גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערים שהכי נפגעו מהמשבר בענף הנדל"ן, ואלו שדווקא כיכבו במכירות

את הצניחה במספר העסקאות בערים כמו אשקלון ונהריה ניתן להסביר בקלות במציאות הביטחונית, אך מדוע נתניה וחדרה ספגו פגיעות גבוהות מהממוצע הארצי? ● גלובס ביצע בדיקה מיוחדת על נתוני הכלכלן הראשי באוצר ומדלן כדי להבין אילו ערים שומרות על כוחן

נתניה / צילום: עינת לברון
נתניה / צילום: עינת לברון

שוק הנדל"ן הישראלי של 2023 נמצא במיתון כבד, וסימנים רבים מעוררים חשש שהמיתון יימשך גם בשנה הקרובה. מספר העסקאות שבוצעו בתשעת החודשים הראשונים של השנה הגיע לכ־58 אלף, ירידה של 36% לעומת התקופה המקבילה ב־2022 ושל 46% לעומת אותה תקופה ב־2021, שהייתה שנת שיא היסטורית בנדל"ן הישראלי.

ניתוח | מאמצי שיווק הקרקעות של המדינה בדצמבר: רק 40% הצלחה במכרזים
62 אלף או רק 5,000? כמה דירות על המדף יש באמת בישראל
דירה בקריית שמונה נמכרה במהלך המלחמה למשקיעים. כמה הם שילמו?

רק לפי קצב העסקאות שבוצע בתקופה זו, נראה כי 2023 תהיה השנה הגרועה ב־20 השנים האחרונות. ואולם מאז פרצה המלחמה, ומנתוני הרבעון האחרון של השנה, נראה כי השנה כולה תסתכם בנתונים גרועים אף יותר.

המובילות של 2022 המשיכו להוביל ב־2023

בדיקה מקיפה שערכו הכלכלן הראשי במשרד האוצר בתוספת נתונים ממדלן ועיבוד שערכנו אנו בגלובס, מורים כי כצפוי שוק הנדל"ן בערים שסובלות במידה הרבה ביותר מהמלחמה ירד ברמה החדה ביותר בחודש אוקטובר. ואולם גם בערים שסבלו פחות מאזעקות, ובראשן נתניה וחדרה, נרשמה ירידה חדה במיוחד במספר העסקאות שבוצעו בהן.

הכלכלן הראשי ערך את דירוג הערים הנמכרות ביותר, מבחינת מספר עסקאות שבוצע בהן, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה שעברה ושל השנה הנוכחית. נמצא כי ארבע הערים המובילות מ־2022 נותרו להוביל גם ב־2023, אך בעוד שבשלוש הערים המובילות - ירושלים (4,142), חיפה (3,451) ובאר שבע (2,979) - מספר העסקאות ב־2023 מבטא ירידה שהיא פחותה מהירידה הכלל ארצית, בתל אביב הירידה הגיעה ל־42%, ובשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נמכרו בעיר 2,539 דירות, לעומת 4,363 דירות שנמכרו בה בתקופה המקבילה ב־2022.

נתניה, שב־2022 ניצבה במקום החמישי מבחינת מספר העסקאות שבוצעו בה, ירדה השנה למקום השישי, שכן מספר העסקאות בה צנח ב־52% לכ־1,700.

את מקומה ברשימה תפסה אשקלון, שבשלושת הרבעונים הראשונים של השנה בוצעו בה 2,388 עסקאות, ירידה של 28% לעומת שנה שעברה.

ירידות כבדות נרשמו גם במספר העסקאות שבוצעו בחולון, שבה בוצעו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רק 873 עסקאות - ירידה של 47% לעומת שנה שעברה; חדרה, שבה בוצעו 762 עסקאות - ירידה של 48% לעומת 2022; ורחובות, שבה בוצעו 730 עסקאות - ירידה של 46%.

 

האזעקות הן לא הגורם היחיד שהשפיע

באמצעות מדלן ועיבוד שערכנו לנתוני רשות המסים, ביקשנו לדעת מה קרה בחודש אוקטובר, לעומת קודמיו. התברר כי "הערים הבלתי מעורבות" הגדולות - ירושלים וחיפה - רשמו את הירידות הנמוכות ביותר במספר עסקאות שבוצעו בהן, בהשוואה לממוצע החודשי של עסקאות שבוצעו בהן ברבעון השלישי של השנה שעברה. דבר זה היה צפוי, כמובן - מי שאינו מוקפץ מפעם לפעם לממ"ד ולמקלט, חש מספיק ביטחון כדי לרכוש דירות.

אך מה קרה בחדרה, שבה כמות העסקאות ירדה ביותר מ־50% ובנתניה, שבה הירידה עלתה על 40%? והרי גם במקומות הללו לא נשמעה עד כה אזעקה אחת.

באשקלון ובנהריה צנח מספר העסקאות: בעיר הדרומית ירד מספר העסקאות בכמעט 90%, מממוצע חודשי של 300 ל־37 בלבד באוקטובר, ובעיר הצפונית ירד מספר העסקאות ב־73% מ־112 ל־30. אבל מדוע בגבעתיים בוצעו באוקטובר רק ארבע עסקאות? העיר אינה משופעת בעסקאות גם בימים רגילים, אבל זה מספר נמוך באופן חריג. ייתכן, כי הסבר חלקי לזה הוא איחור ברישום העסקאות במחוז תל אביב באתר רשות המסים, אבל זה ודאי לא החלק הגדול של ההסבר. ומה קרה ברמת גן, שם חלה ירידה של כמעט 70% במספר העסקאות?

גשר המיתרים בירושלים / צילום: Shutterstock

בשתי הערים, כמו גם בתל אביב, בפתח תקווה ובערים אחרות בסביבה נשמעו אזעקות ובחלקן אף נרשמו נפילות של ממש. אך הירידות בגבעתיים וברמת גן הן חסרות פרופורציה למה שהתחולל בהן (עד כה) במלחמה.

לעומת זאת ערי החלק הדרומי של מטרופולין תל אביב, שספגו לא מעט במלחמה - חולון עם ירידה של כ־50% במספר העסקאות, בת ים עם ירידה של כ־70% במספר העסקאות וראשון לציון עם ירידה של כמעט 60% בכמות העסקאות - נראות כמי ששוק הנדל"ן מתנהל בהן בהתאם למלחמה.

מהנתונים ניתן להסיק כי לפחות בחלק מהמקרים, לא רק המלחמה משפיעה על מספר העסקאות, אלא גם מצב שוק הנדל"ן שקדם לה.

מה קרה באותם מקומות, שלפתע מספר העסקאות בהן רשם ירידה גדולה? אנשי נדל"ן שאליהם פנינו, לא נתנו הסברים מובהקים. חלקם אף הכחישו שהם חשים בירידות במספר העסקאות שמבוצע בעירם.

 

המחירים קפצו מעבר ליכולת של האנשים

יענקלה זיני מסוכנות איש מפתח בחדרה, מספר כי הוא מודע לתופעה, והוסיף כי "מי שלא מוריד היום במחיר - לא מוכר את הדירה". לדבריו, מחירי הדירות בעיר עלו בשנים האחרונות במידה ניכרת, שכנראה אינה תואמת עוד את מרבית הביקוש.

לחדרה יש תחרות מסוימת מצד אור עקיבא הסמוכה ומחריש, שמעט מרוחקת יותר. בשני המקומות הללו המחירים עלו גם כן, אך בשתיהן ניתן עדיין לרכוש דירות במחירים נמוכים מאלה של חדרה, וייתכן שהם מושכים זוגות צעירים שבעבר היו רוכשים בחדרה.

אפשר שמחירי הדירות העולים גורמים - במקומות מסוימים יותר מאשר באחרים - לירידה במספר העסקאות. בחולון ובנתניה מחירי הדירות עלו במידה ניכרת בין אוקטובר שנה שעברה לאוקטובר השנה הנוכחית.

על פי הלמ"ס, מחירי דירות שנרכשו ברבעון השלישי בחולון הגיעו לממוצע של 2.21 מיליון שקל, עלייה של 11% לעומת מחירי דירות שנרכשו ברבעון השלישי 2022; בנתניה עליית המחירים הייתה גדולה יותר והגיעה ל־13%, כשמחירי הדירות שנרכשו ברבעון השלישי של השנה הגיעו למחיר ממוצע של 2.67 מיליון שקל. ברמת גן המחירים עלו בתקופה הזו ב־6% לרמה ממוצעת של 2.94 מיליון שקל. בתקופה של ריבית משתוללת, עלייה כזו ומחירים כאלה - משמעותיים ביותר.

זה מוביל אותנו לתל אביב, עיר שמצויה במה שנראה כמשבר נדל"ן כבד ומתמשך. היא במקום הראשון בכל הקשור להתחלות בנייה, אך בירידה מתמשכת במספר העסקאות שמבוצעות בה, וכפועל יוצא - בהגדלת היצע הדירות החדשות הלא מכורות בה. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נרשמה בה ירידה של 42% בכמות הדירות שנרכשה, והעיר ממוקמת במקום הרביעי במכירת דירות.

באוקטובר כמות העסקאות שבוצעה בעיר נפלה ביותר מ־50%, לעומת ספטמבר והגם שאזעקות נשמעו בה לא פעם - עדיין הירידה נראית ככזו שממשיכה את המגמה מהעבר יותר מאשר משהו חריג שנוצר מהמלחמה.

גם כאן מחירי הדירות הרקיעו: אמנם בין ספטמבר שנה שעברה לזה הנוכחי הם עלו "רק" ב־1%, ואולם עסקה ממוצעת בתל אביב ברבעון השלישי של השנה הסתכמה ב־4.1 מיליון שקל. כמה אנשים יכולים לחשוב על רמת מחיר כזו?

סימן השאלה על היום שאחרי המלחמה

מדובר בממצאים ראשוניים, שמעוררים יותר סימני שאלה מאשר הסברים. המלחמה פגשה את שוק הנדל"ן במצב של קיפאון עמוק, ובמצב כזה, שבו השיקול הראשון של רוכשי הדירות הוא המחיר והיכולת שלהם לעמוד בו, כמות העסקאות יורדת כנראה גם בהתאם למצב הסוציו אקונומי של תושבי העיר, או כמו שזיני אומר לגבי עירו: "חדרה היא עיר של פועלים. אין כאן הייטק ואין כאן אנשים שיכולים לעמוד ברמות מחיר כאלה".

המלחמה הוסיפה את הכורח בממ"ד לדירה, כלומר הרוכשים מחפשים לעצמם דירות חדשות ויקרות יותר ממה שאולי חשבו עליו לפני חודשים אחדים. עניין זה משפיע אף הוא על היכולת שלהם לרכוש דירות במקומות שהתכוונו.

ומכיוון שהשוק נמצא בתקופת מעבר, השאלה הגדולה היא מה יקרה אחריה, כשרקטות כבר לא יהוו פקטור שמשפיע ישירות על מה שקורה כאן.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?