה שמכוונים אליו כרגע ב"רלוונט". כפי שכבר פורסם בגלובס, במיזם שוקלים לכוון דווקא לקהל "בוטיק". בהתאם לכך, התכנים שקודמו בשלב הראשוני ברשתות החברתיות היו נוקבים ומאוד ביקורתיים.

וכאן אנחנו מגיעים למודל העסקי: איך מייצרים הכנסות מפרסום, כאשר למפרסמים לא ברור לאיזה קהל יעד הם פונים, מה האפיון שלו ובאלו היקפים מדובר. בנוסף, כניסה של גוף תקשורת חדש מגדילה את התחרות על עוגת הפרסום, ומקשה עליו לייצר אטרקטיביות.

כדי לפצח את הנושא נבחר הפרסומאי יורם באומן ליו"ר המיזם - לאחרונה חיסל באומן את כל אחזקותיו במשרד הפרסום באומן בר ריבנאי, שכיום נמצא בבעלות פובליסיס העולמית.

לטענת גורמים הבקיאים בנושא, ב"רלוונט" טוענים שיצליחו להביא מפרסמים שאינם מהווים כיום חלק מעוגת הפרסום, אך טרם הוצגו מהלכים ברורים בנושא.

העובדה שלא מקובעים ב"רלוונט" יכולה להיות ברכה, אבל גם קללה: תחלופת עובדים, תוכניות לא עולות או משתנות באופיין, וכאמור, הרבה סימני שאלה הנוגעים להיתכנות כלכלית של גוף תקשורת חדש שקם דווקא בעת מלחמה.

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?